Med et lite skråblikk kan vi si at høsten og vinteren er tiden hvor de smarte handler båt. Med litt pruting og research, som du skal få her, kan du i alle fall gjøre en god handel.

Her ser vi nærmere på et godt knippe små farkoster med overbygg, godt egnet til vinterlig bruk.

HT-båter i denne størrelsen er både brukervennlige og sosiale, og de er ofte (avhengig av motor) det rimeligste alternativet hvis man er ute etter en båt med greie overnattingsmuligheter.

Overbygget gjør dessuten båten til mer enn en godværsbåt, noe som også forklarer dens popularitet i mer værusikre områder.Disse har strengt tatt det du trenger i en HT-båt, og passer godt for dem som skal fiske mye eller som vil frakte ting uten å måtte være redd for å skitne til båten.

Som regel er de praktisk innredet og virker gjennomtenkte, og passer gjerne godt som førstebåt for småbarnsfamilier.

Skibsplast 555 HT=

STABIL: 555-modellen er praktisk og har masse sjarm, med et stabilt og behagelig skrog. © Vi Menn Båt

Alternativ 1: Skibsplast 555 HT

Skibsplast 555 HT er en gjennomtrivelig båt. Den er ikke veldig moderne eller fancy, men er praktisk og har masse sjarm. Skroget er stabilt og behagelig, og lagd for dem som ikke er ute etter den store fartsfølelsen. Med en lett firetakter på hekken er det også lett duket for den gode sørlandsstemningen.

Mange ble overrasket da Skibsplast lanserte sin 555 HT i 2003, en tid da skjærgårdsjeeper var det eneste som gjaldt. Men prøv den, og du blir overbevist, det er en særdeles trivelig båt.

For det første har båten fortsatt en tiltalende design. Den avrundede og moderne utformingen av hardtop´en er med på å gi båten et lett og elegant utseende. Fra baugen foregår ombordstigning gjennom en stor luke i fronten, med gode trinn nedi cockpit. Den er enkelt, men effektivt utformet.

Under tak finnes V-benker som lett bygges om til en hel "køye", selv om de færreste vil finne på å overnatte om bord. Førerplassen på høyre side har en enkel, men ganske komfortabel stol, og det samme har sidepassasjeren. Akter er det en stor sofa som med et vipp lar seg forvandle til en solseng. Ikke mye skryteeffekter, men praktisk.

Et par ting bør likevel forbedres i en ellers fin båt. Skroget er beregnet på å skulle plane med relativt liten motor, og det har ingen planingsterskel med to-tre personer om bord. Hvis lasten stort sett er lett og du slår deg til ro med et behagelig marsjfartområde på 25 knop, holder 70 hk mål.

Hvis du vil ha mer krefter i hekken, kommer 90 eller 115 hk inn som meget gode alternativ. Skroget til 555 HT er temmelig likt 605-modellen. Det fungerer greit for dem som ikke er ute etter den store fartsfølelsen, men vil ha en lettdrevet, stabil og behagelig båt. Det relativt flate akterskipet gir mye løft i hekken,og det gjør båten lett å få i plan, mens den skarpe baugen skjærer effektivt gjennom småsjø.

Tekniske data

  • Lengde: 5,60 meter
  • Bredde: 2,20 meter
  • Vekt u/motor: 590 kg

Bruktfakta

  • Markedet: Godt og variert utvalg med tanke på motorer.
  • Pris: 170 000-240 000 kroner
  • Motor: 70-115 hk
  • Årsmodeller: 2003-2008
  • Produsent: Skibsplast
Bruktbåt Antares 6.50=

FLERBRUK: 650 er en styrehusbåt som også egner seg til korte ferieturer. © Beneteau

Alternativ 2: Beneteau Antares 650

Antares 650 er en styrehusbåt med flere bruksområder. Blant standardutstyret finner vi ting som gjør at båten egner seg til korte ferieturer.

I salongen er det gjerne en liten benk med plass til mellom fire og fem personer. Ved førerplassen har båten et kompakt kjøkken.

Styrehuset er utstyrt med lufteluker i både vinduer og tak, noe som slipper både lys og luft inn de dagene været tillater det.

Uteplassen er selvlensende, og er utstyrt med benker og avtagbare puter. Det betyr at man kan hale opp og sløye fiske, spyle av dekk og ti minutter senere kan man innta middagen på det samme akterdekket.

Anbefalt motorvalg til denne båten er 100 hester, noe som vil gi en toppfart på rundt 28 knop. Skal vi tolke bruktmarkedet ser dette ut til å være en grei båt for norske forhold.

Tekniske data

  • Lengde: 6,5 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Vekt u/motor: 1000 kg

Bruktfakta

  • Markedet: Greit utvalg landet rundt.
  • Pris: 200 000-250 000 kroner
  • Motor: 90-115 hk
  • Årsmodeller: 2006-2008
  • Produsent: Beneteau
Bruktbåt Jeanneau Merry Fisher 685=

VÆR: Styrehuset er lite, men gir god beskyttelse mot vær og vind. © Vi Menn Båt

Alternativ 3: Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin

Merry Fisher 585 Marlin er en praktisk liten sportsfiskebåt til en fornuftig pris. Styrehuset gir beskyttelse mot vær og vind, og kabinen gir mulighet for overnatting for to personer. Denne båten er først og fremst beregnet for sportsfiske og aktiviteter. De franske Merry-Fisher-båtene er produsert i stort antall. Båtene er totalt usnobbete, men kan likevel gi mye båtglede for pengene. 585-modellen ble lansert i 2009, med tilnavnet Marlin - og oppfølgeren til 580. Blant forbedringene er en maksimal utnyttelse av uteplassen for å gjøre akterdekket så stort som mulig.

Det betyr at akterdekket er trukket så langt akterover som mulig og motorbrønnen er forholdsvis grunn. Når motoren skal vippes helt opp, må en plate løsnes i kanten mellom akterdekk og motorbrønn. Styrehuset er plassert litt over mot babord side - akkurat nok til at sidedekket på styrbord side kan senkes litt ned "à la walk-around".

En kraftig pulpit langs sidedekket og rundt fordekket øker sikkerheten. Fordekket er også nedsenket, og i forkant av kabinen er det en enkel, innstøpt sitteplass. Funksjonelt og praktisk; her sitter man greit med fiskestanga. I det store og hele er båten enkelt bygd opp med det aller meste av innredningen i støpt, hvit glassfiber.

Styrehuset byr på full ståhøyde og er egentlig en hard-top. Den har ingen fast skillevegg akter - bare en kalesjevegg som stenger av akter og gir bedre beskyttelse i kaldt og surt vær. Her er vi ved noe av kjernen og fordelen med Merry Fisher-modellene i forhold til helt åpne sportsfiskebåter: Styrehuset gir beskyttelse mot regn, vind eller sterk sol. Innredningen i hytta er svært enkel:

en formstøpt skipperstol med enkel pute, og på passasjersiden kan en ekstra plate slås opp og en sittepute kan legges på toppen. Førerplassen er totalt sett enkelt utført, men det er god sikt i alle retninger gjennom de store vinduene, og et kompass sitter i siktlinjen.

Båten har en liten, enkel forkabin med en V-køyer En motor på 75 hk ga en toppfart på 27,3 knop med to mann om bord. Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin er forholdsvis høy i forskipet og har en ganske skarp V-fasong med markante chiner helt fremme. Akterover flater bunnen ut til en moderat V-fasong. Resultatet er et skrog med lett planing og god stabilitet sideveis.

Tekniske data

  • Lengde: 5,75 m
  • Bredde 2,40 m
  • Vekt uten motor: 880 kg

Bruktfakta

  • Markedet: Lite utvalg, men flere
  • relativt nye eksemplarer ute.
  • Pris: 200 000-270 000 kroner
  • Motor: 40-80 hk
  • Årsmodeller: 2009-2010
  • Produsent: Jeanneau
Finnmaster 61 HT=

MULIG: Finnmaster 61 C har mulighet for overnatting. © Vi Menn Båt

Alternativ 4: Finnmaster 61 C

Finnmaster 61 C er best tilpasset dem som ønsker å ta en overnatting eller to om bord. Finnmaster 61 C har innredning som gir mulighet for overnatting. Båten fikk ny modellbetegnelse i 2009 - tidligere het den 6100 C.

Noen justeringer er foretatt. Fribordet er høyere og det gir også mulighet for et litt kortere og høyere overbygg med bra innvendig volum som resultat. Brønnen forut er stor nok for en sittebenk.

Finnmasteren har en skyvedør forut som er forholdsvis smal, men den fungerer greit. Det er bedre høyde i døra enn på Yamarin og generelt er det enkelt å bevege seg fra for til akter i forhold til de tre andre i testen. Dørken i fordekket ligger ganske lavt og høydeforskjellen med dørken inne er liten.

Skyvedør forut er normalt en ekstra mulighet for maksimal ventilasjon på varme dager. Klart pluss for stor takluke det er mulig å stå opp gjennom. Finnmasteren har et fornyet instrumentbord med plass til innfelt plotter midt i siktlinjen.

Ergonomien er god med justerbar stol i lengderetningen pluss komfortabel passasjerstol og langsgående benker aktenfor. Også her kan man lage køye ved hjelp av mellomleggsputer og sammen med stikkøya kan tre overnatte.

Er man alene om bord bør stikkøya holde om man ikke er særlig mer enn 1,80 på strømpelesten.Innredningen er gjennomtenkt og all plass er utnyttet effektivt. I den ene benken er det toalett (ekstrautstyr) mens trimplan er standard og det trengs, for båten legger seg fort mot sidevinden og må rettes opp.

Pantryet er plassert under den ene stolen og kjøleskapet stjeler ikke plass fra gangsonen. Testbåten var også utstyr med gardiner og da blir det mulig å sove selv tidlig på morgenen. Generelt har båten gode kjøreegenskaper og den går ganske mykt over bølgene. Toppfarten havner på rundt 33 knop med 115 hk og det holder lenge.

Tekniske data

  • Lengde: 6,10 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt: 890 kg

Bruktfakta

  • Markedet: Lite utvalg.
  • Pris: 290 000-380 000 kroner
  • Motor: 80-150 hk
  • Årsmodeller: 2009-2010
  • Produsent: Finnmaster
Bruktbåt Yamarin 5930=

SJØBÅT: Yamarin er kjent for god design og sjødyktige båter. © Vi Menn Båt

Alternativ 5: Yamarin 5930

Med solid finish og fine sjøegenskaper gir Yamarin som regel en positiv opplevelse. Yamarin er kjent for god design og sjødyktige båter, og med HT-modellen 5930 holdes tradisjonene ved like. Dette er en lys og lekker båt med gjennomtenkte løsninger og god finish. Båten kom på markedet i 2004, og baseres på samme skrog som Yamarin 5910 og 5920.

Yamarin har tilstrekkelige køyeplasser for to personer under HT'en, og stuveplassen er tilsvarende. For å lette tilgangen til fordekket har Yamarin plassert en oppslagbar leider ved luken i hardtop´en, en løsning som er spesielt nyttig når man tar seg inn i båten etter ombordstigning på fordekket. Yamarin har uansett tilstrekkelig med sidedekk til at man lett kan ta seg langs siden av båten dersom det er mer beleilig. 5930 er utstyrt med to konsoller med tilhørende førerog copilotsete.

Dashbordet er enkelt til Yamarin å være, men ergonomien og førerkomforten er som alltid bra. Her får man selv oppgradere til riktige klaffstoler, som vi vet finnene har i sitt sortiment. Brukervennlig Copilotkonsollen har stor nok flate for papirkart, samt et stuverom med teakdør. Et støttehåndtak kommer godt med, men vi savner flere koppholdere i konsollen. Yamarin har imidlertid forstått verdien av hyller i båtsidene, hvor man kan legge småting som ikke skal flyte rundt når båten er på sjøen.

I 5930 løfter man av ryggstøtten og legger den foran sittebenken i et todelt system. De to konkurrentene har enklere og kjappere systemer, men Yamarins løsning virker solid og fungerer uansett godt. Bordløsningen på stativ er letthåndterlig og gjør båten om til en sosial samlingsplass når førerstolene er snudd 180 grader. Yamarin har et kraftkrevende skrog, 5930 ligger derfir tungt i vannet og tar skarpe bølger fint.

Båten er kompakt uansett fartsområde. Yamarin´en har dessuten et godt grep i vannet og gir ikke passasjerene harde slag. 5930 er likevel litt under par sammenliknet med Yamarin-modeller flest. Båten virker noe fremtung med overbygget. Likevel: Med presis og trygg håndtering er Yamarin uansett et godt alternativ, og en fornøyelse å kjøre.

Tekniske data

  • Lengde: 5,91 m
  • Bredde: 2,26 m
  • Vekt: 720 kg

Bruktfakta

  • Markedet: Beskjedent utvalg.
  • Pris: 200 000-220 000 kroner
  • Motor: 100-115 hk
  • Årsmodeller: 2004-2005
  • Produsent: Yamarin
Bruktbåt Flipper 630=

PRAKTISK: Praktisk og enkel innredning er stikkordene her. © Flippper

Alternativ 6: Flipper 630 HT

Til sist tar vi med en som snart kommer på lista til riksantikvaren. Denne populære 21-foteren fra 1994 omsettes fortsatt.

Den har praktisk og enkel innredning. Under hardtopen finnes vanlig vis svingbar førerstol og passasjerstol med plass til kart og et kokeapparat på undersiden.

Uteplassen gir plass til rundt fem personer. Under dekk kan to personer overnatte, med trykk på kan. Stuveplass under benken akter.

Tekniske data

  • Lengde: 6,30 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: 800 kg

Bruktfakta

  • Markedet: Godt utvalg.
  • Pris: 215 000-290 000 kroner
  • Motor: 90-150 hk
  • Årsmodeller: 1996-2008
  • Produsent: Bella-Veneet Oy/ Flipper
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!