Denne kom i tre forskjellige utgaver; 360 CC, 360 HT og 360 SE, som det framgår av modellbetegnelsene. En lukket cabincruiser med stor skyvedør akter, en hardtop og en åpen båt med targabøyle. Vi er av den oppfatning at 360-serien eksteriørmessig er vellykket. 360 CC er i vårt arkiv oppført med udelt positive inntrykk. Det er 360-serien som er den nyeste, men de gode gamle Scand-båtene, som 25 Classic, 29 Baltic, 7600 Dynamic, 7800 Tropic og 9200 Dynamic kan også nevnes.

Scand 360 CC er i likhet med de to andre i 360-serien bygd på det "gamle" Scand 11000-skroget. Eivind Ambles Dynamic 11000 ble for en god tid tilbake til 360 DC. VP D6 370-motoren i singelutgave passer utmerket til båten. Den gjør da 33 - 34 knop og med en motor blir den prisgunstig i forhold til mye annet.

Dynamic 7100 (i dag 7600) og Dynamic 8600 (i dag 9200 og Kloster 28 Patrol) er basert på Alf Jensens skrog. Da han døde ble Eivind Amble satt til å tegne Dynamic 11000 (360). Det er vesentlig forskjell på 7600 og 9200 - skrogene kontra 11000. Sistnevnte har mer rendyrket V, mens de mindre har en blanding av dyp V og U-fasong akter a la Ray Hunt-skrogene. Nettopp det gir de mindre Dynamic-modellene svært gode kjøregenskaper.

At 360 CC klarer seg godt viser jo båten som havnet hos gruvesjefen på Svalbard. Han hentet båten i Arendal, kjørte kysten opp til Tromsø og på egen kjøl til Svalbard. Den båten hadde VP 2x43-motorer. En av de første Dynamic 11000-båtene hadde twin V8-motorer og gikk gode 50 knop. Den gikk til en fartsglad kunde i Finland, den gangen V8-erne var in!

Tekniske data

  • Lengde: 11.0 m
  • Bredde: 3,26 m
  • Vekt: 5 400 kg
  • Motor: 270-486 hk
  • Nypris: Ca. kr 1 500 000
  • Bruktbåtpris: kr 1 600 000
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!