Når vi har plukket ut båttyper i denne sammenhengen, har vi først og fremst tenkt på de som gjerne vil ha en trygg og behagelig familietur på fjorden. Du skal ha med deg inntil fire til seks personer, og du skal kunne komme deg greit ut til holmer og skjær. Du ønsker Ikke å kjøre båt i flere timer for å komme dit du skal, så båten bør ha en marsjfart på over 20 knop. Vi du kjøre på tur, skal komforten være slik at du kan være utpå i noen timer, uten at rumpa verker og øresuset melder seg.

I tillegg har vi tatt utgangspunkt i at du kanskje ikke er verdensmester i båtkjøring, eller har all verdens peiling på impellere, skroggjennomføringer og gelcoattykkelse. Altså: At båten skal være enkel å kjøre, ha et velrenommert merkenavn og gjerne et forhandlernett som ikke begrenser seg til en bruktbilforhandler i indre Østfold.

Hvis du ikke er spesielt båtkyndig, anbefaler vi deg på generell basis å kjøpe en nyere bruktbåt. De ekstra kronene du legger ned i det, kan spare deg for mulige utgifter og ergrelser. Ikke minst fordi perioden frem mot og gjennom sommeren er hektisk hos båtforhandlerne, og eventuelle reparasjoner kan ta tid.

Askeladden 475 Fighter

Denne skjærgårdsjeepen er det nærmeste vi kan komme båtverdens svar på VW Golf. En folkebåt av dimensjoner, som finnes i et stort antall på bruktmarkedet. De tidligste versjonene kom på midten 90-tallet, og var i produksjon helt frem til 2008. Dermed er det et bredt prisbilde, og utropsprisene varierer mellom 70.000 til 160.000 kroner.

Askeladden 475 er stort sett levert med fire-takts utenbordsmotorer fra Mercury med 50 eller 60 hk. Det holder fint, og toppfarten er ca. 30 knop med 50 hk og 32 knop med 60 hk. De tidligste versjonene har forgassermotor, mens nyere har innsprøytning. Om du har valget, er innsprøytning å foretrekke - først og fremst grunnet lettere start og jevnere gange, spesielt på lav fart.

Som skjærgårdsjeeper flest har Askeladden 475 begrenset vind- og værbeskyttelse, men plassen er godt utnyttet og vi har flere ganger vært seks stykker om bord, selv om den egner seg best til fire-fem personer. Den er ikke spesielt sportslig, men går robust og trygt i sjøen. Førerplassen er trukket litt ut på høyre side, og om to voksne skal sitte bak konsollen, går den litt på skjeve i langsom fart.

Sammenlign nye båter i Klikks stor båtkatalog:

Ny skjærgårdsjeep fra 100-200.000 i Klikks båtkatalog

Ny bowrider fra 200-500.000 i Klikks båtkatalog

Ny daycruiser fra 200-500.000 i Klikks båtkatalog

Yamarin 53 BR, 5220

Finske Yamarin er en av de store folkebåtprodusentene, og denne bowrideren er en av de lengstlevende og populære modellene fra verftet. Den begynte sin karriere som 5150, skiftet så navn til 5220 og heter nå 53 BR. Spesielt de to sistnevnte er attraktive og finnes i bra utvalg som brukt. Prisbildet strekker seg fra ca. 150.000,- for eldre 5220, og opp til ca. 220.000 for nyere 53 BR. Vi snakker da om årsmodeller fra ca. 2001 til 2007.

Yamarin er tett knyttet til Yamaha, og båtene finnes stort sett med fire-taktere på 80 eller 100 hk. Den minste motoren er kraftig nok, og med den største blir båten også ganske rask og morsom. Motorene finnes både i forgasser og innsprøytningsversjon, der sistnevnte er å foretrekke om du har valgmuligheten.

Det fine med Yamarin 5220 og 53 BR er kombinasjonen av egenskaper bowrideren gir. Du har en vanlig daycruiserløsning bak vindskjermen med to pilotstoler og en aktersofa, mens du foran vindskjermen har en liten sittegruppe i tillegg som både er trygg og populær hos familiens små. Båten kjører veldig bra, og tåler en god del bølger før det blir ubehagelig. Selvlensende dørk og robust innredning gjør at du har skjærgårdsjeepens praktiske egenskaper også. Vindskjermen er ganske lav, slik at lange personer får mye av fartsvinden i ansiktet.

Morgan 5250

En av de beste norske utfordrerne blant små bowridere er Morgan 5250. En populær båt som det er et greit utvalg av på bruktmarkedet. Da vi sjekket, dreide det seg stort sett om båter fra 2004 til 2008, med priser som varierte fra 170.000 til 200.000 kroner.

Det Sandefjordsbaserte Morgan-merket hører hjemme under Suzuki-importør Erling Sandes paraply. Dermed er båtene levert med Suzukis fire-taktere på hekken. Stort sett med 70 eller 90 hk, men en og annen også med 115 hk. Vi har kjørt båten med 70 hk, og oppnådde en toppfart på drøyt 30 knop. Det er tilstrekkelig, og legger du til at denne motoren både er svært stillegående og bruker relativt lite bensin, har du en bra kombinasjon med en slik på hekken.

Morgan 5250 går lett og behagelig i sjøen, og for å være en båt av denne størrelsen tåler den også litt vind og bølger. Cockpiten er ganske bred og åpen, slik at det er god plass og romfølelse. Bowriderløsningen gir ekstra plass foran vindskjermen, men det er relativt trangt for voksne å sitte forut.

© Terje Bjørnsen

Skibsplast 555 HT

Når målsetningen er å plukke ut praktiske og lettkjørte familiebåter, kommer vi nesten aldri utenom Skibsplast. Det er flere aktuelle Skibsplast-modeller på 555-basis, men vi faller i denne sammenhengen ned på hardtop-modellen.

Båten har vært på markedet en god stund, men vi fant først og fremst modeller fra 2004 til 2008. Skibsplast har vært "gift" med flere motorleverandører, derfor vil eldre modeller ha Suzuki, mens de nyere skilter med Mercury. De vi kikket på hadde fire-taktere mellom 90 til 115 hk, og 555 HT klarer seg bra med mindre motorer. Prisene for nyere modeller varierer fra 190.000 til 270.000 kroner.

Hardtop-modellene skiller seg fra jeeper og bowridere med det lille overbygget som gir ly og værbeskyttelse. Har man små barn er det ofte et fint sted om været ikke er det beste, samt til å leke eller å ta seg en lur. En stor luke i fronten gjør det lett å komme om bord og gå i land. Noen synes hardtopen skjermer vel mye av friluftsopplevelsen. Skibsplast har motvirket dette med å trekke taket langt frem og ha store vinduer. 555HT har mer trygge enn sportslige sjøegenskaper, den planer allerede i lave hastigheter og trives best i marsjfart på under 25 knop.

=

© Terje Bjørnsen

Uttern D55

Svenske Uttern leverer familiebåter i "folkhemmet", og har etter samarbeidet med Brunswick-konsernet fått en god distribusjon og solid salg også her i Norge. Mye båt for pengene og med detaljer som gjør at de ser dyrere ut enn de er. Det er et bra utvalg av denne båten på bruktmarkedet.

Uttern D55 representerer den rene daycruiseren i denne oversikten, men 55-skroget finnes med ulike planløsninger. Vi fant båter fra 2002 til 2008, med priser fra ca. 200.000 til 250.000 kroner. Med Brunswick i ryggen er det Mercury som gjelder på motorfronten. I motorklassen fra 90 til 115 hk er det enten fire-takter eller Optimax to-takter som gjelder. Vi synes daycruiserkonseptet passer best med det mer behagelige støybildet fra firetakterne, men er det fart eller vannsport som gjelder, gjør den mer bråkete men livligere Optimax en god figur.

I daycruiseren Uttern D55 er rommet under dekk en liten kabin, som kan brukes til overnatting om du ikke er mye over 180 cm. Men generelt sett er kabinen i 5,5 meters båter bedre egnet som et krypinn for de små, eller lett tilgjengelig stuveplass for utstyr eller bagasje. Båten klarer seg fint med 90 hk og gjør da respektable 34 knop. Skroget går greit i sjøen, og du kan med fordel bruke motortrimmen for å få det beste ut av båten. God plassutnyttelse i cockpit gjør at du kan være mange om bord, uten at klaustrofobien melder seg.

Les også:

Huskeliste for bruktbåtkjøp

Bruktbåt til under 50 000,-

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!