Brukte båter

5 gode brukte flybridgebåter

Flybridge er båtverdenens svar på cabriolet. Her er fem brukte vi liker.

Publisert Oppdatert

Flybridgebåtene slik vi kjenner dem i dag har sitt historiske utspring i den amerikanske fritidsbåtfloraen fra tidlig 70-tall eller sent 60-tall. Amerikanske Sea Ray er et eksempel som kan trekkes frem.

Som med mye annet fra den kanten adopterte norsk fritidsbåtindustri villig slike påfunn.

Populariteten har imidlertid gått i store bølgedaler frem til i dag.

Men nå er drømmen om flybridgebåt tilbake. Tradisjonrike Viknes tilbyr sin grommeste halvplaner 1080 med Sun Bridge, eller flybridge som vi sier på godt norsk. Kjært barn, flere navn ...

I vårt utvalg er stort sett flybridgen begrenset til selve styrehustaket, noe som var vanlig på 80-tallet.

I dag har for lengst alle produsentene trukket flybridgen så langt akter som mulig.

Dette gir både ly over akterdekket og bedre plass på toppen.

I dette utvalget er det overvekt at amerikanske båter, men dette er som regel farkoster som kommer fra folk med erfaring med flybridgebåter.

Det er imidlertid en viktig ting å passe på ved amerikanske flybridgebåter, og der er at om det er en styreposisjon om bord - så er den på flybridgen.

1991 Dacapo 9000 Flyer, 30 fot

500 000 kroner.

Dacapo 9000 Flyer nok en av de bedre norske tolkningene vi har over temaet flybrdigebåt fra denne tiden, fra bytbyggeriet på Fevik (Birketveit Båtbyggeri).

Utover flybridgen finner vi en typisk nordisk bakveggsbåt med akterkabinløsning og dobbeltkøye i baugen. Dette halplanerskroget kom også som hardoppversjon.

9000 er kjent for å en være velfungerende båt i sjøen, med relativt høy fart. Det finnes mange som valgte denne som halvfabrikat, og dermed kan planløsningene og kvaliteten varier sterkt.

Eksemplaret finnes her (AutoDB.no)

1988 Bayliner 2556, 26 fot

475 000 kroner

Mindre enn dette er det vanskelig å lage en flybrdigebåt uten at det fremstår noe ufrivillig komisk.

Men amerikanske Bayliner villle også nå folket i denne delen av markedet, og klarte å sette sammen en brukbar båt like vel. Men det er ikke noe danseplass på toppen her.

Åpen og velkjent løsning i kabinen.

Eksemplaret finnes her (Finn.no)

1986 Bayliner 2850, 29 fot

400 000 kroner

Dette er også en skikkelig amerikaner med flybridge, som det er laget mange av. Her begynner flybrigden å ta form med polstret akterbenk og to stoler.

Fremstår som helårsbåt, stikkord er vinkelsofa og sitteplass til fem, samt brubar plass både inne og ute. Køyeplass for syv voksne.

Eksemplaret finnes her (Finn.no)

1987 Sea Ray 270, 30 fot

500 000 kroner

Amerikanske Sea Ray var på denne tiden en av produsentene som var kommet lengst med sine flybridgebåter i hjemmemarkedet. 1987-utgaven av denne cruiseren har noen klassiske trekk, men det er ikke vanskelig å se hvilken tidsepoke båten kommer fra.

Selve flybridgen er liten og trang, men det er i alle fall en flybridge. Ellers snakker vi her om lukket båt med påstått gode sjøegenskaper.

Eksemplaret finnes her (Finn.no)

1981 Halco 29 FB, 29 fot

275 000 kroner

Urklassikeren norske 29 Halco er å finne i svært mange varianter, også med flybridge. Dette var en populær båt for selvbyggere, og det er derfor svært mangel løsninger ute i markedet.

Denne stiller vanlig vis med gode sjøegenskaper og en planløsning som gjør den til en fleksibel bruksbåt. Prisene varierer sterkt.

Eksemplaret finnes her (Finn.no)

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag