Bruktbåt 1: Diggbare daycruisere

Bruktbåt 1: Diggbare daycruisere

Mange starter med en daycruiser eller dagsturbåt, for så å selge og kjøpe seg noe litt større. Vi har trålet daycruisermarkedet, og kan fortelle deg hva du bør kikke etter.

Pluss ikon
Foto: Gratis
Sist oppdatert

Vi har tatt for oss daycruisere med dekk eller bowridere med sitteplass i baugen - alle på mellom 18 og 23 fot. Når det gjelder pris, har vi i hovedsak vurdert båter som koster et sted mellom 150 000 og 350 000 kroner.

Mest populær
Noen båter er velsignet med tilsynelatende evigvarende verdi og popularitet. Det mest typiske eksempelet er Windy. Særlig 22 Sport og 7500 går unna som iskrem på en varm sommerdag. Av alle båtene vi undersøkte, var det 22 Sport som forsvant raskest ut av selgers varetekt. De stammer stort sett fra midten og slutten av 80-tallet, men holder seg likevel godt i pris.

For en 22 Sport må du fortsatt ut med rundt 200 000-300 000 kroner avhengig av eksemplarets tilstand og hvor mye som er skiftet ut i løpet av årene. I så pass gamle båter er det som regel en god del, og da særlig på motorsiden. Tommelfingerregelen er at innenbordsmotorer gjerne trenger en større overhaling etter 7-9 år, og i de aller fleste av de eldre båtene har en eller annen større operasjon vært gjennomført i motorrommet.

Da er det viktig å få dokumentasjon på den jobben som faktisk er gjort. I noen tilfeller har eldre båter også vært gjennom en motortransplantasjon. En av de dyreste 22 Sport-modellene vi fant, hadde eksempelvis en ganske ny dieselmotor på 260 hk i motorrommet. Hvis det ikke er gjort noe med motoren, eller hvis det ikke kan dokumenteres skikkelig, bør dette gjenspeiles i prisen.

Windy 7500 - den noe nyere etterfølgeren til 22 DC og 22 Sport - holder seg også godt i pris. Båtene som har vært på markedet våren/sommeren 2007 har stort sett vært fra tidlig 90-tall. Prisene ligger på ca. 280 000-350 000 kroner.

Begge disse Windy-modellene blir som regel tatt vare på som de klassikerne de er. Mange båter er nyoppusset til original stand, og de som ikke er det, kan man fort gjøre fine ved egen innsats.

Selv om disse Windy-båtene er gamle, har de skrogmessige kvaliteter som gjør dem attraktive, tunge og gode i sjøen som de er. Innredningen er av god kvalitet - mye treverk og klassisk daycruiser-løsning med to førerstoler, sofabenk med solplatting akter og en V-køye under dekk. Med riktig utstyr kan du godt overnatte et par dager i disse båtene.

Rimelig feriebåt

Et annet meget populært båtmerke blant daycruiserentusiastene er Draco. Med utspring i 70-tallskonstruksjonen Draco 2000 på 20 fot, ble det laget større varianter på 21, 23 og 24 fot, som logisk nok heter 2100, 2300 og 2400. For dem som ikke nødvendigvis trenger kabin, finnes også den mindre 1800-modellen.

Det store modell- og produksjonsspennet gjør at Draco-modellene er blant de mest tallrike daycruisertypene på markedet. Her kan du finne 70-tallsutgaver av 2000-modellen til under 50 000 kroner og nyrestaurerte 2400-utgaver til snaut 400 000 kroner.

Særlig 2400-modellen kan være et godt alternativ for den som ønsker seg en rimelig feriebåt. Den har soveplass til en familie på fire og er utstyrt med nødvendig utstyr på koke- og sanitærfronten. En del har også sett et turpotensial i 2300 og til dels 2100, og har utrustet dem slik at de kan fungere på kortere overnattingsturer.

Disse båtene er ofte 20-30 år gamle, så tilstand og vedlikeholdsbehov varierer kraftig. De aller fleste har vært gjennom en eller annen form for oppgradering. På interiørfronten er det ikke alle som har vært like opptatt av originaliteten. Om du ikke er tilhenger av ymse Petter Smart-løsninger, er det sikrest å holde seg til de båtene som er mest tro mot opphavet.

På motorfronten gjelder det samme som for andre eldre innenbordsmotorer; gå gjennom motorrom, drev, kabling, rør og koblinger med sunn skepsis. Sett gjerne av noen kroner på kontoen for uforutsette utgifter.

Draco-modellene har gode skrog, men de er litt mer snusfornuftige enn de sportslige Windy-modellene vi har nevnt over. Design og fargevalg om bord bærer mer preg av 80-tall og er ikke like tidløst som hos Windy. Men innredningen er praktisk, og spesielt de store aktersofaene gjør at du kan dra på tur med mange venner. Holder du deg i prissjiktet 100 000-200 000 kroner, har du gode sjanser for å finne en velholdt og verneverdig Draco-daycruiser.

Annet godt norsk

Det er imidlertid ikke bare Windy og Draco som har laget attraktive daycruisere i Norge opp gjennom årene. Nidelv har tatt over Windys rolle i størrelsen 20-25 fot og har utmerket seg med en rekke fine daycruisere fra begynnelsen av 90-tallet og framover. En kombinasjon av robust daycruiserdesign, meget forseggjort interiør og bra kvalitet og finish gjør at båtene holder seg meget godt i pris.

Innenfor våre selvpålagte prisgrenser kan vi prikke ut 610 Sport. 1996-2000-modeller koster i overkant av 300 000 kroner. Motormessig anbefaler vi 4,3-liters V6 som gir et fartspotensial på drøyt 40 knop, kombinert med lun gange i marsjfart og ved rolig kjøring.

I den helt andre enden av prisskalaen finner du Nidelv 18, en samtidig konkurrent til Draco 1800 og 2000. Modeller fra 1980-årene koster drøyt 100 000 kroner. Modellen er en norsk daycruiserklassiker, og skroget er så bra at det gjenoppsto som Nidelv 5900 i 2004.

Mange av disse nye dagsturbåtene har begynt å komme på bruktmarkedet. Nidelv klarte å temme støyen fra den nøysomme 1,7-liters 116 hk-dieselen fra MerCruiser som ofte sitter under motorlokket, og prisene begynner nå å nærme seg vår 350 000-kronersgrense. Bonusen for ekstra utlegg er at du får lavere utgifter til drivstoff.

Ibiza har også bygd seg opp i prestisjesegmentet i løpet av de siste 15 årene (statsministeren har en). I vår bruktbåtrunde er det to modeller som stadig dukker opp: Ibiza Touring i 19- og 20-fotsutførelse. Begge har vært med oss siden midt på 90-tallet og du finner eksemplarer helt ned mot 150 000 kroner. Nyere modeller nærmer seg 300 000 kroner.

I disse er vindskjermen dratt langt rundt cockpit og gir passasjerer og fører godt ly for vind og sjøsprøyt. Cockpiten har en L-benk på babord side og et separat førersete på styrbord. Akter er det et fritt område for fiske eller andre aktiviteter. De eldre båtene har ofte vanlige Johnson-totaktere på 115 hk (V4) eller 175 hk, men her finnes det selvsagt unntak. De noe nyere båtene har firetaktere av ymse slag, eller totakter med direkte innsprøytning.

Stor på større båter

Askeladden bygde seg i løpet av 1990-tallet opp til å bli en av gigantene i norsk båtbransje. Ikke minst takket være satsingen på større båter, noe du som bruktbåtkjøper i dag kan dra nytte av. Spesielt 585-modellen - den første store daycruiseren fra Askeladden - framstår i dag som en attraktiv modell.

Du finner modeller fra 1996 til 2002 på markedet, og prisene varierer fra ca. 190 000 til 290 000 kroner. Innredningen er mer praktisk enn elegant. Helt akter finner du et "arbeidsdekk" som gjør båten mer egnet til fiske og vannsport enn mer snobbete daycruiserinnredninger. I fremre del av cockpit er det stoler og sofaarrangement, men det blir ikke like komfortabelt for passasjerene som i mer tradisjonelle båter.

Under dekk er det et lite krypinn, som egner seg best som låsbart stuverom. 585 oppfører seg fint i sjøen og kombinerer trygghet, komfort og kjøreglede på en bra måte. På de eldre båtene kan du stort sett regne med å finne tradisjonelle totaktere. På de litt nyere utgavene er det ofte Mercury eller Mariner med Optimax direkte innsprøytning. Det betyr hard gange og mer støy enn med en firetakter. Vi har sett noen nyere 585 med firetakter - er komforten viktig, bør du gå for den.

Skibsplast er kjent for sine praktiske daycruisere, og i denne sammenheng er det spesielt to som peker seg ut. 655-modellen er nærmest en cabincruiser, med en kabin som i alle fall to stykker kan dele. Den er også utstyrt slik at man kan reise på lengre turer. Vanligvis kommer 655 i kombinasjon med utenbordsmotor, men den finnes også i en versjon med innenbords diesel eller bensin og heter da 660.

Prisene for 1997-2002-modeller ligger på ca. 250 000-300 000 kroner. 605-modellen har også kabin, men på grunn av sin walkaround light-design er den mer egnet for dagsturer. Den kommer utelukkende i utenbordsversjon og passer utmerket sammen med de svært stillegående 70 og 90 hk Suzuki-firetakterne båtene har vært levert med fram til i år. Prisene ligger på ca. 200 000-280 000 kroner for 1999-2004-modeller.

Vi Menn Båt har kjørt begge disse båtene på langtest og kan gå god for både kvalitet og sjødyktighet. Men spesielt dynamiske er de ikke; de passer best med motorer som gir et fartsområde opp til rundt 30 knop.

Er du på jakt etter en daycruiser med sportslig utseende og ditto egenskaper, kan kanskje Scand Dynamic 7100 eller arvtageren 7600 være noe for deg. Da får du klassisk daycruiserinnredning med to stoler ved vindskjermen og en sofa med solseng akter. Kabinen gir overnattingsmuligheter for to. Prisene ligger på 240 000-300 000 for modeller fra sent 80-tall til midt på 90-tallet.

I øst

Også i Sverige og Finland produseres det utmerkede daycruisere. Yamarin har særlig to modeller som passer i vårt utvalg. 6110-modellen har fine sjøegenskaper, kombinert med en sosial cockpit der 6-7 personer lett kan sitte i de to forstolene og den store U-sofaen akter. Yamarin har et tett samarbeid med Yamaha.

Vi Menn Båt kjørte langtest på Yamarin 6110 og hadde både 115 hk firetakt og 200 hk HPDI på hekken. Førstnevnte fungerer fint som hyggelig familiebåt, med marsjfart på 25-26 knop og toppfart på 33 knop. Med 200 hk blir den meget kjapp, med 47 knop som toppfart og marsjfart på drøyt 30 knop. 6110 holder seg godt i pris; du finner 2000-2 003-modeller til 280 000-330 000 kroner.

Yamarin 5820 er en meget populær bowrider på 19 fot. Den fungerer fint med firetaktere fra 80 til 115 hk. Sistnevnte gir friske 38 knop som toppfart kombinert med komfortable sjøegenskaper. 2002- og 2003-modeller koster ca. 220 000-280 000 kroner.

Ryds og Uttern har også noen fine daycruiser- og bowridermodeller. Utterns 55-modell og Ryds daycruisere på 20 eller 23 fot er ikke særlig vanlige på det norske bruktmarkedet, men kan være vel verdt en vurdering.

I vest

De to mest kjente amerikanske merkene her på berget er Sea Ray og Bayliner. Amerikanerne har et litt annet forhold til båtliv enn europeere generelt og nordmenn spesielt. Derfor finner du en del annerledes løsninger om bord; ofte er setearrangementet typisk amerikansk med bakovervendte seter og bøtteseter på hver side av motorkassen.

Men du finner unntak. Spesielt hos Sea Ray er det en del båter med tradisjonell seteløsning. Dessuten er ofte fortøyningsbeslag litt spinklere og det er mer bruk av tepper. Ikke alle amerikanske båter er utstyrt med noen god kjørekalesje, selv om dette er blitt vanligere de siste fire-fem årene. Det kan være lurt å sjekke, så sant du ikke er ute etter en ren godværsbåt.

I USA er bowridere mest populære i denne båtstørrelsen, mens vi nordmenn fortsatt foretrekker dekksbåter. Utvalget av amerikanske båter i "vår" pris- og størrelsesklasse fordeler seg på mange merker og modeller, men de mest populære er Bayliner 2050 (bowrider), Bayliner 2052 (daycruiser) og Sea Ray 215, som er en daycruiser med overnattingsmuligheter. Kvaliteten på USA-båter er blitt vesentlig bedre enn på 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet.

I likhet med Sea Ray, bygger også Bayliner svært gode skrog. Da Vi Menn Båt testkjørte Bayliner 2052 med en 5,0-liters V8 på 220 hk i 2000, gikk båtens sjø- og kjøreegenskaper utenpå testkonkurrentene Yamarin 6110 og Nidelv 610 Sport. Selv i toppfart på 48 knop var båten dønn stabil.

Bayliner 2050/52 er vanligst med V6-motor på 190-220 hk, noe som passer båten meget bra. Sea Ray 215 finnes også med V6, men på de mange USA-importerte båtene er 5,0- eller 5,7-liters V8 tilsynelatende vanligst.

Denne saken ble første gang publisert 07/03 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også