Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"

Utsikten fra styrhuset i Brandskär 310 er en unik opplevelse.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott finish

+ Smart styrehus

- Dårlig førerergonomi

- Noe skrangling

- Dyr

Tekniske data

  • Lengde: 10,3 m
  • Bredde: 3,2 m
  • Dypgående: 1,0 m
  • Vekt: 4000 kg
  • Drivstofftank: 425 l
  • Motor testbåt: VP D6-350
  • Toppfart: 36,1 kn
  • Pris m. D6-370: Kr 1 850 000
  • Pris m. D6-330: Kr 1 800 000
  • Pris HT-modell, fra: Kr 1 700 000
  • www.brandskar.se

Svenske Brandskär er en liten og relativt ukjent produsent, men har sitt tilholdssted på Orust, noe som i seg selv borger for en viss kvalitet. Det tar oss heller ikke lang tid å stadfeste at de vestsvenske båtbyggertradisjonene også lever videre i Brandskär 310, som er verftets eneste modell. Dette er en båt som vekker oppmerksomhet med sin alternative stil - en design som står i markant kontrast til de finske standardbåtene i klassen. Brandskär 310 er høy og kantete, og med et fribord i imitert klinkbygg får båten et slags retropreg det ikke er lett å sette fingeren på. Linjelekker eller ikke: I motsetning til flere båter i klassen, har ikke designen gått på bekostning av de praktiske aspektene ved båten.

Det klareste eksempelet på dette er styrehuset i 310. Med sine enorme vindusflater og hele glassdører virker det som om vi tar turen inn i et drivhus. Utsikten er den beste vi har opplevd i en lukket båt noen gang, og med et trykk på en bryter er også himmelvelvingen åpen. Mest imponert blir vi da vi cruiser oss fram i skjærgården: Den fantastiske utsikten kombinert med det lave støybildet (77 dBA ved 36 knop) gjør dette til en unik og nesten kunstnerisk opplevelse. Det er som om vi sitter i kinosal med 360 graders visning.

Ganske raskt står det klart for oss at dette ikke er noen arbeidsbåt. Brandskär 310 H er i større grad en pyntelig cruiser, denne gangen i en innpakning som minner om en krysning mellom Targa og Nimbus. Riktignok er det bra med dørkplass og stuverom, og de brede ripene gir enkel om bord- og avstigning, så bruksaspektet er til stede. Men med sitt pene interiør, sitt åpne akterdekk og sin betydelige andel teakbelagte flater, vipper Brandskär mest mot den litt mer eksklusive enden av skalaen.

Finishen er da også flott, og håndarbeidet grundig, noe vi også ser på ryddigheten om bord. Litt merkelig er det likevel at vi må krype ned i stuverommet på akterdekket for å komme til det elektriske panelet - en noe kronglete løsning.

Under fordekk har Brandskär en luftig og "åpen" løsning der minst fire personer får liggeplass på myke alcantaramadrasser. Løsningen gir ikke mye privatliv, men fordelen er selvsagt den store skifteplassen midt i kabinen. Taolettrommet foran er enkelt, men består testen. Litt tungvint plassert under førerbenken finner vi en liten pantryløsning med to gassbluss og vask, noe som bidrar til å gjøre Brandskär til en fin weekendbåt for minst to personer.

Utsikten fra styrhuset er som nevnt imponerende, og det er ikke bare båtføreren som sitter behagelig og har oversikt. Førerplassen er enkel, og ergonomien den er dårlig, først og fremst med tanke på avstanden til EVC-kontrollspaken. Men det sjenerer ikke nevneverdig i Brandskär: Dette er en kosebåt for sedate og trivelige turer i skjærgården, ikke vill og aktiv bølgedansing. 310 koser seg like fullt ved alle hastigheter, og med sitt skarpe og dype forskip trives hun godt også i krapp sjø, der hun baner seg vei mellom skjærene. Grepet i svingene er godt, men båten er for tung og stiv til å gi noen sportslig følelse, og et til tider skranglende styrehus minner oss på å ta det rolig med damen. Her om bord kommer cruiserens komfort i første rekke.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Brandskär
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning