Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk

Tøffere båter for fiske og bruk i dårlig vær er ikke forbeholdt norske produsenter.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Mye båt for pengene

+ Praktisk innredning

+ Kraftig motor

- Varmeapparat bør være standard

- Lav sittehøyde på passasjersetet

- Litt tynne seteputer

Hobbyfiskere over hele verden er målgruppen til Bénéteau og nyheten Antarès 8. Det første som tiltaler, er et mer avrundet og harmonisk design, i motsetning til de gamle modellene, som best kunne sammenlignes med styrehus i kassefasong. Den nye Antarès 8 ser ganske så pen ut, og det er fort gjort å like båten.

På dekk

Funksjon er utvilsomt satt i høysetet, og etter en stund i båten, tyder mye på at det meste vil fungere helt greit. Båten har badeplattform med leider, stort akterdekk med fiskestangholdere på karmene. Det som ser ut som teakfelter, er i plast. Det oppdager man ikke før man fysisk tar på materialet. Plassen på akterdekket er ganske stor og en hobbyfisker vil sikkert være godt fornøyd. For mange vil en ekstra motorkontroll ute være et ønske. Det kan leveres.

En av de nye detaljene er en sosialt U-formet sittegruppe på akterdekket. Den er trivelig nok, men putene er forholdsvis tynne. Vil man ha et rent aktivitetsdekk, kan det hele lempes på land.

Inneplass

Dekksalongen entres via skyvedøren. I styrbord side er det et kompakt pantry. Når det ikke brukes, trekkes en stor treplate over fra bakkanten av pantryet. To-bluss koker og vask er på plass. Neppe for gourmet-måltider, men kaffekos og enklere måltider er kurant.

Fra skipperstolen er det fin sikt, og instrumentbordet er funksjonelt og har plass til en liten skjerm. I motsatt side er sittegruppen med to sofabenker og et ganske stort bord. Den forreste benken kan vippes fremover. Da sitter 1-2 personer i fartsretningen, men man sitter lavt. Bordet kan legges ned og det kan det rigges til en ekstra køye for 1-2 personer.

Ser vi noen år tilbake i tid, blir det tydelig at utviklingen går fremover. Før i tiden var nemlig ventilasjon et problem i franske styrehusbåter. På Antarès 8 er det store skyvevinduer i sidene og en stor ventilasjonsluke i taket. Under denne er det også en blendingsgardin - kjekt når solen står høyt eller om noen vil overnatte i styrehytta. Gardiner er på plass, men det blir nok ganske lyst her oppe grytidlig på morgenen.

Forut i båten er det en køye for to på skrå. Med en ekstra plate oppslått, blir målene greie. Toalettrommet ligger i babord side med nok plass for nødvendige funksjoner og helstøpt innredning. Båten har mange praktiske stuverom. For to personer kan den godt fungere som turbåt.

Motoren ligger under dørken i styrhytta. Da vi åpnet luka med motoren i gang, forsto vi straks at de tykke lydisolasjonsmattene demper støyen effektivt.

Motor

Under døren ligger en 200 hesters Nanni turbodiesel. Her hjemme heter den Nogva Nanni. I utgangspunktet en Toyota-motor, marinisert av den franske båtmotorprodusenten Nanni. For en eventuell eier, er det kjekt å vite at Toyota-mekanikerne over hele landet kjenner motoren. Den er å finne i mange Toyota-biler.

Båten topper på drøye 20 knop. Toppfarten er bare interessant om man må kjapt i havn. Det viktigste er at båten marsjer fint rundt 15 knop og har bra med krefter under havnemanøvre. Baugpropell er også på plass.

På havet

Vi kjørte båten i Middelhavet med fasjonable Monte Carlo Yacht Club som base. Småkrapp sjø og slake dønninger møtte oss rett utenfor moloen. Båten gikk overraskende komfortabelt i bølgene og over større hekkbølger, selv om den stanger litt når den møter krappere bølger i høy fart.

Der den imponerer mest, er ved sakte fart og stilleliggende ute i dønningene. Da har den - takket være stor bredde og bra tyngde - rolige bevegelser. En viktig egenskap ved fiske.

I det store og hele virker båten godt bygd. Den er dessuten meget funksjonell, både inne og ute, med gjennomtenkte detaljer. Kraftig motor er opplagt et pluss. I tillegg er finishen god; treverket er eksempelvis pent utformet med enkle, rene linjer og bra finish på overflaten.

Det man venter å finne, er der. Båten gir ikke den store "aha"-opplevelsen, men fremstår som ærlig. Nettopp derfor er den lett å like som en fornuftig og praktisk allround-båt. At den er enkel, med oversiktlige installasjoner, betyr et moderat vedlikehold.

Konklusjon

Står en prisgunstig kombibåt på ønskelisten, kan Antarès 8 være verdt en vurdering. Den har praktiske egenskaper, og etter hvert har franskmennene fått med seg nyttige detaljer og et design mange kan akseptere også her hjemme.

Tekniske data

  • Lengde m. plattform: 8,36 m
  • Bredde: 2,95 m
  • Dypgang: 0,70 m
  • Vekt: ca. 3000 kg
  • Standard motor: Nanni 200 hk (Toyota) m/aksling
  • Drivstofftank: 300 l
  • Vanntank: 100 l
  • Antall køyer: 2
  • CE-kategori: C8
  • Pris m. motor og Comfort-pakke, fra: Kr 779 900
  • www.normar.no

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Bénéteau
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag