Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk

Tøffere båter for fiske og bruk i dårlig vær er ikke forbeholdt norske produsenter.

Sist oppdatert

Hobbyfiskere over hele verden er målgruppen til Bénéteau og nyheten Antarès 8. Det første som tiltaler, er et mer avrundet og harmonisk design, i motsetning til de gamle modellene, som best kunne sammenlignes med styrehus i kassefasong. Den nye Antarès 8 ser ganske så pen ut, og det er fort gjort å like båten.

På dekk

Funksjon er utvilsomt satt i høysetet, og etter en stund i båten, tyder mye på at det meste vil fungere helt greit. Båten har badeplattform med leider, stort akterdekk med fiskestangholdere på karmene. Det som ser ut som teakfelter, er i plast. Det oppdager man ikke før man fysisk tar på materialet. Plassen på akterdekket er ganske stor og en hobbyfisker vil sikkert være godt fornøyd. For mange vil en ekstra motorkontroll ute være et ønske. Det kan leveres.

En av de nye detaljene er en sosialt U-formet sittegruppe på akterdekket. Den er trivelig nok, men putene er forholdsvis tynne. Vil man ha et rent aktivitetsdekk, kan det hele lempes på land.

Inneplass

Dekksalongen entres via skyvedøren. I styrbord side er det et kompakt pantry. Når det ikke brukes, trekkes en stor treplate over fra bakkanten av pantryet. To-bluss koker og vask er på plass. Neppe for gourmet-måltider, men kaffekos og enklere måltider er kurant.

Fra skipperstolen er det fin sikt, og instrumentbordet er funksjonelt og har plass til en liten skjerm. I motsatt side er sittegruppen med to sofabenker og et ganske stort bord. Den forreste benken kan vippes fremover. Da sitter 1-2 personer i fartsretningen, men man sitter lavt. Bordet kan legges ned og det kan det rigges til en ekstra køye for 1-2 personer.

Ser vi noen år tilbake i tid, blir det tydelig at utviklingen går fremover. Før i tiden var nemlig ventilasjon et problem i franske styrehusbåter. På Antarès 8 er det store skyvevinduer i sidene og en stor ventilasjonsluke i taket. Under denne er det også en blendingsgardin - kjekt når solen står høyt eller om noen vil overnatte i styrehytta. Gardiner er på plass, men det blir nok ganske lyst her oppe grytidlig på morgenen.

Forut i båten er det en køye for to på skrå. Med en ekstra plate oppslått, blir målene greie. Toalettrommet ligger i babord side med nok plass for nødvendige funksjoner og helstøpt innredning. Båten har mange praktiske stuverom. For to personer kan den godt fungere som turbåt.

Motoren ligger under dørken i styrhytta. Da vi åpnet luka med motoren i gang, forsto vi straks at de tykke lydisolasjonsmattene demper støyen effektivt.

Motor

Under døren ligger en 200 hesters Nanni turbodiesel. Her hjemme heter den Nogva Nanni. I utgangspunktet en Toyota-motor, marinisert av den franske båtmotorprodusenten Nanni. For en eventuell eier, er det kjekt å vite at Toyota-mekanikerne over hele landet kjenner motoren. Den er å finne i mange Toyota-biler.

Båten topper på drøye 20 knop. Toppfarten er bare interessant om man må kjapt i havn. Det viktigste er at båten marsjer fint rundt 15 knop og har bra med krefter under havnemanøvre. Baugpropell er også på plass.

På havet

Vi kjørte båten i Middelhavet med fasjonable Monte Carlo Yacht Club som base. Småkrapp sjø og slake dønninger møtte oss rett utenfor moloen. Båten gikk overraskende komfortabelt i bølgene og over større hekkbølger, selv om den stanger litt når den møter krappere bølger i høy fart.

Der den imponerer mest, er ved sakte fart og stilleliggende ute i dønningene. Da har den - takket være stor bredde og bra tyngde - rolige bevegelser. En viktig egenskap ved fiske.

I det store og hele virker båten godt bygd. Den er dessuten meget funksjonell, både inne og ute, med gjennomtenkte detaljer. Kraftig motor er opplagt et pluss. I tillegg er finishen god; treverket er eksempelvis pent utformet med enkle, rene linjer og bra finish på overflaten.

Det man venter å finne, er der. Båten gir ikke den store "aha"-opplevelsen, men fremstår som ærlig. Nettopp derfor er den lett å like som en fornuftig og praktisk allround-båt. At den er enkel, med oversiktlige installasjoner, betyr et moderat vedlikehold.

Konklusjon

Står en prisgunstig kombibåt på ønskelisten, kan Antarès 8 være verdt en vurdering. Den har praktiske egenskaper, og etter hvert har franskmennene fått med seg nyttige detaljer og et design mange kan akseptere også her hjemme.

Tekniske data

  • Lengde m. plattform: 8,36 m
  • Bredde: 2,95 m
  • Dypgang: 0,70 m
  • Vekt: ca. 3000 kg
  • Standard motor: Nanni 200 hk (Toyota) m/aksling
  • Drivstofftank: 300 l
  • Vanntank: 100 l
  • Antall køyer: 2
  • CE-kategori: C8
  • Pris m. motor og Comfort-pakke, fra: Kr 779 900
  • www.normar.no

Denne saken ble første gang publisert 04/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også