Test av båt: Minor 31 Offshore med VP D6-370

Best i klassen?

Minor 31 skal utfordre velkjente merker som Targa og Nord Star. Det gjør den bra.

Sist oppdatert

Tekniske data

Lengde: 9,70 m

Bredde: 3,20 m

Vekt: 5000 kg

Køyer: 2 + 2

Divstofftank: 485 l

Motor testbåt: VP D6-370

Toppfart: 35,4 kn

Pris testmodell, fra: Kr 1 810 000

Pris m. 2 x D4-300, fra: Kr 2 235 000 kroner

La oss erkjenne det først som sist: Den optimale langturbåt er en båt med lukket styrehus. Kanskje ikke hva alle forbinder med sommer, sol og ferie, men for dem som har vært i gamet lenge nok, og som har tilstrekkelig med nautiske mil på loggen etter endt sesong, vil et styrehus være en åpenbar favoritt.

Du trenger nemlig ikke bo på de mest værharde og forblåste kyststripene for å verdsette et trivelig inneklima og en velfungerende dieselvarmer når lavtrykket kommer sigende.

Når solen skinner kan du uansett bare dytte takluken opp og nyte himmelhvelvingen. Kanskje derfor ikke så rart at både styrehusbåter og hardtop-båter får en stadig større fanskare her i landet.

Føler oss hjemme

Utfordringen for styrehusbåtprodusentene de siste årene har vært å gjøre modellene mer spiselige for fritidsbåtfolket. At Sarins Båtar OY, med Thomas Sarin i spissen, har tatt denne utviklingen på alvor, er den nye Minor 31 Offshore et glitrende eksempel på. Dette er et riktig delikat innslag i klassen, en gjennomført styrehusbåt der god plassutnyttelse har vært førsteprioritet.

Og selv om de ytre linjene er moderate og udristige, og båten ikke skiller seg stort fra lillesøster 27 i utseendet, blir vi positivt overrasket når vi kommer inn under tak. Bruk av brunfarget alcantaraskinn i puter og mørk teak i lekker, matt lakkfinish setter standarden umiddelbart.

For sine 31 fot er dette en voluminøs og komfortabel turbåt som burde passe perfekt for en familie på fire - en stilsikker, men samtidig ujålete båt vi føler oss hjemme i fra første stund.

At man ikke trenger å være gammel sjøulk for å tegne smarte båter, er den 26 år gamle Minor-designeren Daniel Sundkvist et passende eksempel på. Finnen byr nemlig på en og annen godbit. Samlede førerseter mot styrbord har vi riktignok sett før, senest i Grandezza 28 WA, men løsningen er uansett smart fordi dørkplassen kan utnyttes bedre. Nå er det også rom for å lage en større, L-formet pantryløsning på babord side i styrehuset, et pantry som fortsatt er lite sammenliknet med flere av sportscruiserne på markedet, men som likevel gjør nytten.

Lett tilgang til akterkabin

Den mest markante løsningen er uansett akterkabinen, eller rettere sagt tilgangen til denne, som skjer fra enden av den U-formede sofabenken akter i styrehuset. Endeputen vippes opp og en trapp leder ned til en forholdsvis luftig kabin med stor dobbeltkøye, stuverom, skap og skifteplass.

Løsningen har flere fordeler, for det første at man slipper å gå ut på akterdekk for å ta seg ned til køyene, noe man må på storesøster Minor 34, og dersom man tenker på privatlivets fred, skulle denne helt separate avdelingen være til glede både for barn og voksne. Ulempen ligger i at man må kravle seg fram og deretter ned under fordekket for å komme til toalettet nattestid, men den tar vi med på kjøpet.

Den voluminøse akterkabinen har også en annen fordel, nemlig at sofabenken i styrehuset over blir hevet noen centimeter, som igjen leder til utmerket utsikt igjennom store vindusflater. Dette er en av de aller beste aktersofaer jeg har sittet i, både med tanke på utsikt og ergonomisk komfort. Bordet er også tilstrekkelig, men bør ikke være mindre dersom fire skal ha god spiseplass.

Under fordekket bys det ikke på de store overraskelser, men dobbeltkøya er veldimensjonert, stuveplassen er god og baderommet er tilstrekkelig stort.

Ute bra, men inne best

Utendørs er det lite nytt å se, her virker det ikke som om Sarins Båtar har funnet noen grunn til å videreutvikle konseptet sitt. Tilstrekkelig med sidedekk rundt førerhuset, et praktisk akterdekk med sittebenker, smarte fenderholdere, store motorromsluker og en påmontert badeplattform gjør også nytten. Men når vi snakker om turbåt i ordets rette forstand, spørs det om ikke Minor 31 kunne tilrettelegges bedre hva gjelder kveldskomfort på akterdekket.

Minor har tradisjon for bygging av skrog med strak aksel, men har de siste årene satset stort på båter med drev og vannjet. Fritidsbåtbrukernes favoritt er uansett drevbåtene, både med tanke på høyere topphastighet og mer behagelig støybilde, noe også den nye 31-foteren er tilrettelagt for.

Testbåten vi får leke oss med i den finske skjærgården er ustyrt med en D6-370 fra Volvo - en kraftplugg som viser seg å passe båten utmerket. Uten de store anstrengelser er vi i planefart, og vi finner oss raskt til rette bak det beigefargede og oversiktlige instrumentbordet.

Lettkjørt

I likhet med den gjennomprøvde Minor 27 er Minor 31 Offshore en balansert og velkjørende båt, men med sitt noe skarpere skrog har 31-foteren en litt mer bastant oppførsel i sjøen. Dette er ingen krevende båt å kjøre, for vektbalansen er fin og styringen kontant, uansett fartsområde.

Toppfarten på drøye 35 knop klarer finnen lett, og marsjfarten på rundt 30 er uanstrengt og behagelig, selv med en meter krapp motsjø. Her trengs ingen dobbel motorinstallasjon, verken av vekt eller krafthensyn. Testbåten vår hadde i likhet med Targa-båtene en skumkjerne i skrogkonstruksjonen, noe vi merket på støynivået og skrogets stivhet i sjøen. Dermed tror vi at det heller ikke er så lenge til Targas hegemoni er brutt hva gjelder tøffe sjøegenskaper.

I alle tilfeller er Minor 31 etter vår mening et sikkert familiealternativ - uansett årstid.

Denne saken ble første gang publisert 28/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også