Nye Buster XXL, 2010

XXL blir mer robust

Finske Buster har oppgradert sin XXL for å tilfredsstille de mer krevende kundene.

Pluss ikon
Nye Buster XXL
Nye Buster XXL Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data

Merke og modell: Buster XXL

Pris, kr: 450 000 (testbåt)

Motormerke og type: Yamaha F150

Motoreffekt, hk/kW: 90-150 hk

Produksjonsland:Finland

Lengde (LOA), m:6,35 m

Bredde, m:2,40 m

Vekt u. motor, kg:850 kg

CE kategori:C

Toppfart:44,9 kn

Personer:7

Drivstofftank, l:155 l

Vanntank, l:40l

www.yamaha-motor.no

Aluminiumbåtene har hatt en trang fødsel i det norske fritidsmarkedet, og selv bestselgeren Buster har hatt nok med å overbevise båtfolket om at aluminium er et praktisk, robust og godt alternativ til glassfiberbåtene. Det har vært en lang prosess med oppmyking av linjer, innføring av glassfiberdetaljer, lakkering og andre estetiske forbedringer for å tiltrekke seg en tilhengerskare, men Buster har i stor grad klart jobben også her i landet.

Helomvending

At flere og flere nå ønsker seg mer robuste aluminiumbåter, altså med mest mulig aluminium i innredningen, kommer derfor som en liten overraskelse. I praksis er jo dette en reversering av utviklingen de siste årene. Buster har tatt konsekvensen av dette og oppgradert sin XXL-modell, som senest ble fornyet i 2008, med en rekke detaljer. For det første forsvinner glassfiberdetaljene rundt motorbrønn og i baugen, som etter sigende ikke skal ha passet til den røffeste bruken. Lakkering av skrog, som har gjort båten mer utsatt for riper og skader, er ikke lenger standard.

Båten har dessuten blitt forbedret på mange punkter. I første rekke betyr dette nye konsoller med plass til innfelt kartplotter, samt nye dimensjoner for bedre ergonomi. Båten har også fått ny plexidør mellom konsollene, samt dempede førerstoler som standard.

Raskt metall

XXL har etter alt å dømme beholdt sine gode sjøegenskaper, og en toppfart på 44,6 knop er bra med en Yamaha F150. Buster mangler støttende chines og blir noe dansete ved toppfart, men er uansett en leken, kompakt og solid båt. 83 dBA og i underkant av literen per nautiske mil ved cruisingfart på 32 knop er bra. Dermed kombinerer twinkonsollbåten Buster XXL både robuste bruksegenskaper med fine kjøreegenskaper på en overbevisende måte.

Sjekk vår tidligere test av Buster XXL. Buster XXL kommer også med tak i den såkalte AWC-utgaven.

Les vår kjøpsguide og oversikt over brukte alubåter.

Denne saken ble første gang publisert 27/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også