Test: Zodiac 650 Pro Open med Evinrude E-Tec 150

Ny. tøffere og bedre

Ett år og et ansiktsløft senere har vi gjort en ny test av Zodiac 650 Pro Open.

Sist oppdatert

Fjorårets langtest av 650 Pro Open var vår første langtest av en RIB, og det ga mersmak. Vi konkluderte den gang med at vi i Vi Menn Båt-redaksjonen hadde blitt smittet av RIB-basillen, etter å ha blitt kjent med de mange gode egenskapene båten kunne by på.

Det var ikke mange tingene å sette fingeren på etter endt test den gangen, og det var derfor med spenning vi nå skulle teste den ansiktsløftede 2010-modellen. Ikke bare så den bedre ut, men vi regnet med at Zodiac hadde jobbet med mer enn bare med designen.

Tøffere

Rent visuelt er den nye langt tøffere enn fjorårsmodellen. De lysegrå pongtongene har fått en mørkere gråtone, tau og fenderlist som før var hvite har nå blitt svarte, og fenderlisten har i tillegg fått en skikkelig kontrastfarge. Den har Zodiac valgt å farge oransje, noe som gir båten et nødvendig piff. Dessuten har de også laget en liten plattform foran i baugen som sørger for at ombordstigningen blir enklere.

Dette er de mest synlige forandringene på 650 Pro Open, men også andre detaljer er gjort om for et bedre resultat. Nye setetrekk, med kontrastsøm i den samme oransje fargen som på fenderlisten, spriter opp interiøret.

650 Pro Open er også tilgjengelig med en såkalt Norgespakke, som inneholder blant annet stereo med i-Pod dokking, kartplotter med touch skjerm, konsolltrekk fra Helly Hansen, avtagbart ratt og bunnstoffbehandlet skrog.

IKKE BRA NOK: Benken man står mot gir ikke god nok sidestøtte og man må holde seg godt fast.
IKKE BRA NOK: Benken man står mot gir ikke god nok sidestøtte og man må holde seg godt fast.

Kan fortsatt forbedres

Tekniske data: Zodiac 650 Pro Open

  • Lengde: 6,5 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Vekt (uten motor): 670 kg
  • Personer: 5 (CE-B) 13 (CE-C)
  • Motoralternativer: 115-175 hk
  • Motor testbåt: 150 hk Evinrude E-Tec
  • Drivstofftank: 100 liter
  • Pris: 419 000 kroner
  • Mer informasjon: www.fischemarine.com

En ting vi ikke kommer utenom, og som vi er litt overrasket over at Zodiac ikke har endret på den nye modellen, er utformingen av førerplassen. For akkurat som forgjengeren har 650 fortsatt en høy benk man enten sitter på eller står mot. Er man ute i litt sjø er det ståteknikken som fungerer best, men benken er såpass høy at folk lavere enn snittet ikke oppnår ønsket komfort.

Støtten er grei i kjøreretningen, men sidestøtten er hva vi vil kalle elendig. Det er nemlig ingen sidestøtte. Er det litt sjø, spesielt fra siden, må man stå og kjøre, men fortsatt gjelder det å holde seg fast i bøylen på konsollen. Vindskjermen er i og for seg grei, men er ikke stor nok til å dekke fører og passasjer dersom et uvær skulle blåse forbi.

Les også: Test av 5 dagsturbåter

Bølgetemmer

HØY FART: Den 150 hester sterke totakteren fra Evinrude gir 650 gode ytelser.
HØY FART: Den 150 hester sterke totakteren fra Evinrude gir 650 gode ytelser.

Never change a winning team, er det noe som heter. Vi lot oss imponere over de bunnsolide sjøegenskapene til 650 Pro Open da vi hadde den på langtest, og årets modell gjorde en like god jobb. Skroget er nemlig det samme, dermed var det liten vits fra Zodiac sin side å endre dette.

Testdata: Zodiac 650 Pro Open m/Evinrude E-Tec 150

turtall, o/m

fart, knop

støy, dba

forbruk, l/t

forbruk, l/nm

500

2

58

0,7

0,32

1000

5

64

2,4

0,57

1500

6

71

5,1

0,83

2000

9

77

11,0

1,33

3000

20

75

19,6

1,00

3500

26

82

24,9

1,00

4000

31

86

33,0

1,07

4500

36

88

46,3

1,26

5150

42

93

58,5

1,41

650 Pro Open er sportslig og komfortabel på en gang, mye takket være pongtongene som sørger for god oppdrift i vannet. I grov sjø viser 650 et godt ansikt, og selv om den er lav tar den ikke inn sjøsprøyt.

I forhold til langtestbåten hadde en litt sterkere motor funnet plass på akterspeilet denne gangen. Mot fjorårets Evinrude E-tec 130 sto nå en 150 hesters versjon av samme type til disposisjon. E-tec 150 er merkbart sterkere og gir 650 tydelig bedre akselerasjon og toppfart.

Motoren har et trivelig marsjområde fra 20-30 knop, og selv om den ikke var 100% innkjørt da testen fant sted noterte vi 42 knop ved 5150 o/min. Det holder lenge for denne båten - da begynner nemlig skroget å bli vel lekent.

Les også: De 10 beste flybrigdebåtkjøpene

SOLID SAK: Kvaliteten virker god og pongtongene gir båten god oppdrift og gjør den stabil i sjøen.
SOLID SAK: Kvaliteten virker god og pongtongene gir båten god oppdrift og gjør den stabil i sjøen.

Denne saken ble første gang publisert 22/08 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også