Test: Scandica 475

Skikkelig billigbåt

Her får du en rimelig og straight liten skjærgårdsjeep med god stuveplass.

Pluss ikon
STRAIGHT: Scandica 475 holder vann.
STRAIGHT: Scandica 475 holder vann. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Scandica 475

  • Lengde: 4,75 m
  • Bredde: 1,90 m
  • Vekt, uten motor: 390 kg
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Motor: 25 - 60 hk, lang stamme
  • Pris, fra: 60 000 kroner.
  • www.scandica.se

Svenske Scandica of Sweden har de siste fem årene bygget seg stille opp som båtprodusent, med salg direkte fra fabrikken. Her satses det fritt akterspeil, så motoren velger du derfor selv på nye Scandica 475.

I denne klassen er utvalget stort, og forskjellene små. Denne skiller seg like vel ut med noen små enkle designgrep som skiller den fra mengden.

Dette fremstår som en gjennomtenkt og straight liten skjærgårdsjeep for opp til rundt fire mann eller en liten familie. Her er det rikelig stuveplass eller smårom om du vil, du finner til og med en liten dreggbrønn forut.

Som standard er det gjort klart for vannsportaktiveteter med slep i senter. En liten badestige er det også funnet plass til babord.

Scandica 475
Scandica 475 Foto: Terje Haugen

Beslagene om bord ser ut til å holde en grei standard, men utover de to kryssholdtene akter er det ikke lagt opp til skikkelig fortøyningsmulighete i baugen. Alternativet blir å bruke rekka, som for øvrig er godt å holde seg fast i.

Akterbrønnen er godt tilpasset de vanlige 25-literstankene, med lufting for batteriet. Det eneste vi har å sette fingeren på her er akterluke på babord som ikke lar seg åpne med litt kalde fingre eller hansker.

Ellers er det ryddig opplegg for ledninger og motorstyring. Dørkplassen domineres av enkel sitteplass i baugen, til babord, foran konsollen og akterbenk for to. Selve vindskjermen har imidlertid liten funksjon, om du ikke liker å kjøre sammekrøket.

Rent kjøremessig fikk vi ikke inntrykk av all verdens "prestanda", men ut fra hva prisen legger opp til så mener vi det tilstrekkelig med sjøegenskaper og stabilitet.

Den oppleves myk nok i vanlig sjø til at det ikke blir banking eller slag.

Rundt 32 knop skal kunne forventes som toppfart med en 60 hester, men den 60 hesters Selva firetakteren vi hadde under testen klarte 27 grunnet for liten propell.

Denne saken ble første gang publisert 02/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også