Test: Oceanmaster 720 WA med Evinrude, 2010

Her er sjøens syvseter

Nyheten fra Oceanmaster byr på overraskende mye. Produsenten kaller båten for "en aktivitetsplattform til sjøs", og beskrivelsen holder vann.

Pluss ikon
HOLDER VANN: Produsenten kaller båten for ""en aktivitetsplattform til sjøs"", og beskrivelsen holder vann.
HOLDER VANN: Produsenten kaller båten for ""en aktivitetsplattform til sjøs"", og beskrivelsen holder vann. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Oceanmaster 720 WA

  • Lengde: 7,20 m
  • Bredde: 2,85 m
  • Dypgang: 0,35 m (skrog)
  • Vekt: 1250 kg + motor
  • CE-kategori: C
  • Tank: 200 liter
  • Sitteplasser: 10
  • Køyeplass: 2
  • Motor: Suzuki eller Evinrude
  • 140 - 300 hk (singel eller twin)
  • Pris fra: 419.900 (med 140 Suzuki/
  • 130 hk Evinrude)
  • Pris testbåt: Ca. 500.000 kroner
  • med 200 hk Evinrude
  • Produsent: Oceanmaster
  • Info: [email protected]

Med sine 23,5 fot og en bredde på 2,85 meter blir det stort volum i båten. Selv om konsollen er plassert over mot babord, er det fortsatt mulig å bevege seg forbi konsollen også på denne siden. Men å balansere seg fra for til akter her, blir unaturlig når den nedsenkede gangsonen på motsatt side er så bra. Her sitter man inne i konsollen med en lav vindskjerm. Denne kunne med hell vært noe høyere, og da kunne man også montert vinduspusser som standard. Et opplagt poeng dersom man kjører med konsollkalesjen oppe.

Båten leveres med Suzuki eller Evinrude-motorer. Man kan velge twin- eller singelinstallasjon i effektområdet 140 til 300 hk. Med andre ord kan skuta skreddersys med motorisering for sporty bruksområde eller høyere sikkerhet med to motorer om man eksempelvis skal bruke båten til sportsfiske. På testbåten satt en Evinrude, og den kraftpluggen gir både rask akselerasjon og fine fartsegenskaper.

Mest imponerende er den kjappe planingen. Ifølge produsenten bidrar de to tverrsteppene i bunnen til dette. I hele fartsområdet ligger båten stabilt og velbalansert. Den ligger i plan langt nedover i fartsregisteret og klarer krappe svinger på en betryggende måte. Idet man presser den altfor hardt i en krapp sving, begrenses utfoldelsen av litt kavitering fra propellen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Velutstyrt

SMART: Både for og akter er det i sidene små oppbevaringsrom med en pleksiplate i forkant.
SMART: Både for og akter er det i sidene små oppbevaringsrom med en pleksiplate i forkant. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På hver side av den brede motorbrønnen er det små badeplattformer. Velger man luksusutgaven "Exclusive", inngår både dusj på hekken og teak på plattform, luker og dørk. Dessuten har den kjøleskap, luksusratt, et lite pantry, stereoanlegg, utvidet instrumentpakke og ikke minst marinetoalett. Det er absolutt en fordel fremfor den bærbare varianten i standardutgaven. Når det er sagt, er også standardbåten ganske godt utstyrt med blant annet hydraulisk styring, blå skrogside, komplette puter inne og ute samt stangholdere og innebygd bensintank på 200 liter.

Det er hele 10 sitteplasser i båten, og det gjør den ypperlig som transportbåt ved hytta. Fra plattformen i babord side er det nedsenket og direkte inngang til akterdekket. Bade- og redningsleideren er plassert i babord side, mens en ankervinsj kan monteres ved den andre plattformen. Instrumentbordet er oversiktlig utformet, forholdsvis moderne og med plass til innfelt kartskjerm bra plassert i siktlinjen.

Førerstolen er en snau toseter uten sidestøtte, men den har til gjengjeld vippepute i forkant og ryggstø som kan vippes. Her kan man sitte eller halvstå, samtidig som man får sitteplass når det arrangeres sittegruppe for fire akter i båten. Det er såpass god plass inne i konsollen at et minipantry er plassert i babord side. Dette er kompakt, men har både ettbluss kokeapparat og vask skjult under hengslede teakplater.

Diverse oppbevaringsrom for kjøkkenutstyr er det også blitt plass til. Skyvedøren ned til fasilitetene under dekk er grei nok og er laget i farget pleksiglass. Båten kan utstyres med en kalesje over konsollen. Kjører man med den oppe, vil ønsket om høyere skjerm, vinduspusser og klart frontglass fort komme på ønskelisten. Du kan også få full kalesje over akterdekket, og kombinert med et varmeapparat kan man få det lunt og behagelig også når det er kjølig. Akkurat hvordan kalesjene ser ut eller fungerer, kan vi ikke uttale oss om, for de var ikke montert på testbåten.

Akterbenken er hengslet og kan felles ned. Med putene i kabinen åpner det selvlensende akterdekket straks opp for ulike aktiviteter som bading, dykking eller fiske. Akterbenken har også en ekstra klaff som kan felles ut for å lage solseng. Mange muligheter Båtens andre sittegruppe er foran konsollen og består av tverrbenken forut og plassen foran konsollen. Med bordet på plass er det også her grei spiseplass for en normal familie. I benken forut er det stuverom, og det er også et grunt rom under sitteplassen i forkant av konsollen - perfekt for fiskesnører.

Også forut kan man lage solseng, og nettopp det bidrar til båtens store fleksibilitet: Du kan bade eller fiske akter, spise eller sole deg foran konsollen. Rundt fordekket går en pulpit, og den ender ved fordekket i to bøyler som gjør det enklere å entre båten forfra. Dreggrom forut er på plass, men festebøyle for dreggtauet har man hoppet over.

Detaljer

PLASS: Det er hele 10 sitteplasser i båten, og det gjør den ypperlig som transportbåt ved hytta.
PLASS: Det er hele 10 sitteplasser i båten, og det gjør den ypperlig som transportbåt ved hytta. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Derimot har båten andre smarte detaljer. Både for og akter er det i sidene små oppbevaringsrom med en pleksiplate i forkant. Disse små, smarte oppbevaringsrommene kan selvsagt brukes til litt av hvert, men er ideelle for fortøyningstampene akkurat der man trenger dem. Nede i konsollen byr båten på praktiske løsninger og litt mer plass enn man forventer.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men å kalle kabinen rommelig - slik produsenten gjør - er å smøre litt tykt på. Det aller viktigste er at man her nede har kurant plass til et toalett. Uansett hvilken modell man velger, er det opplagt en fordel å ta ekstrakostnadene med et skikkelig vanntoalett fremfor den bærbare varianten. I tillegg til toalettfasilitetene er det faktisk køyemulighet for to som ikke er altfor kravstore. Slik sett kan båten brukes til weekendturer, for her er altså både køye, toalett og pantry på plass. Kombinerer man det hele med full kalesjeløsning og en varmer, kan et par ha det ganske brukbart selv på overnattingsturer.

Men det er et par men: For de fleste vil Oceanmaster 720 WA fremstå som en super dagsturbåt med stor fleksibilitet. Toalett i konsollen er fint å ha, men hvor mange som kjøper en båt som dette for å overnatte, er mer tvilsomt. Da blir plassen under dekk mest brukt som stuve - og omkledningsrom. Vurdert ut fra dette perspektiv bør produsenten vurdere å tilby båten i en variant hvor køya glemmes, med et enda bedre toalettrom som resultat.

For mye?

Innredningen i kabinen er pen, nøktern og holder en grei standard. Det er åpningsbart koøye i den ene siden, og i forkant av konsollen er det et stort vindu i matt glass. Det gir mye lys, og på hver side er det enkle sitteplasser. Over køya er det et oppbevarings-/hyllearrangement, og i underkant sitter et lite bord på skinner. Men selv om muligheten til å oppholde seg i rommet er der, tviler vi på at så mange vil bruke båten på den måten.

Innredningen i kabinen er pen, nøktern og holder en grei standard.
Innredningen i kabinen er pen, nøktern og holder en grei standard. Foto: Egil Nordlien HM Foto

En helt annen side av saken er at oppbevaringsrommet over køya og det vesle bordet stjeler verdifull høyde over køya. Velger man denne båten for å ha køyemuligheten, ville nok de fleste satt pris på best mulig høyde over køya og kuttet ut hele oppbevaringsrommet/skyvebordet. Med full pakke slik som testbåten, havner man på en prislapp på rundt 500 000 kroner. Det må nødvendigvis være konkurransedyktig for en såpass stor båt med stort bruksområde.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Enda mer spennende er at man i løpet av våren lanserer en litt mindre modell over samme konsept. Den vil ganske sikkert ha en enda hyggeligere pris og ta opp konkurransen med andre etablerte aktører i markedet. Vi kan allerede nå love at vi skal ta den nyheten ut på fjorden så fort vi kan.

FULL PAKKE: Med full pakke slik som testbåten, havner man på en prislapp på rundt 500 000 kroner.
FULL PAKKE: Med full pakke slik som testbåten, havner man på en prislapp på rundt 500 000 kroner. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også