Test Nordkapp Noblesse 655 med Evinrude E-tec 150, 2011

Utfordrer eliten

Nordkapp er et av de få norske merkene som tør utfordre i den absolutte tetgruppen av daycruisere. Med nye 655 treffer de blink.

Pluss ikon
ELEGANT: Nordkapp Noblesse 655 har typisk og moderne Nordkapp-design, og går i tillegg fint i sjøen.
ELEGANT: Nordkapp Noblesse 655 har typisk og moderne Nordkapp-design, og går i tillegg fint i sjøen. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Nordkapp har allerede rykte for velkjørende skrog med fine egenskaper. Forgjengeren Nordkapp 650 har vi kjørt under variable forhold og vet at det stemmer godt. 655 er ikke noe unntak. Den ligger støtt som et fjell på rolig vann og tar utfordringer på strak arm når det drar seg til.

Med 150 hk på hekken ligger testbåten trygt innenfor det som er skrogets maksimale egenskaper, for største motoralternativ er 250 hk. Nå anbefaler produsenten motorer fra 115 hk.

For også denne båten må kjøres riktig og i mindre krappsjø går den bare mykere og mer behaglig desto fortere det går. Når bølgene blir større, er det bare å trimme litt ut så får man sporty egenskaper som holder for de fleste.

Fra førerplassen får man inntrykk av at fribordet i baugen er lavere enn det egentlig er. Det fallende fordekket bidrar til å skape akkurat den følelsen. Gjennom hele testen med tidvis ganske røffe forhold, får man et gjennomgående positivt inntrykk av sjøegenskapene. En god styring bidrar til presise korrigeringer i side og medsjø.

Les mer

Solbåten: Test Nordkapp 760 Enduro

Slik får du start på utenbordsmotoren

UTELIV: I en daycruiser av denne størrelsen er uteplassen viktig. Det er godt løst i Nordkapp Noblesse 655.
UTELIV: I en daycruiser av denne størrelsen er uteplassen viktig. Det er godt løst i Nordkapp Noblesse 655. Foto: Terje Bjørnsen

Flott uteplass

Tekniske data

  • Lengde: 6,5 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Vekt: 1250 kg
  • Motor: 115 - 250 hk
  • Bensintank: 160 l
  • CE-kategori: C
  • Maks. antall personer: 6
  • Antall faste køyer: 2
  • Motor testbåt: Evinrude 150 DPX
  • Pris fra: 517 500
  • Pris testbåt: 614 500
  • Produsent: Nordkapp Boats AS
  • Internett: www.nordkapp-boats.no

Båtens største fortrinn er en forholdsvis stor cockpit. Skipperstolen er av den komfortable typen med ganske høy rygg. Vippeputa er god å ha og gir for de fleste akkurat riktig sikt over den lave vindskjermen. Vinduspusser er standard, men med kjøring i regnvær og med kalesjen oppe er siktfeltet begrenset.

Man entrer fra fordekket via midtvinduet med greie trinn ned, men trinnene kunne vært litt større. Instrumentbordet er forseggjort og fint utformet med plass til plotter i siktlinjen.

Motorinstrumentene fra Evinrude er på plass, men de kan være vanskelige å avlese når man har sola i ryggen. Rattet er av GT-typen og godt å holde i. Førerplassen fungerer fint med jevnt over god ergonomi. Feltet under vinduet er støpt i en mørk, refleksfri farge og gir plusspoeng i boka.

Bak skipperstolen er en smart holder for fire fendere, sammen med et oversiktlig sikringsskap er det gode eksempler på de gjennomførte detaljene.

Les mer

Familiefavoritt: Test Skibsplast 665 DC

De beste billige bruktbåtene

Gode overnattingsfasiliteter

I HJØRNET: L-sofaen akter i Nordkapp Noblesse 655 gir god sittekomfort.
I HJØRNET: L-sofaen akter i Nordkapp Noblesse 655 gir god sittekomfort. Foto: Terje Bjørnsen

Selve sittegruppen er L-formet og det forreste setet har vipperygg. Det gir grei nok sitteplass for en passasjer i fartsretningen. Med ryggen vippet forover, får man liggelengde i det man kan kalle en solseng for en person. Båten har bord med koppeholdere og er ikke blant de største. Utgangen til badeplattformen er via et trinn og man slipper å tråkke i putene.

Testdata

Turtall

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

2000

7,5

70

1,68

2500

12

74

1,35

3000

20

77

1,1

3500

23,1

78

1,19

4000

28,5

79

1,3

4500

33,2

82

1,57

5000

37,5

87

1,61

Under passasjersetet er det uttrekkbar kjøleskuff. Det var på plass i testbåten og leveres mot pristillegg. På babord side er en liten, støpt vask med trykkvann.

Rett aktenfor er et kokeapparat som trekkes ut som en skuff. Det holder for å koke kaffe og er ellers ute av veien. Ifølge produsenten skal det holdes på plass via en låseanordning, men vi opplevde at det suste ut under røffe forhold.

Kabinen entres via en skyvedør i pleksiglass og inne i kabinen er det et mindre hylleskap i siden og grei nok køyeplass for to.

Bærbart toalett er standard, mens ekte marinetoalett med tank leveres som ekstra. I utgangspunktet er Nordkapp ganske godt utstyrt, mens havnekalesje og baugpropell hører med til ekstrautstyret.

Les mer

Kjøremaskinen: Yamarin 65 DC

Test: Seks rimelige skjærgårdsjeeper

Stor kalesje

Akter er båten praktisk arrangert med badeplattform på hver side av motoren, trinn ned med praktiske stuverom og plass til vannskibøyle.

UNDER DEKK: Ingen ballsal, men tilstrekkelig plass for to til en helgetur.
UNDER DEKK: Ingen ballsal, men tilstrekkelig plass for to til en helgetur. Foto: Terje Bjørnsen

Kalesjen ligger litt mer kronglete til i en lav garasje og er ganske høy. Til gjengjeld får man mye brukbar plass under kalesjen og kombinert med et varmeapparat blir dette et praktisk oppholdsareal i surt vær.

SMART: Fenderholder i skrogsiden gjør det enkelt å holde orden.
SMART: Fenderholder i skrogsiden gjør det enkelt å holde orden. Foto: Terje Bjørnsen

I praktisk bruk bidrar dette og det vesle pantryet til at man faktisk kan bruke båten til kortere overnattingsturer. Med full pakke som kjøleskuff og marinetoalett, har man det meste man trenger for en rimelig grad av bokomfort for et par i noen dager.

På plussiden har vi allerede nevnt et velkjørende skrog. Der man videre høster poeng er på de smarte og praktiske detaljene. Båten er godt gjennomtenkt og har mange av de fine løsningene vi blant annet kjenner fra storesøsteren Vitesse.

I forhold til 650-modellen har den nye 655 tatt tydelige steg i riktig retning og den hevder seg helt i toppklassen. Også Nordkapp bør etter hvert tenke på enda mer moderne kalesjeløsning, men det vil naturlig nok være mer komplisert og ikke minst fordyrende om man ønsker en full kalesje med ståhøyde.

I forhold til konkurrerende standardløsninger fungerer kalesjen bra, men en havnekalesje anbefales når båten ligger på båtplassen.

Les mer

Tre flotte brukte daycruisere

Slik sparer du drivstoff

BRA FØRERPLASS: Nordkapp Noblesse 655 har de viktigste elementene man forventer av en moderne daycruiser.
BRA FØRERPLASS: Nordkapp Noblesse 655 har de viktigste elementene man forventer av en moderne daycruiser. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 09/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også