Test: Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA m/Yamaha F150

Rimelig, og med god kvalitet

De franske småbåtene har ikke gjort noe stort innhogg i Norge. Det skal Yamaha gjøre noe med nå.

Sist oppdatert

Franske Jeanneau er en av Europas største produsenter av fritidsbåter. Seilbåtene og de store motorbåtene importeres av Heitman Marin i Drøbak, mens modellene for utenbordsmotorer har levd et liv i skyggen av norske og finske båtbyggere.

I Europa har Jeanneau lenge samarbeidet med Yamaha på motorsiden, men her i Skandinavia har det fram til nå vært trangt om plassen hos Yamaha-forhandlerne som allerede har Finnmaster, Yamarin og Buster i sine lokaler.

Men nå toger utenbords­modellene til Jeanneau inn for full maskin også på det norske båtmarkedet. Det er et bredt produktspekter franskmennene kan by på; her er senterkonsoll- og daycruisermodeller, men kanskje først og fremst en solid rekke styrehyttebåter. Og noe Yamaha ikke har i sortimentet tidligere: De typiske solskinnsbåtene i Jeanneaus walkaround-serie.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FLEKSIBEL OG STERK: Det store sylindervolumet i 150-hesteren sørger for kraftig akselerasjon, selv med mye folk om bord.
FLEKSIBEL OG STERK: Det store sylindervolumet i 150-hesteren sørger for kraftig akselerasjon, selv med mye folk om bord. Foto: Jeanneau

Plass for solbading

De finnes i fem størrelser fra 5,5 til 10,5 meter og skiller seg en smule fra det vi forbinder med et typisk walkaroundkonsept. Der vi tenker dyp passasje rundt fremre del av båten, er det sommer og plass for solbading som preger dekket på Jeanneau-modellene.

Testbåten Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA, er den nest minste modellen i serien og skiller seg ikke mye fra sine søsken på dette området. Det opphøyde fordekket er rigget til med innbydende solputer og med dagens solskinn og 20 varmegrader, er man vel mest fristet til å finne en lun vik og ankre opp noen timer.

Men her skal det kjøres båt, og jeg tar plass bak den robuste, midtplasserte konsollen, nok et kjennetegn på disse modellene. Sammen med det høye fordekket, sørger den for en av de godt skjulte hemmelighetene i Jeanneaus WA-båter. Under dekk er det nemlig overraskende god plass, omtrent som en daycruiser i samme størrelse.

For Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA betyr det en liten kabin, med toalettmulighet på høyre side og puter innover i kabinen. Ingen regulær overnattingsplass, men en grei løsning om man først må ta en natt om bord. Best passer kabinen som utvidet stueplass, eller for en liten tass som trenger en lur underveis.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TILSTREKKELIG: Kabinen er ingen kjempe, men grei nok til en natt ombord. En toalettløsning finnes på høyre side.
TILSTREKKELIG: Kabinen er ingen kjempe, men grei nok til en natt ombord. En toalettløsning finnes på høyre side. Foto: Terje Bjørnsen

Rimelig, og med god kvalitet

Generelt sett har Jeanneau gått fra å lage rimelig og enkle båter, til å lage rimelige båter med god kvalitet. Det er også hovedinntrykket i kabin og cockpit på denne modellen. Det meste virker robust, men kvalitets­følelsen på visse detaljer ligger litt bak de beste finske og norske produsentene i samme klasse, men da koster båtene gjerne noe mer.

Tekniske data:

  • Lengde, m: 6,59
  • Bredde, m: 2,48
  • Vekt uten motor, kg: 1050
  • Dypgang, m: 0,66
  • Drivstoff, l: 170
  • Vann, l: 50
  • Personer: 7
  • CE-kategori: C
  • Motor: 115–200 hk
  • Pris: Fra 300 000 kroner

Jeanneaus store produksjonsvolum gjør at man bruker de mest moderne metodene når skrog og innredning støpes, og på dette området har båtene fin standard. Under vår kjøring merkes det spesielt godt når skroget får noen bølger å jobbe med. Da virker konstruksjonen stiv og stabil, med lite skrogstøy og uten skranglelyder i innredningen.

Det er først og fremst hekksjøer vår Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA får bryne seg på, for ellers er det bare småbølger på testdagen. Vi har kjørt Cap Camarat-modeller tidligere og vet av erfaring at det er robuste, lettkjørte skrog når det blåser mer. Ikke knivskarpe sportsbåter, men med tilstrekkelig komfort til å bringe familien hjem fra skjæra selv om solgangsbrisen er frisk.

Vår båt er utstyrt med Yamahas kraftige F150 på hekken, en motor som gir en absolutt frisk fartsopplevelse. Båten kjennes leken, men fortsatt sikker når vi nærmer oss toppfarten på 42 knop. Det tilsier at de mindre fartshungrige vil klare seg med 115 eller 130 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FRANSK LØSNING: WA-modellene skiller seg en smule fra det vi forbinder med et typisk walkaroundkonsept. Der vi tenker dyp passasje rundt fremre del av båten, er det sommer og plass for solbading som preger dekket på Jeanneau-modellene.
FRANSK LØSNING: WA-modellene skiller seg en smule fra det vi forbinder med et typisk walkaroundkonsept. Der vi tenker dyp passasje rundt fremre del av båten, er det sommer og plass for solbading som preger dekket på Jeanneau-modellene. Foto: Jeanneau

Går godt

Det beste med å velge den store motoren er rolig gange i de fartsområdene man bruker mest ved normal kjøring. Mellom 20–30 knop blir det omtrent som å ha et 6. gir på bilen, med lavere støy og moderat forbruk. Dessuten sørger det store sylindervolumet for kraftig akselerasjon, selv med mye folk om bord.

Cockpiten i Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA er en enkel affære, med to greie søylestoler bak en ryddig førerplass og en sofabenk i hele båtens bredde med et ekstra framspring på høyre side. Integrerte badeplattformer på hver side, med luke til cockpit og badestige til venstre sørger for bade- og vannsportmuligheter.

Denne saken ble første gang publisert 05/08 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også