Kort sagt:

+ Sportslige, trygge sjø­egenskaper

+ Sosial og rommelig cockpit

+ Bra førerplass

+ Bredt farts­område


- Krever trimflaps med mange om bord

- Noe sprut på vindskjerm i lav fart og bølger

Før vi startet opp langtesten av Flipper 600 DC, hadde vi en grundig gjennomgang av den nye modellen med Espen Thorup som står bak både konsept og design.

For når en båt bærer daycruiser-betegnelsen, forventer man et lite krypinn under dekk. Men i Flipper 600 DC glimrer det med sitt fravær. I stedet er cockpit og vindskjerm trukket lenger fram, noe som resulterer i et kortere fordekk og større plass med bedre beskyttelse for vind og vær forut i båten.

Espen Thorup forklarer tankegangen slik:

– Jeg hadde en litt større daycruiser tidligere. Kona og jeg tenkte det ville bli fint med overnattingsturer. Men det viste seg at det ikke ble så mange slike. Jeg tipper en del DC-brukere kjenner seg igjen der, forklarer Thorup.

– I en båt på snaut seks meter, blir det uansett aldri mye plass under dekk. Da så jeg på hvilke muligheter som åpnet seg om jeg fjernet kabinen. Den tar opp mye plass som sjelden eller aldri blir brukt. I Flipper 600 DC fikk vi en meter ekstra lengde i cockpit ved å fjerne kabinen. Dessuten kunne vi gjøre båten lavere og lettere, sier Thorup.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LETT Å LIKE: Førerplassen fungerer fint, med et behagelig, høyrygget førersete. Ergonomien er god, med støtte for gasshånden og justeringsmulighetene av setet sørger for at de fleste sitter i riktig avstand til dashbordet. © Terje Bjørnsen

Skiller seg ut

Du legger merke til at båten skiller seg fra andre daycruisere i samme klasse første gangen du ser den på sjøen. Den er lavere i baugen, vindskjermen begynner lenger fram og de langstrakte linjene mot hekken får båten til å se elegant ut.

Inntrykket av en annerledes daycruiser gjentas med en gang du kommer om bord. Det er uvanlig mye plass i cockpit til å være en båt på 6,1 meter lengde og 2,22 meter bredde. Helt forut har du glede av sitte­benker på hver side, godt beskyttet mot vind og vær. Et fint sted for mindre barn om det blir for mye trekk bakerst i cockpit.

Det største og viktigste innslaget i cockpit er den store L-sofaen akter. Den strekker seg forover på venstre side og ender opp i med en vippbar seterygg. Dermed fungerer enden som copilotstol eller du kan sitte bakovervendt og bruke det som en solstol. Sofaen kan kompletteres med solputer (standardutstyr) og et bord (ekstrautstyr). Vår båt hadde også kjøleboks på 30 liter under sofaen og ferskvannstank på 14 liter i stuverommet under cockpit­dørken.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GODT UTNYTTET: Det er uvanlig mye plass i cockpit til å være en båt på 6,1 meter lengde og 2,22 meter bredde. Sofaen kan kompletteres med solputer (standardutstyr) og et bord (ekstrautstyr). © Terje Bjørnsen

Tekniske data:

  • Lengde: 6,10 m
  • Bredde: 2,22 m
  • Vekt: 850 kg + motor
  • Drivstofftank: 130 l
  • Dypgang: 0,55 m
  • Anbefalt motor: 80–150 hk
  • Soveplasser: 2+1
  • CE-kategori: C
  • Personer: 6
  • Pris: Fra 350 000 kroner

Selv om cockpiten er fullt møblert, er det likevel sørget for nok plass til passasje gjennom og ut/inn av båten. Det er fine utsparinger for å sette føttene uten å måtte tråkke i setene. Dessuten er det lett tilgang om bord fra høyre side akter. Forut går du inn/ut av båten gjennom midtvinduet. Vår testbåt var en tidlig produksjonsbåt, og avstivningen av det lille dekket forut var ikke god nok. Med en person på 80–90 kilo på fordekket, ga det litt etter og gjorde at vindskjermen kunne bli noe treg å åpne. Ifølge Espen Thorup ble det lagt inn en kraftigere avstivning tidlig i 2015.

Førerplassen fungerer fint, med et behagelig, høyrygget førersete. Ergonomien er god, med støtte for gasshånden og justeringsmulighetene av setet sørger for at de fleste sitter i riktig avstand til dashbordet. Der er instrumentene og betjeningselementene godt samlet, med kartplotter i senter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TRYGG I SJØEN: Skroget viste seg å være tøffere enn det man forventer av båtstørrelsen. Selv når du får krappe og ubehagelige 1,5-2 meters bølger, kjennes den trygg. © Terje Bjørnsen

God kalesjeløsning

Kalesjeløsninger i 6-metersbåter er av og til noe herk. Men Flipper 600 DC er fin i bruk også på dager med vann i lufta. Kalesjegarasjen akter er rommelig og du slipper intens pakking for å få duken på plass. Lagrer du sidestykkene separat blir det enda enklere. Kalesjen er lett å slå opp, og så høy at det blir luftig og lett å bevege seg om bord. Varierte muligheter for å åpne opp duken uten at kalesjen må helt av utvider bruksområdet.

I den perioden vi kjørte Flipper 600 DC, blåste det ofte fra frisk bris til liten kuling. Det er ingen automatikk i at en lav og sportslig 6-meter skal takle det uten videre, men skroget viste seg å være tøffere enn det man forventer av båtstørrelsen. Selv når du får krappe og ubehagelige 1,5-2 meters bølger, kjennes den trygg. Båten har ingen planingsterskel og du kan velge akkurat den farten som passer forholdene. Under våre turer utaskjærs i mye vind, viste 8–14 knop seg som et mye brukt fartsområde.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GÅR MYKT: I stedet for smell og skrangling, går båten inn i sjøene med myke, dempede «boff» som ytterligere øker følelsen av komfort og soliditet om bord. © Terje Bjørnsen

Går mykt i sjøen

Når bølgene ikke er fullt så kraftige, kan du holde normal marsjfart på 20–25 knop uten at det blir ubehagelig om bord. Thorup har designet båten med et stringersystem (avstivningene i skrogkonstruksjonen) der de er vakumlimt til skroget. Det skal gi en lettere og sterkere konstruksjon enn normalt i en slik båt. Det merkes godt når du kjører i bølger. I stedet for smell og skrangling, går båten inn i sjøene med myke, dempede «boff» som ytterligere øker følelsen av komfort og soliditet om bord.

Vår testbåt hadde en feil på trimplanene som gjorde at de ikke fungerte. Trimplan er ekstrautstyr, men kjører du båten med en del folk om bord, vil vi anbefale å krysse av for det i utstyrslisten. Sitteplassene er lagt opp slik at det kan bli noe mer vekt på venstre side av båten.

Vår båt hadde i tillegg kjøleboks på venstre side, og de to batteriene som følger med når du har kjøleboks var også montert på venstre side. Ifølge konstruktør Thorup skal de egentlig monteres på høyre side, nettopp av hensyn til vektfordelingen. Dermed ble det å plassere alt tungt utstyr på høyre side og for øvrig plassere de tyngste om bord på riktig sitteplass.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TILSTREKKELIG: Med 115 hk er båten likevel akkurat passe motorisert for typisk familiebruk, og den går stille og pent under langsom kjøring. © Terje Bjørnsen

Tilstrekkelig med 115-hester

Vi kunne ha kjørt båten med Mercurys 150 hk, men valgte å kjøre den med den nye 115 hk-motoren i stedet. Det er en motor de fleste vil være fornøyd med, selv om den kraftigere og tyngre 150 hesteren gjør Flipper 600 DC til en sportsligere og mer livlig affære. Når du passerer 35 knop kjenner du at båten er i ferd med å bli mer leken, men 36–37 knop er det meste du får lokket ut med 115 hk på hekken.

Med 115 hk er båten likevel akkurat passe motorisert for typisk familiebruk. Den går stille og pent under langsom kjøring, og med de gode sitteplassene om bord kan seks personer nyte skjærgårdsturen i ro og mak. Du setter pris på et moderat lydbilde og forbruk også mellom 18–26 knop. Bra dreiemoment gir nok kraft til vannsport, eller å få båten opp i plan med full last.

Det store spørsmålet vi stilte oss før tiden med Flipper 600 DC, var om vi ville savne kabinen i den «kabinløse» daycruiseren. Gitt det faktum at vi har kjørt mange DC-båter i samme størrelse tidligere, uten å overnatte, er svaret et klart nei. Vil du absolutt sove i båten, er det også mulig ved å slå opp kalesjen.

Med nok plass til å legge bort bager, puter eller vester – både i låsbare og åpne rom – er det heller ikke noe problem å klare seg uten kabinen som oppbevaringsplass. Da gjenstår et kun savn for noen: En toalettløsning med en viss grad av privatliv får du ikke i denne båten.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Flipper
Pris Fra 350 000 kroner

Konklusjon

Ved å droppe kabinen får Flipper 600 DC en åpen cockpit som virkelig slipper sommeren inn. Det blir større plass innvendig, mens et lavere frontparti gir bedre utsikt forover og mer elegant design. Så blir det et spørsmål om smak og bruksområde hvorvidt man klarer seg uten kabinen på en båt av denne størrelsen. Skal du bruke båten til dagsturer vil svaret svært ofte være ja.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!