Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen

Buster XXL AWC er en av de mest robuste og velkjørende helårsbåtene i denne klassen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Skikkelig tøffing

+ Gjennomtenkte detaljer

+ Fleksibel

- Lukehåndtak forut

- Enkle køyeplasser

- Mer tøff enn trivelig

Det vakte oppsikt da det ble kjent at Buster hadde en styrehyttemodell under utvikling. I tradisjonell Buster-stil snakker vi selvsagt om en båt med sterkt aluminiumskrog, men for å tiltrekke seg "mykere" kjøpere er skroget lakkert - merkelig nok leveres det foreløpig bare i en aluminiumsfarget grå lakk. Hvorfor ikke andre farger - eksempelvis hvit eller mørk blå?

Styrehytta har store glassflater og båten er myket opp med mange detaljer i slagfast plast - også det i en aluminiumslignende, mørkere gråfarge. Store deler av innredningen både ute og inne kan tilpasse ulike bruksområder med Busters smarte "snap-in" bokser/seter i ulike størrelser.

I tillegg til et særpreget design er båten proppfull av små og store praktiske detaljer. Kort sagt er dette en utrolig gjennomtenkt båt og i tillegg er listen over ekstrautstyr ganske lang. Båten kan med andre ord skreddersys den enkelte kunde.

Moderne og tøff innredning.

Moderne og tøff innredning.

Første gang jeg prøvekjørte prototypen på Byfjorden utenfor Bergen var det flere ting å sette fingeren på. Båten virket framtung, den reagerte ikke på trimmen og styrehytta virket ikke stiv nok. Det var derfor med spenning jeg tok ut en ferdigutviklet Buster AWC og utenfor Varberg på den svenske vestkysten vokste bølgene etter hvert som jeg kom lenger og lenger fra land. Det ble en ren "Aha-opplevelse".

I medsjø gikk båten utrolig fint, det var flott balanse i båten og minimalt med ulyder fra overbygg og innredning. Omtrent halvveis til Danmark var det tid for å snu med nordavinden rett i baugen. Først da oppdaget jeg hvor store bølgene var blitt og jeg måtte helt ned i 12 knop for å unngå skikkelige lufteturer på hver bølge og komme helskinnet tilbake.

Nærmere Sverige ble bølgene mer moderate og farten kunne igjen økes. Det var ingen tvil: Buster AWC har gjennomgått betydelige forbedringer siden prototypen og at Busteren i tillegg er fylt med skum bidrar til en ekstra god sikkerhetsfølelse, selv når bølgene blir i groveste laget.

Konseptet er gjennomtenkt

Konseptet er gjennomtenkt

To gode stoler med avfjæring i stativene er på plass. Bak i hytta kan kunden selv velge setearrangement og vil man ha sitteplasser på akterdekket er det bare å sette inn en "snap-modul" eller to. AWC-utgaven kan leveres med eller uten bakvegg. Viktigste minus vi oppdaget under testen, var håndtaket/låsen til frontluka. Den var knotete og vanskelig å få opp. Selve frontluka er i tillegg i tyngste laget når den skal åpnes inne fra båten. Kraftigere løftere bør på plass

Instrumentbordet er moderne med plass til innfelt plotter. Under fordekket er det mulig å arrangere en enkel V-køye, men man skal nok være ivrig på en overnatting om man vil sove her.

I taket er det store takluker som kan skyves begge veier og det er nok en viktig detalj, for med de store vindusflatene kan det bli temmelig badstuaktig i hytta.

Soveplassene er enkle

Soveplassene er enkle

TEKNISKE DATA: Buster XXL AWC

  • Lengde: 6,35 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: 1030 kg
  • Tank: 153 l
  • Ant. Køyer: 2
  • Motor fra - til: 100 - 175 hk
  • Maks. personer: 7
  • Testmotor: Yamaha 150 hk
  • Pris fra m/ testmotor: kr 558 403
  • Importør: Yamaha Scandinavia
  • Internett: www.yamaha-motor.no

Turtall, o/m

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Fart i knop

2500

72

1,3

9,7

3000

75

1,06

14,8

3500

78

1,05

19,7

4000

81

1,06

24,6

4500

82

1,12

29,5

5000

83

1,25

32,8

5500

85

1,43

36

5700

86

1,59

37,7

Spesifikasjoner

Produsent Buster
Pris 499000

Konklusjon

Buster XXL AWC er en moderne og litt annerledes helårsbåt. Den er fleksibel og gjennomtenkt, men samtidig relativt kostbar i forhold til en del enklere konkurrenter.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning