Test av nye Yamarin 63 BR

Står til sekser

Yamarin skuffer aldri. Nå er de heller ikke langt unna den perfekte landstedbåt.

Pluss ikon
BLANT DE BESTE: Yamarin 63 har et nydelig skrog
BLANT DE BESTE: Yamarin 63 har et nydelig skrog Foto: Frederik Finnes
Sist oppdatert

Tekniske data

Merke og modell: Yamarin 63 BR

Pris, kr: 390 000

Motormerke og type: Yamaha F150

Motoreffekt, hk/kW: 150hk

Produksjonsland:Finland

Lengde (LOA), m:6,25 m

Bredde, m:2,30 m

Byggemateriale:GAP

Vekt uten motor, kg:900

Ant. Pers:7

CE kategori:C

Toppfart:46,7 kn

Mer informasjon:www.yamaha-motor.no

Les alle våre båttester på www.klikk.no/baat

Yamarin starter båtåret 2010 med å lansere en splitter ny bowrider i seksmetersklassen. Dermed har de tettet nok en luke i den allerede ganske så innholdsrike småbåtserien sin, som nå teller i alt 25 forskjellige modeller mellom fire og åtte meter.

Ikke bare treffer de en helt riktig størrelsesklasse med sin nye 63 BR, men den nye bowrideren har også forbedringer som gjør at Yamarin ikke bare beholder - men tar et nytt og kraftigere grep om småbåttronen i Norge. En båt blir aldri helt perfekt - men i denne størrelsen og til denne prisen er Yamarin ikke lenger så langt unna.

Les om skjærgårdsjeepen Yamarin 61 CC.

Blir bare bedre

Vi ble presenterte for de to første båtene fra støpeformen, uten at vi klarte å se så mange tegn på at dette var prototyper. Finishen er gjennomført bra, som tidligere er det orden under overflater og luker, og båten er praktisk gjennomført med stuverom i overflod. Samtidig føles ikke båten overlesset, bare ryddig og frisk.

63 BR har en sitteløsning foran konsollene som skiller den fra tidligere modeller: Her er det bare benkplass på babord side, noe som gir sitteplasser til maks to voksne personer. Erfaringsmessig sitter heller ikke så mange flere her foran, i og med at fem voksne har fin komfort i førerstoler og akterbenk. Fordelen er at båtføreren har fri sikt igjennom vindskjermen, samtidig som det er bedre dørkplass og lettere å ta seg om bord i båten. Yamarin kan pynte på det hele med å feste en ryggpute mot konsollen - da får passasjeren foran konsollen bedre komfort.

Døren mellom konsollene er viktig, og denne har Yamarin fått til å fungere etter hensikten. Akryldøren sitter godt fast, er formet til å passe og skaper ikke skranglelyder.

Les om Yamarin 68 DC her.

NYTT: Farger og interiør er nytt for 2010-sesongen.
NYTT: Farger og interiør er nytt for 2010-sesongen. Foto: Frederik Finnes

Kunstig teak

Den L-formede aktersofaen har god lår og ryggstøtte, og kan enkelt utvides til en solseng ved hjelp av to puter med støttebein. Putene er trukket i et nyutviklet vinylmateriale som skal være både slitesterkt og vanntett. Du skal slippe å sette putene på prøve, for Yamarin har også laget et putefritt trinn i enden av sofabenken slik at man slipper å tråkke i putene på vei inn eller ut av båten. Dørken i testmodellen var dekket i Aicona, en type imitert teak, noe som både ser bra ut og fungerer fint. Båten leveres også med ekte teak etter ønske.

SMART: Støtteben gjør det enkelt å slå ut sofaen til solseng.
SMART: Støtteben gjør det enkelt å slå ut sofaen til solseng. Foto: Frederik Finnes

Endelig har også en småbåt hos Yamarin fått gråfarget dashbord, noe som hindrer reflekser i vindruten, og instrumentpanelet er godt utnyttet med plass til en 8" Garminplotter. Det litt kjedelige karbonimiterte plastdekselet kan med fordel byttes ut, men ellers er det fint lite å utsette på førerplassen: Komforten i setene er utmerket, ergonomien flott for folk i alle lengder og utsikten uskjemmet igjennom vindskjermen. Denne båten bare inviterer til aktiv kjøring. Et lite støttehåndtak i babord side, og komforten er fullkommen også for co-piloten.

115 eller 150?

DELT I BAUGEN: Yamarin 63 BR har sitteplass på babord og gjennomgang på styrbord.
DELT I BAUGEN: Yamarin 63 BR har sitteplass på babord og gjennomgang på styrbord. Foto: Frederik Finnes

Det er ikke alltid vi har mulighet til å teste samme båt med to ulike motoralternativer. Men når vi får muligheten, blir vi gjerne overrasket over hvor stor forskjell motorvalget kan utgjøre. Yamarin 63 BR passer godt med begge alternativer, men i utgangspunktet skulle vi tro at den noe lettere Yamaha F115 vil klare seg i denne båten: Da gjøre den 37 knop med én mann om bord. Likevel får vi en a-ha opplevelse når vi kjører 150 hk-modellen: Båten er bedre balansert, lettere å trimme og støyer vesentlig mindre. Dessuten klarer den toppfarten på 46,7 knop uten problemer. Båten kjennes kompakt og lettstyrt, og flyter stabilt og uanstrengt med minimal våt flate, noe som kjennetegner flere av modellene i serien. Det er i så måte liten tvil om at denne båten er bygget for en firetakts 150 hk Yamaha-motor, selv om pakken er vel i overkant for de fleste. Her skulle Yamaha hatt en 130 hk å vise til.

Les vår stortest av bowridere.

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2009, og sist oppdatert 06/04 2024.

Les også