Test: Arvor 230 Deluxe, 2011

Lyst på fiskebåt?

Arvor 230 er sportsfiskernes drømmebåt. Vi har testet den.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stort akterdekk

+ Hobbyfiskerens drøm

+ Stabil og trygg i sjøen

- Mye støy i hytta

- Sittestilling for fører

Med sine 7,3 meter har Arvor 230 masse plass om bord. Hytta er ikke så mye større enn mindre styrhyttebåter på markedet, men akterdekket er enormt. Her finnes det sitteplasser og gode stuverom.

Dessuten er 230 tungt rigget for fiske med seks stangholdere, garnrulle på rekka på begge sider, fiskekum, opplegg for rorkult og sluregir, ankervinsj i baugen, samt eget stuverom til stenger. Dreneringen i dekket er god, slik at eventuell fiskeslo kan spyles unna.

Badeplattformen sørger for enkel ombordstigning akter, men baugen er også et godt egnet sted takket være det nedsenkede dollbordet og de kraftige rekkene på styrbord side.

Les også: Alle våre båttester

GOD PLASS: Akterdekket er enormt, dessuten er det rigget med det meste en sportsfisker trenger og ønsker.

GOD PLASS: Akterdekket er enormt, dessuten er det rigget med det meste en sportsfisker trenger og ønsker. Foto: Terje Bjørnsen

God takhøyde

Tekniske data: Arvor 230 m/CMD 2,0 150 hk

  • Total lengde: 7,30 m
  • Total bredde: 2,78 m
  • Dypgang skrog: 0,86 m
  • Antall personer: 6
  • Drivstofftank: 135 l
  • Vekt: 1980 kg
  • Motor: 150 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris: 524 600 kr

I hytta er det høyt under taket og de store vinduene gir er rommelig følelse. Sittestillingen er dog ikke helt som vi ønsker; vi sitter litt lavt og stutt selv om ratt og motorkontroll er riktig plassert. Ekstrasetet vis-a-vis førerplassen er heller ikke slik det skal, da personen som sitter her kolliderer i vinduskarmen.

Nede under dekk i baugen er det en stor dobbeltseng, og de polstrede skrogsidene kamuflerer en del støy fra bølgene som treffer skroget. Ulempen med innenbordsmotor er at mye støy og vibrasjoner forplanter seg inn i hytta, som ellers fremstår solid og har helt grei materialkvalitet og finish.

Se også: Test av rimelige helårsbåter

Ingen rakett

HELT OK: Plassen i køya er god, men sittestillingen ved førerplassen kunne vært bedre. Takhøyden er god og sikten ut like så.

HELT OK: Plassen i køya er god, men sittestillingen ved førerplassen kunne vært bedre. Takhøyden er god og sikten ut like så. Foto: Terje Bjørnsen

Arvor 230 har solide og trygge sjøegenskaper, men hytta skrangler litt i grov sjø. Som testdataene røper er ikke dette noen fartsbåt, men den går stabilt og fint i sjøen, reagerer fint på bruk av flaps og gjør respektable 22 knop på topp.

Testdata Arvor 230 m/CMD 150 hk

Turtall o/min

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk l/t

2000

7,1

75

0,85

6,0

2500

9,0

81

1,06

9,5

3000

12,3

81

1,11

13,7

3500

17,0

84

1,13

19,2

4000

21,9

86

1,26

27,6

Sportslig alternativ: Galia 650 HT med Evinrude 150

STABIL I SJØEN: 230 Deluxe har trygge sjøegenskaper. Mye takket være innenbordsmotoren takler den vektforflytning i båten godt.

STABIL I SJØEN: 230 Deluxe har trygge sjøegenskaper. Mye takket være innenbordsmotoren takler den vektforflytning i båten godt. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Arvor
Pris 524600

Konklusjon

Arvor 230 har med sin innenbordsmotor på 150 hk fra Cummins Mercruiser og aksel en velprøvd og velfungerende drivlinje. Fordelen med en slik løsning er at man samler vekten av motoren dypt nede i midten av båten, noe som bedrer stabiliteten i sidesjø og ved vektforflytning om bord. Den opphøyde motorkassen denne løsningen drar med seg stjeler plass på akterdekket, og med motoren nærmere hytta er støynivået høyere enn vi trives med.

Les også:

Sjekk denne: Dette er en båt

Denne båten er en sensasjon

Båten som skal passe alle

Vår karakter

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag