Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt

Siste skudd på stammen av finske midthyttebåter kommer fra AMT – en av Finlands ferskeste produsenter.

Sist oppdatert

Skjønt fersk og fersk, AMT har vært på markedet med sin egen modellserie et par år. Men før den tid var produsenten en stor underleverandør til Yamarin med mange tusen produserte båter.

I sin streben etter å finne sin egen profil, har AMT lagt stor vekt på å lansere praktiske båter med nødvendig utstyr som standard. I praksis betyr det at båtene leveres med utstyr alle trenger: reserve bensinkanne, fortøyningstamper, fendere med fenderliner, padleåre/båtshake, securitymerking, dregg og tau.

Innvendig er båtene preget av brukervennlighet fremfor rene luksusdetaljer. Ut fra dette kaller vi nykommeren 200 C på linje med de andre AMT-modellene for "ærlig". I Norge er det Kellox som står for importen og selvsagt surrer det Honda-motor på hekken.

Bella 580 C: Test av billig helårsbåt

Kjapp med 150 hk

Med Honda 150 hk havner toppfarten på hele 38 knop og det bør holde for raske transportetapper med cruisingfart på 30-35 knop. Legger man marsjfarten på rundt 25 knop går det også unna med bedre driftsøkonomi og avslappet støynivå.

Båten er lett å trimme og trimplan kommer godt med når båten skal rettes opp mot sidevind. Styringen er hydraulisk og skroget er velkjørende både i krappsjø og sving. Det eneste som overrasker er at skroget avgir en del bølgestøy, men det er noe produsenten skal se nærmere på. Midt oppe i det hele må man ta med at AMT 200 C ikke er lenger enn drøye seks meter.

Noe av det fine med Hondas 150-hester er et usedvanlig lavt og behaglig støynivå i store deler av fartsområdet. På sakte fart og tomgang er så vidt man hører at denne kraftfulle 4-takteren er i gang. Det presise og myke girskiftet ved havnemanøvre gir vi også topp karakter og det bidrar til uanstrengt manøvrering til og fra brygga.

Litt mer plass: Test av Finnmaster 7600 Sports Family

Stor styrehytte

Sjøegenskapene til AMT 200 C er en positiv opplevelse.
Sjøegenskapene til AMT 200 C er en positiv opplevelse.

AMT 200 C har nok det sprekeste designet når vi snakker om styrehyttemodeller i denne klassen. Frontvinduene ligger "riktig" vei, er elegant buet i hjørnene og glassflatene er passe store med smale vindusstolper. Det gir fin sikt fra førerplassen og helt perfekt ville det blitt om feltene under vinduene var i en mørkere, refleksfri farge.

Tekniske data AMT 200 C

  • Lengde: 6,08 m
  • Bredde: 2,38 m
  • Vekt (båt): 1080 kg
  • Bensintank: 140 l
  • Reservekanne: 10 liter
  • Motoralt.: 115 - 150 hk
  • Motor testbåt: Honda 150 hk
  • Toppfart: 38 knop
  • CE-kategori: C 6
  • Pris fra m/ 115 hk: 410.000 kr
  • Pris fra m/ 150 hk: 453.000 kr
  • Produsent: AMT, Finland
  • Importør: Kellox A/S
  • www.kellox.no

Hele styrehytta er trukket ut i lengderetning - spesielt akterover.Det gir rent designmessig en brå slutt med et tilhørende lite akterdekk. Akkurat den avslutningen er vel det eneste som trekker litt ned på utseendet, men det glemmer man fort når hytta entres.

Hovedinntrykket er en luftig styrehytte med førsteklases sikt ut, god innvendig plass og et rent inntrykk med en gjennomført høy finish. Taket har eksempelvis helstøpt innerliner og de hvite glassfiberflatene gir et rent inntrykk i kombinasjon med stoler/puter i mørk grått stoff og teaklaminat på dørken.

De to konturformede stolene sitter på opphøyde, støpte kasser og er justerbare i lengderetningen. Instrumentbordet er oversiktlig med plass til innfelt kartplotter i siktlinjen. Ryddig og funksjonelt, men det høyglanspolerte trerattet kunne med hell vært erstattet av et mer gripevennlig ratt.

Båtkatalogen: Helårsbåter på 6-8 m

Transport viktigst

AMT har konsentrert seg om konseptet "transportbåt" og i stor grad lagt til side bobåtgreiene. Akter er en bred sittebenk i hele hyttas bredde. Om passasjerene ikke er alt for storvokste, kan fire personer få plass her og dermed sitter seks behaglig i fartsretningen med god sikt ut. Der det kniper litt er håndtak å holde seg i - spesielt for de som blir sittende på midtplassene. At produsentene vesentlig har tenkt transportbåt, kommer klarest frem når vi spør om overnattingsmuligheter.

Luftig og oversiktelig hytte i AMT 200 C.
Luftig og oversiktelig hytte i AMT 200 C.

Om man på død og liv vil ha soveplasser, er det mulig å sove på benken akter, eventuelt lage en dobbeltkøye på tvers ved å bruke ryggputene som en ekstra madrass. Da kan man også supplere med kokeapparat og kjemikalietoalett som tilleggsutstyr.

Båten preges også av at den ikke er tiltenkt annet enn spontant hobbyfiske. Det er bare et enkelt sete/trinn på fordekket og sitteplasser på akterdekket er fraværende. Både for og akterdekk er påmalt et gråfarget antisklibelegg. Helt greit - mye enklere å holde rent og vedlikeholde over tid sammenlignet med teak eller laminat.

Vår guide til store helårsbåter

Bra med luker

Rundt fordekket går en kraftig pulpit med åpning i fronten. Akterdekket har en flate som ender ut på hver side av den lave motorbrønnen. Rundt motoren er en solid bøyle og i styrbord side står en teakplate som kan felles ned og brukes som en liten landgang eller stupebrett. I babord side sitter bade/redningsleideren og utgangen sikres her med en enkel vaier.

Døra fra akterdekket er en skyvedør og den er litt spesiell i og med at en takluke kan skyves framover og gi flott inngang.

Akterdekket er uten sittebenker i AMT 200 C
Akterdekket er uten sittebenker i AMT 200 C

Til fordekket er en hengslet glassdør med bra åpning, men den kan ikke stå oppe under fart og gi ekstra ventilasjon på varme dager. I taket er det to solide skyveluker i glass med aluminiumsrammer. Fordelene er flere: Med to luker kombinert med innerliner blir taket skikkelig stivt med minimal risiko for framtidige lekkasjer. Skramlelyder er fraværende og om skipperen har behov for å stå opp, slipper man å åpne halve taket. En opplagt fordel for resten av passasjerene dersom det regner.

Flere tester av helårsbåter:

Ardea 27 Pro og Offshore

Hansvik 630 CS

Beneteau Antares 8

Jeanneau Merry Fisher 585

Arvor 215

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også