Prøvekjørt: Marino APB 27 med VP D4-260
Tenker helt nytt
Det er lov å tenke nytt, noe finske Marino gjør med sin fremtidsinspirerte styrehyttebåt.
Ikke mindre enn seks prisnominasjoner har denne båten fått siden 2009.
Og av disse har finnen sanket flere førstepriser:
Blant annet "Boat of the Show" på Stockholm Boat Show i 2009 og Motorboat of the Year på London Boat Show i 2010.
I tillegg seilte den inn på listen over "The worlds top 100 design products" samme år.
Dette skulle si en hel del om Marino APB 27 - om ikke også en hel del om alle de andre "nye" båtene i markedet.
For det er ikke hver dag at båtbransjen byr på noe som ser og føles rimelig annerledes enn hva man normalt sett blir presentert for på årets første båtmesser.
Det går stort sett i nye puter, nye farger og nytt dashbord.
Brødrene Fagerström har i motsetning trykket på noen riktige knapper med sin styrehyttebåt, som det tok en stund å få fra tegnebrett til støpeform.
Les mer
Test Aquador 28 HT: Herlig hardtop
Test Minor 28: Står til toppkarakter
Båtførerprøven: De fem viktigste spørsmålene
Design i sentrum
Tekniske data
- Pris testbåt: kr. 1 600 000
- Motorkapasitet: 210-300 hk
- Motor testbåt: VP D4-260 hk
- Toppfart: 35,1 kn
- Produksjonsland: Finland
- Lengde (LOA): 8,20 m
- Bredde: 2,90 m
- Byggemateriale: GAP
- Vekt:3200 kg
- CE kategori: C
- Drivstofftank: 200 l
- Mer informasjonwww.marinoboats.no
At design er viktig for tiden, er dette en grei bekreftelse på. For selv om APB i bunn og grunn er en "vanlig" styrehyttebåt med noen litt uvanlige effekter, oser den av innovasjon og fremtidsform. Et avrundet tak og mørke farger bare fremhever denne effekten.
Helt sentralt står Marinos samarbeid med norske Ertec, som er en viktig brikke i dette puslespillet. Ertec har nemlig bygget den tekniske løsningen som gjør det mulig både å trekke vekk nesten hele taket, samt å felle hele bakveggen på styrehytta ned under akterdekket.
Et trykk på en knapp, og alt går av seg selv. Praktisk og smart, men en dreven båtmann vil nok fryse på ryggen over tanken på elektronikk som slår seg vrang.
Les mer
Test Askeladden P66 Pilothouse: Styrehytte-satsing
Alt i ett
Konseptet er, i hvert fall per definisjon, også ganske unikt. APB står for "All Purpose Boat", en betegnelse som skal gjenspeile flerbruksaspektet til finnen: Under tak er båten en lukket allværtsbåt, men når solen skinner er det enkelt å gjøre den nesten helt åpen ved hjelp av nedfellbare tak og vegger.
Et stort akterdekk blir større når akterspeilet felles ned, og kan enten være en stor solplattform, et lastedekk eller en fiskeplattform. Her akter sitter man også bra på sidebenkene, som også fungerer som stuverom.
APB har dessuten fin gangvei på begge sider av styrehytta, noe som skaper lett tilgang til fordekket, men som også stjeler en del inneplass.
Under tak er også flerbruksaspektet tydelig. Med to langsgående benker og en konsoll med kombinert førerbenk for to og pantry, har båten en åpen planløsning som fungerer bra på dagsturer. Under fordekket finner vi en klassisk V-køye og keramisk totalett, noe som sammen med stikkøyene under benkene i hytta gir køyeplass for i alt fire personer.
Da har man i alle fall muligheten for en langtur med familien, selv om konseptet nok mest er myntet på dagsturer og transport. Komforten under gange er for øvrig bra nok bak spakene, men langsgående sittebenker er ikke vår favoritt når bølgene slår mot skroget.
Les mer
Kjør båten smart - spar tusenlapper
Tåler juling
APB 27 leverer varene i sjøen, noe Marino har for vane å gjøre. Båten er lettmanøvrert og reagerer positivt på trimming, og det 20 grader skarpe skroget går stille og udramatisk i bølgene.
Toppfaten når vi ved 35 knop - da med tre personer og fulle tanker om bord. Skroget kjennes riktignok en anlese fremtungt, og båten ligger litt tyngre i sjøen enn forventet, men ikke så mye at det sjenerer.
Dette er ikke og skal heller ikke være noen lekebåt, men en trygg og lekker flerbruksbåt for den moderne båtmann, en rolle den også fyller bra.
Les mer
Slik tar du vårpussen av båten
Denne saken ble første gang publisert 30/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.