Test: Bénéteau Monte Carlo 42, 2011

Sportslig bobåt

Vi har testet Bénéteau Monte Carlo 42. En sportscruiser med relativt hyggelig pris og mye plass til en familie på tur.

Pluss ikon
FART: Med marsjfart på rundt 30 knop kommer du langt avgårde på kort tid i Beneteau Monte Carlo 42.
FART: Med marsjfart på rundt 30 knop kommer du langt avgårde på kort tid i Beneteau Monte Carlo 42. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Bénéteau Monte Carlo 42 er en relativt ny modell. Den ble lansert i Norge i 2010 og er nest største modell i Bénéteau sin sportscruiser-serie Monte Carlo. Tidligere hadde serien modeller helt fra 27 fot, men består nå kun av modeller på 42 og 47 fot. For deg som vil ha en mindre sportscruiser, er det Flyer Grand Tourismo 34 og 38 som gjelder.

I Monte Carlo 42 finner du et velutformet cockpitområde. Franskmennene har valgt løsningen med solseng helt akter etterfulgt av en U-sofa om vi beveger oss i retning av baugen.

På førerplassen har Bénéteau gitt føreren enkeltsete på styrbord side og et dobbeltsete i kjøreretningen plassert helt senter. Det midtplasserte dobbeltsetet i Bénéteau er praktisk i form av at det gir tre sitteplasser i kjøreretningen. Ellers kan vi nevne at førerplassen er meget godt utformet og man har god oversikt over instrumentene og ut av båten.

For mange er båter i denne størrelsesorden et alternativ til en hytte ved sjøen, og det er derfor viktig at plassen er så godt utnyttet som overhodet mulig både over og under dekk. Er man en familie eller vennegjeng på tur er det viktig for hyggefaktoren at man ikke blir gående oppå hverandre.

COCKPIT: Godt utsyn fra førerplass i Beneteau Monte Carlo 42, og fint med tre seter i fartsretningen.
COCKPIT: Godt utsyn fra førerplass i Beneteau Monte Carlo 42, og fint med tre seter i fartsretningen. Foto: Foto: Petter Handeland

Luftig skrog

KAPTEINENS: I baugen finner du en tradisjonell eierlugar med dobbeltkøye.
KAPTEINENS: I baugen finner du en tradisjonell eierlugar med dobbeltkøye. Foto: Foto: Petter Handeland

Det lange slanke skroget påvirker naturlig nok plassen nede under dekk, og nettopp derfor er det viktig med et interiør som åpner opp og gir en luftig følelse. Det mørke mahognitreverket ser eksklusivt ut, men blir for dominerende etter vår smak. Til tross for glasstaket i bakre del av salongen blir det litt mørkt. Salongen under dekk har egen bysse med de mest nødvendige fasiliteter. Ellers er det kapteinslugar fremme i baugen, to bad og senterkabin.

Senterkabinen er et kapittel for seg: Her er det faktisk mer plass enn i kapteinslugaren framme i baugen. På venstre side har man et eget bad, deretter en stor dobbeltseng i lengderetningen. På den ene siden av sengen finner vi en benk og på den andre siden en enkeltseng, rundt omkring ellers er det godt med skapplass.

Monte Carlo 42 har et steppet skrog - eller Airstep som franskmennene kaller det. Dette gir en lite markert planingsterskel, noe som igjen gir følelsen av god akselerasjon. Steppet i skroget drar inn luft fra sidene og sprer det ut under kjølen, dette minker motstanden i vannet og gir bedre framdrift. Det gjør også at hekken sklir litt mer ut i krappe svinger. Monte Carlo 42 kjører totalt sett bra og er svært lettkjørt.

Bredt fartsområde

UTSYN: Fra aktersofaen er det fin utsikt akterover, og en stor solseng er på plass.
UTSYN: Fra aktersofaen er det fin utsikt akterover, og en stor solseng er på plass. Foto: Foto: Petter Handeland

To Volvo Penta D6-370 er på plass både i motorrommet, noe som er kraftigste motorkombinasjon man får i denne båten. 740 momentsterke dieselhester skal vise seg å levere ytelser som ikke gjør skam på sportscruisernavnet.

Tekniske data

Bénéteau Monte Carlo 42

  • Pris: Fra 3 150 000,-
  • Motormerke og type: 2 x Volvo Penta D6-370
  • Motoreffekt: 740 hk
  • Produksjonsland: Frankrike
  • Lengde: 13,70 m
  • Bredde: 3,99 m
  • Dypgang: 0,85 m
  • Vekt: 8900 kg
  • Køyer: 2+2+1
  • Kabiner: 2
  • Toppfart: 34 kn
  • CE kategori: B
  • Drivstofftank: 800 l
  • Vanntank: 400 l

Monte Carlo 42 gjør akseptable 34 knop i toppfart. Dermed kan du dra gasspakene godt bakover, og likevel har bra marsjfart med lavere støy og forbruk.

Med 2xD6- 370 på starter prisen på rett over 3 150 000 kroner, som må sies å være en hyggelig pris størrelsen tatt i betraktning. Utover standardutstyret kunne testbåten by på blant annet joystick, jollegarasje med elektrisk vinsj, solmadrasser, kjøleskap i cockpit, flatskjerm med dvd og stereo, Raymarine multifunksjonsskjerm, ankervinsj og varmeapparat, noe som resulterer i at prisen lander på 3 650 000 kroner.

Les mer

Slik kjøper du bruktbåt

UNDER DEKK: I området mellom kabinene er det plass til en liten salong og bysse.
UNDER DEKK: I området mellom kabinene er det plass til en liten salong og bysse. Foto: Foto: Petter Handeland

Fransk båt som passer for alle

De herlige sommerbåtene

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også