Test: Ocean Master 660 WA med Evinrude 150 E-TEC

Smart båt til fornuftig pris

Nye OceanMaster 660 WA har gode løsninger til en pris mange kan leve med.

Pluss ikon
TRYGG: OceanMaster 660 WA er lettkjørt og sikker.
TRYGG: OceanMaster 660 WA er lettkjørt og sikker. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Og det er i hovedsak to grunner til at OceanMaster biter så godt fra seg etter såpass kort tid her i landet:

Ocean Master 660 WA (Walk Around - som betyr at du kan gå rundt skroget, red.anm) har mange smarte dagsturløsninger og trygg utforming.

Det gir kjøperen en følelse av å få mye båt for pengene, noe vi nordmenn selvsagt setter høyt.

660 WA er bygget over samme lest som søsteren 660 DC. Båtene har samme skrog og deler samme konsept hva gjelder kvalitet og målgruppe.

Likevel er det WA-modellen vi tror har det største potensialet, for båten fungerer best i henhold til bruksområdet.

Test: OceanMaster 570 DC

Test: OceanMaster 720 WA

LUNT: I cockpit er sitteplassene relativt komfortable.
LUNT: I cockpit er sitteplassene relativt komfortable. Foto: Frederik Finnes

Har det meste

Tekniske data

OceanMaster 660 WA

  • Pris: Fra 379 900 kroner (150 hk)
  • 475 900 kroner (testbåt)
  • Motormerke og type: Evinrude 150 E-TEC
  • Motoreffekt: 100-200 hk
  • Produksjonsland:Polen
  • Lengde (LOA), m:6,60 m
  • Bredde, m:2,55 m
  • Byggemateriale:GAP
  • Vekt:1250 kg
  • Toppfart:39,8 kn
  • CE kategori:C
  • Drivstofftank:136 l
  • Informasjon: www.fritid-senteret.no

660 WA har kort fortalt det du trenger for en dagstur på sjøen. Det er forutsatt at du velger Lux-pakken til 79 000 kroner, som har vanntoalett med septikk, kok, kjøleskap, pilotstoler, vask, dusj og stereo inkludert. Teakdørk og detaljer kommer også i tillegg.

En noe avkortet akterbenk gir fin sittekomfort for tre personer, og nok plass mot babord til at man enkelt tar seg ut på en fullt tilstrekkelig badeplattform. Her akter er det bra med stuv for tauverk og en permanent badestige, som er en klar fordel. I så måte er OceanMaster en utmerket badebåt.

Pantry er ikke like komplett som i DC-versjonen, men holder lenge. Bak co-pilot stolen finner vi en støpt servant med trykkvann, der trelokket over fungerer som et lite bord når den er felt ut. Teller serveringen mer enn noen glass saft og melonbiter, kan man slå opp det store bordet foran konsollen. Under vasken finner vi en skuff som skjuler den smart liten Dometic kokeren, og da er ettermiddagskaffen i boks.

660 har en sidestilt konsoll, som betyr at det kun er åpnet for gangvei på styrbord side av konsollen. Dette fungerer greit, og betyr tilstrekkelig plass for bevegelse i båten. Foran konsollen er plassen både komfortabel og trygg, med en U-benk helt i baugen og en enkel benk støpt inn i konsollen. Både her fremme og akter har OceanMaster egne stuvehyller med pleksiglass i sidene, og akter er det satt opp fester for fiskestang.

WA har et krypinn i konsollen med madrass i dørken, men dette kan ikke regnes som annet enn et stuverom eller til nød overnattingsplass for et barn eller to. I så måte er ikke dette noen typisk walk-around, men heller en bowrider i funksjon.

Nye Jeanneau 7.5 WA og DC

Test: Capelli 21 WA

Trygg og trivelig

PRAKTISK: Sittegruppe i baugen gir god plassutnyttelse i OceanMaster 660 WA.
PRAKTISK: Sittegruppe i baugen gir god plassutnyttelse i OceanMaster 660 WA. Foto: Frederik Finnes

Vi sitter dypt i støttende førerstoler, som sammen med høye fribord gir den nødvendige trygghetsfølelsen allerede på vei ut fra båthavna. Førermiljøet er ikke spesielt forseggjort eller spennende, men praktisk oversiktelig med plass for en 7" kartplotter og nødvendige instrumentering.

Jeg rekker å irritere meg over den grønntonede vindskjermen, som blir hvit når saltvannspruten tørker opp, og som ikke er gunstig en grå dag under kalesjen.

150 totaktshester Evinrude gjør 660 WA livlig nok. Båten planer lett og virker pålitelig fra første stund, noe som bekreftes i den stabile gangen og de udramatiske svingene.

OceanMaster 660 WA kan håndteres av alle, denne båten finner ikke på noe dumt, og kjennes tålelig solid i krapp motsjø. Båten lar seg trimme, men legger seg litt mot vinden, et typisk trekk for WA-båtene.

En toppfart på knappe 40 knop holder lenge. Ikke bare fordi skroget nærmer seg sitt fartspotensial, men fordi dette ikke er noen racer eller utpreget kjørebåt. For familien på badetur skulle pakken være mer enn tilstrekkelig, og gi både komfort og trivsel i mengder.

Miljøbåten Catch 7.5 WA

Test: Aquador 21 WAS

Vi Menn Båt mener

660 WA kan konkurrere med de fleste WA-båtene i prisklassen. Dette er en trivelig WA som passer bra for småbarnsfamilier, og en båt som klarer seg fint selv med 115 hk motorkraft. Likevel mener vi at den norske produsenten, som bygger båtene sine i Polen, ville ha mye å vinne på å oppgradere finish og praktiske løsninger. Glanslakkert treratt og mørkeblå tekstilputer er kanskje trygt, men dessverre gårsdagens nytt. Nordmenn tenner på godt design, og dette er trolig nøkkelen for videre suksess for OceanMaster.

DETALJER: På noen områder kunne OceanMaster 660 WA vært mer moderne. Lakkert treratt er ikke siste skrik.
DETALJER: På noen områder kunne OceanMaster 660 WA vært mer moderne. Lakkert treratt er ikke siste skrik. Foto: Frederik Finnes

Testdata OceanMaster 660 WA med Evinrude E-tec 150

Turtall

Fart i knop

RASK NOK: Med 150 hk gjør OceanMaster 660 WA snaut 40 knop. Det er nok for de aller fleste.
RASK NOK: Med 150 hk gjør OceanMaster 660 WA snaut 40 knop. Det er nok for de aller fleste. Foto: Terje Bjørnsen

Støy dBA

Forbruk, l/nm

2000

8,8

75

1,2

2500

13,3

76

1,1

3000

20,1

75

1,1

3500

26,1

79

1,0

4000

30,6

80

1,1

4500

34,2

81

1,4

5000

39,8

84

1,5

EVINRUDE: Den moderne to-takteren gjør et bra inntrykk.
EVINRUDE: Den moderne to-takteren gjør et bra inntrykk. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også