Test: Capelli Dino 23 m/Suzuki DF175

Skikkelig turbåt for familien

Blant styrhyttebåtene i syvmetersklassen kjører Capelli sin egen kurs med 23 Dino, en tvers gjennom solid og forseggjort helårs turbåt.

Sist oppdatert

I en båtklasse der fokuset ofte er rettet mot å gi mest mulig for pengene, har Capelli prioritert byggekvalitet og utstyrsnivå høyere enn veldig lav sluttpris.

Men det betyr ikke at 23 Dino er dyr. Uvanlig mye utstyr er inkludert i standardpakka, gjør at differansen til billigere båter i klassen ikke like stor som først antatt. Erling Sande og Capelli leverer en veldig komplett pakke fra start av. Testbåten, som du ser på bildene, har kun kartplotter i tillegg. Alt annet er standardutstyr.

Framstår solid

Du får med en gang et godt inntrykk i det du setter beina ombord i Capelli Dino 23. Et ryddig, solid og helhetlig inntrykk. Det er svært viktig i en båt som er bygget for å gi familier båtglede hele året gjennom.

Til å være 7,15 meter lang er akterdekket nokså lite, men det betyr ikke at plassutnyttelsen er dårlig, for plassen vi savner på akterdekket finner vi igjen i den meget rommelige hytta. Akterdekkets L-sofa har plass til fem rundt et bord og har en god passasje ut til badestigen helt akter på styrbord side. Akterbenken kan gjøres om til solseng, og det finnes fiskestangholdere og integrert dusj på akterdekket.

I hytta er både bredden, lengden og ikke minst takhøyden god, og det er en fornuftig løsning med sitteplass for fire ved bordet på babord side. Denne sittegruppen kan enkelt gjøres om til en seng til én, og til nød to personer. Hytta har også seng i baugen og eget toalettrom foran førerplassen.

Toalettrommet er som i andre båter på denne størrelsen, ganske trangt. Med mine 192 centimeter på sokkelesten, klarer jeg å klemme meg inn på det lille hjerterommet, men jeg finner ingen god sittestilling og plages av en kant som treffer meg i ryggen. Toalettet har elektrisk sjøvannstoalett med septiktank med elektrisk tømming.

GOD LØSNING: Capelli har utnyttet plassen i hytta godt. To sover godt foran, og to barn får plass i sengen på babord side (gjøres om fra sittegruppe). Eget toalettrom er også på plass.
GOD LØSNING: Capelli har utnyttet plassen i hytta godt. To sover godt foran, og to barn får plass i sengen på babord side (gjøres om fra sittegruppe). Eget toalettrom er også på plass. Foto: FOTO: Petter Handeland

Fint for fører

Tekniske data:

  • Lengde: 7,15 m
  • Bredde: 2,65 m
  • Høyde: 2,80 m
  • Vekt: 1860 kg
  • Vanntank: 67 l
  • Drivstofftank: 200 l
  • Personer: 7
  • Motoralt.: 150-200 hk
  • Motor testbåt: Suzuki DF175
  • Pris, fra: 595 000 kr m/150 hk
  • Pris testbåt: 615 000 kr
  • Mer info: www.erling-sande.no

Det er lett å trives ved førerplass. Sittestillingen er nær optimal i en god stol med fornuftig plassert motorkontroll og instrumenter. Testbåten har både multiinstrument og sju tommers kartplotter montert i siktretningen, og et toppmontert kompass som gjør navigeringen enklere. Det eneste vi savner er en koppholder innenfor rekkevidde for føreren, men utenom dette har vi ingenting å utsette på førerplassen.

Den gode kvalitetsfølelsen vedvarer båten igjennom. Skyvevinduene og takluken har gode låser og de fine skapene i hytta har solide dører og låser som ikke skrangler når vi kjører.

Ut mot akterdekket har Capelli valgt en skyvedørsløsning. Skyvedører kan være et irritasjonsmoment og vi har mer enn én gang tidligere hatt problemer med skyvedører i båter fra andre produsenter. Heldigvis er det en skikkelig solid og velfungerende skyvedør Capelli har montert i Dino. Igjen får vi en litt ekstra påkostet følelse.

Stødig og retningsstabil

TRYGG OG SOLID: Den solide følelsen vedvarer testen ut. Skroget er ikke sportslig, men velkjørende og komfortabelt selv under rufsete forhold.
TRYGG OG SOLID: Den solide følelsen vedvarer testen ut. Skroget er ikke sportslig, men velkjørende og komfortabelt selv under rufsete forhold. Foto: FOTO: Terje Haugen

Dino 23 viser også en soliditet ute i bølgene. For ikke bare er den lettkjørt og har gode sjøegenskaper, men den er også meget retningsstabil. Skal vi pirke på noe, så må det være at den lener seg litt inn i vinden. Dette kunne vært løst ved å tilby trimflaps, men det er ikke tilgjengelig i skrivende stund.

Styrhyttebåtenes brede skrog gir ofte ganske hard gange i motsjø. Dino 23 er ikke et unntak, men er absolutt blant de bedre på dette blant styrhyttebåtene i syvmetersklassen. Alt-i-alt er vi meget fornøyd med sjøegenskapene.

Noe av det solide inntrykket Dino 23 gir, skyldes nok at båten er så tung som den er. Den veier 1860 kilo tom. Men vekta påvirker verken sjøegenskapene eller ytelsene i nevneverdig grad, noe som kan tyde på at Capelli har bygget et effektivt skrog.

Testbåtens 175-hester fra Suzuki gjør nemlig en god jobb på den tunge båten. En viss planingsterskel er det, men både akselerasjon og toppfart tilfredsstiller våre forventninger. Økonomisk fart ligger mellom 4000-4500 omdreininger og mellom 19 og 24 knop. I dette områder ligger forbruket på under halvannen liter per nautiske mil. Dermed har du god rekkevidde når bensintanken har fått sine 215 liter.

Fornuftig pakke

Den siste tiden har vi skrevet en del om at forhåndsbestemte utstyrspakkeløsninger gjør det enklere for produsenten og billigere for forbrukeren. Capelli tar denne tankegangen et steg videre ved å tilby veldig mye utstyr som standard.

ALT-I-EN: Selv om Capelli har prioritert hytteplass, egner akterdekket seg fint til fiske. God passasje ut mot akterspeilet er fint når et bad står på agendaen.
ALT-I-EN: Selv om Capelli har prioritert hytteplass, egner akterdekket seg fint til fiske. God passasje ut mot akterspeilet er fint når et bad står på agendaen. Foto: FOTO: Terje Haugen

Testbåten var som nevnt i standardutførelse og opplevdes godt utstyrt. Til helårsbruk ville vi kostet på oss et varmeapparat, samtidig som navigasjon, stereoanlegg, landstrøm og varmtvannsbereder er kjekt å ha på de lange ferieutfluktene. Kjører du båt på steder utsatt for vind, ville vi også utstyrt båten med baugpropell, for den store hytta er et vindfang som gjør det vanskeligere å legge til enn med en åpen båt.

Med 150-hesters Suzuki koster Capelli Dino fra 595 000 kroner. Ønsker du testbåtens 175-hester, en motor vi anbefaler, øker prisen med 20 000 kroner til 615 000 kroner. Det er på nivå med tilsvarende utstyrte konkurrenter som Jeanneau Merry Fischer 755 og Benteau Antares 7.80.

VI MENN BÅT MENER

Det er gjennomført båt Capelli stiller til start med i klassen for styrhyttebåter i sjumetersklassen. Dino 23 gir god kvalitetsfølelse hele veien gjennom, har gode sjøegenskaper, fine ytelser og høyt utstyrsnivå som standard. La deg ikke skremme av nokså høy grunnpris, for en ferdig utstyrt båt koster ikke mer enn konkurrentene.

Testdata: Capelli Dino 23 m/Suzuki DF175

Turtall, o/min:

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk, l/t

2000

2500

3000

3500

4000

4500

5000

5500

5800

6,2

7,2

8,6

11,2

19,7

24,2

27,9

32,1

34,4

67

68

70

71

73

78

80

81

83

1,65

1,92

2,05

2,16

1,38

1,48

1,62

1,76

1,94

10,2

13,8

17,6

24,2

27,2

35,8

45,2

56,5

66,7

Les også:

Kjøpe åpen båt? Se vår testguide.

Finn den perfekte hyttebåten

Skroget får oss til å glise

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også