Prøvekjørt: Windy T52 Black Bird

Vi har kjørt Røkkes nyeste leketøy

Windy har holdt kortene tett til brystet, men vi har endelig kjørt den – og det før Røkke selv!

Sist oppdatert

Tekniske data: Windy T52 Black Bird

Lengde:

16,10 meter

Bredde:

4,5 meter

Vekt:

ca 12 tonn

Motorer:

3 x Volvo Penta IPS600 (1305 hk)

Dieselkapasitet:

2300 liter

Akselerasjon:

0-35 knop på 8,3 sekunder

Toppfart:

47 knop

Marsjfart:

40 knop

Pris:

Fra 1 039 500 EUR

- Den gjør null til trettifem knop på 8,3 sekunder, forteller Knut Heiberg-Andersen, CEO i Windy Boats.

Dermed er det bare en ting å gjøre - å gi gass! De tre kruttsterke dieselmotorene synger i kor og skyver T52 hardt, men komfortabelt, ut av vannmassene.

Akselerasjonen er hinsides alt annet undertegnede har kjent i en båt på denne størrelse, planingsterskel og sånt slurv trenger vi ikke nevne.

10 knop, 20 knop, 30 knop og 35 knop. Ikke mange sekundene senere skjærer gjennom sjøen i 45 knop.

Missforstå meg rett, men det er nesten kjedelig hvor bra denne båten går i vannet. Glem flaps og trim, det ordner T52 selv - her er det bare å gasse og svinge.

Og det gjør vi. Med drøye 40 knop på måleren legger jeg over - etter instruks fra testpiloten fra Windy vel og merke. Jeg kan ikke annet enn å gjøre som han sier, kun for å finne ut at T52 skjærer like fint i sving som rett fram.

De automatiske flapsene jobber konstant, og gir deg og båten hele tiden best mulig vinkel gjennom vannmassene.

Les også: Vi har testet 244 båter.

SKJÆRER FINT: T52 skjærer som en varm kniv i smør gjennom vannet og har meget heftige ytelser.
SKJÆRER FINT: T52 skjærer som en varm kniv i smør gjennom vannet og har meget heftige ytelser. Foto: Handeland, Petter

Med på leken

RASK NOK: Det er ikke mange 52-fotere man kan leke seg med i over 40 knop. Med T52 kan man nettopp det.
RASK NOK: Det er ikke mange 52-fotere man kan leke seg med i over 40 knop. Med T52 kan man nettopp det. Foto: Handeland, Petter

Men det er ikke bare elektronikken som gjør T52 til en kjøremester, det merkes med en gang at Windy har truffet blink med skroget. Den skarpe kjølen skjærer vannet på en helt utrolig måte, og selv bølger med litt størrelse brettes ut til sidene - uten at vi merker noe til det.

De tre dieselmotorene av typen IPS600 signert Volvo Penta murrer uanstrengt under dekk. De føles utømmelige for krefter, og gir båten heftige ytelser. Akselerasjonen er som nevnt sportsbilaktig, men de sørger også for en toppfart som ikke mange andre båter i denne størrelsen kan vise til. De to store skjermene i Raymarines G-serie forteller oss at moroa stopper ved 47 knop.

Vi mater på, på jakt etter båtens grenser - men vi finner de aldri. Full fart og full sving er barnemat for T52, den slipper ikke en centimeter. Etter gjentatte forsøk kan vi bare bekrefte at dette er en 52 fot lang lekebåt, en lekebåt med utrolige kvaliteter - perfekt for en tidligere offshoremester..!

Les også: Denne har 3150 Volvo Penta-hester.

Utrolig design

FULL KONTROLL: Nesten. Bak spakene i T52 skal man ha tunga rett i munnen. Men det blir vel ikke noe problem for en tidligere offshore-mester.
FULL KONTROLL: Nesten. Bak spakene i T52 skal man ha tunga rett i munnen. Men det blir vel ikke noe problem for en tidligere offshore-mester. Foto: Handeland, Petter

Men. Sjøegenskaper, ytelser og hestekrefter er ikke alt - design er også viktig. T52 er noe av det villeste vi har sett. Designen minner litt om båtene fra Fjord, bare enda tøffere - lakken i seg selv koster 95 000 euro.

BANER VEI: T52 skriker etter oppmerksomhet, men så er den da også heftig å se på.
BANER VEI: T52 skriker etter oppmerksomhet, men så er den da også heftig å se på. Foto: Handeland, Petter

T52 er helt åpen og holder selvfølgelig i god Windy-tradisjon en helt fantastisk finish. De svarte flatene er blanke som speil, det finnes ikke en eneste detalj om bord som ikke er nøye gjennomtenkt. Alt tenkelig utstyr er selvfølgelig på plass, noe som nærmest forventes av en båt i denne prisklassen - Windy T52 Black Bird koster fra 1 039 500 euro.

Vi lar i denne omgang bildene tale for seg selv, så kommer vi tilbake med en mer utfyllende test om det svarte vidunderet i Vi Menn Båt og her på vimennbåt.no.

Les også: Alle våre Windy-tester

Denne saken ble første gang publisert 15/07 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også