Prøvekjørt: Jeanneau NC 11

Norsktilpasset skjærgårdsdrøm

Jeanneau New Concept 11 er en av årets mest spennende båtnyheter. Vi har kjørt den og latt oss imponere.

Sist oppdatert

Mange fikk opp øynene da NC 11 ble vist på den store båtutstillingen Boot i Düsseldorf tidligere i vår. Konseptet var spennende og godt tilpasset nordiske forhold. Lanseringen var lagt til Stockholm og det var med spenning vi tok turen over til søta bror for å sette sjøbein i den franske skuta.

Etter den tøffe tiden under finanskrisen har Jeanneau virkelig fått opp dampen. Fire serier nye motorbåter i et titall varianter har kommet til den siste tiden, med NC 11 som sistemann ut.

Se også: Sea Ray 280 Sundancer er rommelig og behagelig

LUFTIG: Salongen har store vindusflater som sørger for godt med lys og en rommelig følelse.
LUFTIG: Salongen har store vindusflater som sørger for godt med lys og en rommelig følelse. Foto: Handeland, Petter

Dobbel svenske

På det store akterdekket har Jeanneau ryddet plass til en sofa som kan justeres i lengderetningen. Skal man bade er det en enkel operasjon å flytte sofaen fram og utvide arealet på badeplattformen. I akterdekket er det en stor luke ned til motorrommet som er todelt. Den fremre delen er stor nok til å krype nedi og egner seg ypperlig til oppbevaring av fendere og lignende, den bakre sitter det to stykk dieselmotorer av typen D3 duoprop signert Volvo Penta.

Motorene yter 200 hestekrefter hver og er foreløpig, og antagelig eneste, motoralternativ i NC 11. Men de 400 hestene er nok til å gi båten respektable ytelser. Marsjfarten ligger rundt 26 knop og om nødvendig klarer D3ene 34 knop før de gir seg. Den norske importøren, Heitmann Marin, forteller at NC 11 har en grunnpris på 1.875.000 kroner, men man må huske at service og vedlikehold koster mer i forhold til en enkelinstallering.

Vi tøffer ut gjennom Stockholms idylliske, men trange, kanalsystem og ut til åpent vann. Det er en fin dag uten de største utfordringene rent sjømessig, sola skinner og en liten bris lager en snill halvmeter sjø. NC 11 spiser disse forholdene som en lett frokost, og det hele føles veldig komfortabelt. D3ene jobber på lag og sørger for en relativt lav planingsterskel og gir god akselerasjon.

Noen store forbipasserende båter gir oss heldigvis bølger vi kan bryne oss på, og i forskjellige hastigheter og vinkler får vi testet ut sjøegenskapene. NC 11 er stabil og skroget skjærer mykt gjennom vannet, men det skal nevnes at de store vinduene i hytta medfører risting i de største bølgene.

Les også: Beneteau Antares 30 - Billighytte på sjøen

Litt på siden

GJENNOMTENKT: Sittegruppen i salongen er nøye gjennomtenkt har har smarte løsninger.
GJENNOMTENKT: Sittegruppen i salongen er nøye gjennomtenkt har har smarte løsninger. Foto: Handeland, Petter

Førerposisjonen virker gjennomtenkt, brytere er plassert der de burde og instrumenteringen er oversiktlig. Jeanneau skal også ha skryt for plasseringen av motortrim og trimflaps, de sitter i umiddelbar nærhet av gasspaken - akkurat slik vi vil ha det.

Selve plasseringen på hele styreposisjonen stiller vi oss noe mer usikker til. Den er plassert helt på babord side, og man føler at man er klemt litt opp mot veggen og mister noe av oversikten framover. Nå er det riktignok en dør ut til det brede dollbordet på babord side og en stor takluke man kan speide ut gjennom.

Ellers i salongen har NC 11 en fleksibel og ikke minst rommelig sittegruppe på styrbord side. I denne gruppen har man mange valgmuligheter, og sitteretningen i begge sofaene kan endres etter ønske. Man kan for eksempel flytte skyvedørsveggen ut mot akterdekket fra den ene siden til den andre, dermed kan man sitte under tak i salongen med bena ut på akterdekket. Med to skruer kan også spisebordet enkelt flyttes ut på akterdekket. Smart.

Bak førerposisjonen er pantryet, en godt utstyrt kjøkkenløsning med to kokebluss og ovn, kjøleskap med fryser, vask og tilstrekkelig skapplass. Noe som overrasker oss positivt er de to store lukene i gulvet, der man kan stue ned alt man ikke trenger å ha framme. Det er også en praktisk kurvløsning i det ene rommet som kan brukes til alt fra mat til verktøy.

Hele hytta er plassert litt off-center slik at dollbordet på babord side er bredere enn nødløsningen på styrbord side. Begge fører fram til dekket forut som har helt grei størrelse og høye gripevennlige rekker.

Her er alle våre båttester.

God takhøyde

Hele akterdekket og salongen er bygget på samme plan og det er ikke mer enn en liten trapp ned fra salongen før du er under dekk. I den lille gjestekabinen på styrbord side er takhøyden god og det er ryddet plass til en skuffeseksjon i enden av sengen. Takhøyden i selve køya er riktignok lav grunnet det lave gulvet i salongen.

MASTERKABIN: Kabinen i beugen er ikke den største vi har sett, men til gjengjeld har man eget toalett i rommet ved siden av.
MASTERKABIN: Kabinen i beugen er ikke den største vi har sett, men til gjengjeld har man eget toalett i rommet ved siden av. Foto: Handeland, Petter

Også på toalettet og foran i masterkabinen er takhøyden god, undertegnede (1,92 meter over havet) trenger ikke bekymre seg for unødvendige kuler i hodet. Skapplassen er ikke prioritert under dekk, men Jeanneau har valgt å prioritere et romslig toalett med egen dusj. NC 11 har også fått store vinduer langs sidene som sørger for godt med lys i begge kabinene og på toalettet.

Det er italieneren Vittorio Garroni som har designet båten, resultatet er en praktisk turbåt pakket inn i et framtidsrettet design. Vi synes italieneren har truffet godt med designen, NC 11 skiller seg ut på en positiv måte. Rekker, pullerter og beslag virker solide og holder man seg unna det trange dollbordet på styrbord side er båten trygg å bevege seg i. På vår ferd rundt i båten finner vi noen hjørner og kanter som kunne vært bedre tilpasset, men ellers virker materialkvaliteten god og finishen tilfredsstillende sammenlignet med andre båter i denne prisklassen.

Målet med hele prosjektet var å bygge en praktisk og sjødyktig leilighet på sjøen, og det må vi si Jeanneau har lyktes med.

Følg Vi Menn Båts langtest i Galeon 340 FB.
Del 1: Havneperlene du ikke kjenner
Del 2: Havneperler på ett snøre

Denne saken ble første gang publisert 12/06 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også