Prøvekjørt: Jeanneau Leader 9

Her er den nye cabincruiseren

God plass, hyggelig pris og ”norsk” motorvalg gjør Jeanneau Leader 9 til en spennende båtnyhet.

Pluss ikon
Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Leader er en av de mest spennende nye modellrekkene fra det franske verftet, og leveres foreløpig i tre versjoner;

Hardtopbåt er også Leader 9, som er spesielt interessant i Norge, siden den leveres med én Volvo Penta D4-260.

Enkeltinstallasjonen gjør båten relativt prisgunstig og økonomisk både med tanke på forbruk og vedlikehold. Prisen starter på ca. 1,3 millioner.

Kan lukkes

Hardtopen er trukket langt akter slik at det blir god værbeskyttelse i hele cockpiten. Båten kan også bestilles med kalesjelukking slik at hele cockpitområdet blir avstengt fra vær og vind.

Du kan velge mellom to lukeløsninger i hardtopen, en med full glassfiberluke og en med glassfiberfront og kalesjeduk. Du har en stor og rommelig U-sofa på styrbord med et solid klaffebord, og en bakovervendt liggesofa på babord side. Førerplassen er utstyrt med en dobbelsofa og bra fotstøtte enten du vil sitte eller stå.

En klaff kan felles ned og gir ekstra ståhøyde slik at du ser godt opp gjennom hardtopen.

Overnatting for fire

Foto: Terje Bjørnsen

Under dekk er det U-sofa i baugen. Takhøyden er tilstrekkelig og plassen rundt bordet grei. Sofaen kan omgjøres til dobbeltkøye. Privatlivet sikres ved et forheng. Det er også en relativt rommelig og luftig stikklugar på styrbord side, slik at det ikke er noe problem å være fire på overnatting.

Foto: Terje Bjørnsen

På babord side i kabinen er det en bra pantryløsning. Helt akter på babord side er et kombinert toalett- og dusjrom. Plassen her er ikke all verden og en hånddusj plassert på vasken er kanskje litt i snaueste laget.

Jeanneau satser på store vindusflater og mange lysåpninger i taket for å gjøre båtene lyse under dekk og i cockpit. Det har de lykkes godt med, og sammen med hvite glassfiberflater og lette materialfarger gir de et imøtekommende inntrykk. Det er ingen luksusfølelse om bord, men et preg av soliditet og brukerorienterte løsninger.

En motor er bedre enn to?

Vår testbåt har to Volvo Penta D3-200 under dørken og går snaut 34 knop på toppfart. Båten er lettkjørt og overraskende leken. Vi tror den enkle D4-installasjonen være et bedre valg så sant du ikke trenger to motorer eller den ekstra kraften. Selv om toppfarten går ned, vil du fortsatt ha en bra marsjfart.

Foto: Terje Bjørnsen

Med sjøen midt i mot trimmer vi litt inn på drev og flaps. Da går det behagelig i rundt 20 knop, uten harde slag eller ulyder fra skrog og innredning. Medsjø og sidesjø inn akter skaper ingen problemer, og med litt bruk av flaps går også båten pent med vind og bølger inn skrått forfra.

Dermed gir den nye Jeanneau Leader 9 et godt førsteinntrykk. Konseptet er langt mer tilpasset nordiske forhold enn tidligere, og båten virker solid med et fornuftig konsept og interiørløsninger.

Her kan du se vår båtkatalog

Les også disse båtsakene:

Flott coupe fra svenske Westline

Båtene som forlenger sommeren

Foto: Terje Bjørnsen

Sagas lekre flaggskip

Denne saken ble første gang publisert 08/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også