Buster XL e

Perfekt kombibåt

Allsidig 18-fots kombibåt til fiske og tur.

Sist oppdatert

Tekniske data Buster XLe 2014

  • Lengde: 5,6 m
  • Bredde: 2,23 m
  • Vekt: 695 kg
  • Antall personer: 7
  • Motoreffekt: 60-100 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, fra: 316 088 kr
  • www.yamaha-motor.eu/no

For mange er aluminiumsbåt synonymt med finske Buster. Ikke rart, Fiskars har 40-års erfaring med aluminiumbåter, og utvalget utvides stadig med helt nye modeller.

Nå skrives nye kapitler, og den første båten med glassfiberdekk i e-serien er Buster XLe, som baserer seg på Buster XLskroget.

Fiskars forsikrer om at løsningen er grundig testet. Ifølge den finske registreringsstatistikken for de siste to årene, er det båter med aluminiumskrog og glassfiberdekk som er de mest populære i markedet for åpne båter.

Buster XLe er en 5,6 meter lang åpen båt, med åpen planløsning, og den plasserer seg dermed rett inn i denne gruppen.

Hybrid

18-foteren har et bekymringsfritt aluminiumskrog og et dekk av glassfiber, med bowrider-layout. Verftet kan vise til fem års erfaring når det gjelder såkalte hybridløsninger, altså aluminiumbåter med glassfiberdekk.

I utviklingen av den nye Buster XLe er det åpenbart lagt stor vekt på lyddemping av både motor og skrog, samt effektiv plassutnyttelse.

Fiskars hevder at båten har den største innvendige plassen i sin klasse. Buster XLe kan utstyres med flere ulike motorstørrelser, alt etter økonomi og formål. En 60-hesters motor skal holde fint til normal bruk, men under mer krevende forhold kan båten utstyres med en motor på opptil 100 hestekrefter, som på båten vi prøvekjørte.

Dette opplevde vi som en meget heldig kombinasjon, som gir rikelige med kraft, og gjør båten både sportslig og leken.

PRAKTISK: Buster XLe har et hvitt glassfiberdekk, men innerdørken har en mørk grå gelcoat med sklisikringsmønster. Trinnflatene for og akter er dekt med en slitesterk aluminiumplate med sklisikringsmønster. FOTO: Terje Haugen
PRAKTISK: Buster XLe har et hvitt glassfiberdekk, men innerdørken har en mørk grå gelcoat med sklisikringsmønster. Trinnflatene for og akter er dekt med en slitesterk aluminiumplate med sklisikringsmønster. FOTO: Terje Haugen

Praktisk indre

Buster XLe har en hvit glassfiberinnerliner, men dørken har en mørk grå gelcoat med sklisikringsmønster der skitten ikke synes. Trinnflatene for og akter er dekket med aluminiumplater med sklisikringsmønster.

Aluminiumskroget gjør det lett å stige i land. De rette styrekonsollene gir passasjerplassen god beskyttelse mot vind og vann og bak dem finnes det en rommelig sittebrønn. På babord side av føreren finnes det en benk med oppbevaringsplass, mens det på styrbord side er fri dekksplass.

Kapellet er passe stort, og er enkelt å håndtere. Sikten er god Båten er som standard utstyrt med kapell, stoppede seter, tiltratt, vindusvisker, Abloy-ennøkkelsystem, frontrute av glass, dør mellom styrekonsollene, samt mulighet til å integrere en plotter. Joystick-styrte trimplan er også standardutstyr.

SMART: Tilsynelatendetrangt i baugen, men løsningen er praktisk. Flott liten fiskeplass for litt lett matauk. Smart akterbenk med kalesjegarasje er her også, i tillegg til en meget effektiv vindskjerm.
SMART: Tilsynelatendetrangt i baugen, men løsningen er praktisk. Flott liten fiskeplass for litt lett matauk. Smart akterbenk med kalesjegarasje er her også, i tillegg til en meget effektiv vindskjerm.

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også