Prøvekjørt: Yamarin 65 DC

Perfekt familiebåt for dagsturer

Yamarin har mange suksessmodeller på samvittigheten, en av dem er populære 64 DC som nå blir byttet ut mot nye 65 DC.

Sist oppdatert

En folkefavoritt kan den vel nesten kalles, 64 DC, en klassiker og en av de aller mest populære modellene i den stadig voksende Yamarin-familien.

Den har solgt i bøtter og spann her i Norge, men også i Sverige, Finland og alle andre steder der små daycruisere er populært.

Sjekk ut båten som er en drøm for familien.

Folk har forelsket seg i 64 DC på grunn av dens fine og solide sjøegenskaper, praktiske innredning og gode finish. At den har en rommelig kabin fremme i baugen er heller ingen ulempe.

Forandringene er derfor ikke store nå som 64 går ut og 65 kommer inn. De to modellene er nærmest identiske, men Yamarin hevder selvfølgelig at nykommeren er enda litt bedre. Og det lover jo bra.

Overraskelse

Vi er i Helsinki for å ta en titt på Yamarin Cross, merkets nye aluminiumsserie. Uten at vi visste det på forhånd har de også tatt med seg nye 65 DC som en liten overraskelse. Det gjør jo ikke noe, for den er jo ikke kommet til Norge enda.

64 DC har helt siden den ble lansert vært kjent for å ha et fint skrog som kombinerer gode sjøegenskaper med god komfort. Derfor kjører Yamarin videre med det samme skroget i 65, men de har endret akterspeilet og gjort den en fot lenger.

Never change a winning team er det noe som heter, og det fungerer bra i dette tilfellet. 65 er en fin båt å kjøre, og har akkurat like gode og trygge sjøegenskaper som utgående modell.

FINT DRIV: 65 DC er stabil i vannet og byr på gode sjøegenskaper.
FINT DRIV: 65 DC er stabil i vannet og byr på gode sjøegenskaper. Foto: Handeland, Petter

Overmotorisert

På akterspeilet har Yamarin montert en 225 hesters firetakter fra Yamaha, noe som medfører heftige ytelser i den lille båten. Ikke bare er denne motoren for tung for denne båten, men det skulle nesten ikke være mulig å by på så gode egenskaper i vannet som dette skroget gjør med denne motoren.

Vi dundrer over de små bølgene i over 50 knop uten problemer. Trimmer inn og hiver 65 inn i sving. Her er det svært lite dramatikk å spore. Akselerasjonen er god og båten er stabil, den reagerer fint på motortrimmen og er lettkjørt. Familievennlig med andre ord.

225-hesteren blir selvfølgelig dyr i Norge, men det er ikke vanskelig å kjenne at dette skroget nøyer seg med langt mindre motorer enn denne V6'eren. Vi vil tro en 150-hester passer båten perfekt.

Lillebror

GODT JOBBA: Bak rattet sitter man godt og har god oversikt over instrumenter og ut gjennom den nye vindskjermen.
GODT JOBBA: Bak rattet sitter man godt og har god oversikt over instrumenter og ut gjennom den nye vindskjermen. Foto: Handeland, Petter

Gjennom sommeren som ligger bak oss har vi stiftet bekjentskap til 76 DC, den nest største daycruiseren i Yamarin sitt modellspekter. Vi har hatt den på langtest og lagt over 1500 nautiske mil bak oss. 64 DC er veldig lik 76 DC, og er på mange måter en lillebror.

STØRRE: Kabinen under dekk er like stor som i 64 DC men plassen er bedre utnyttet.
STØRRE: Kabinen under dekk er like stor som i 64 DC men plassen er bedre utnyttet. Foto: Handeland, Petter

Innredningen er enkel men velfungerende. U-sofaen akter byr på god plass og er et fint sted å sitte uansett om man kjører eller har ankret opp til lunsj. Bordet kan selvfølgelig legges ned og gjøres om til en solseng.

Førerplassen er typisk Yamarin slik man ønsker den skal være. Man sitter godt i setet og man har god oversikt. Ratt, gasspak og knapper er innen rekkevidde og instrumentpanelet har plass til både kartplotter og Yamahas nye digitale motorinstrument.

Noen endringer har blitt gjort under dekk for å bedre plassen. Gulvet er senket en smule slik at man kan sette seg opp når man skal ut fra sengen. Dette gjør også at lange personer kan strekke ut beina under dekket ved fører/passasjerplassen.

Potensiell storselger

Yamarin er ikke billigst på markedet, men man får igjen for de ekstra kronene man legger i det. Akkurat som 64 DC og alle de andre modellene fra merket er 65 DC en flott båt som er både praktisk, robust, har fine sjøegenskaper og har god opplevd kvalitet. Dermed ligger det ingen ting i veien for at Yamarin har født nok en storselger.

ROMMELIG: U-sofaen har god plass og kan gjøres om til solseng om man ønsker det.
ROMMELIG: U-sofaen har god plass og kan gjøres om til solseng om man ønsker det. Foto: Handeland, Petter

Men så var det dette med prisen da. Yamarin er ikke kjent for å lage de rimeligste båtene, men til gjengjeld får man ofte hva man betaler for. 65 DC med 150 hk Yamaha vil koste 485 000 kroner her i Norge, er det for dyrt skal det nevnes at den også kommer med en 115 hester fra samme motorprodusent.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også