Nor-Dan 820 W med Mercury Verado 350, 2011

Solid nykommer

Nor Dan 820 W med Mercury Verado 350 er en ny og spennende nykommer i klassen.

Sist oppdatert

Med en god fot kortere lengde (8,20 cm kontra 8,55 cm) og en bredde som er 5 cm smalere, skulle man tro at den nye Nor Dan-modellen oppleves som en god del mindre. Men slik er det ikke.

Hovedforklaringen er høyere fribord og større høyde i dekket. Volumet i båtene oppleves derfor ikke så veldig forskjellig, og spesielt gjelder det for uteplassen. Også 820 W har en stor sittegruppe akter og en sittebenk bak den doble førerstolen.

Seks-sju personer får grei spiseplass, men bordet er ikke like stort som i Nordkappen. Også her kan man rigge til en stor solseng, og en fiks detalj er et eget stuverom til ekstraputene under førerplassen.

I babord side er en kompakt pantryseksjon med vask, kokeapparat med ett bluss og plass til kjøleskap. Arbeidshøyden er fin, men pantryet er ikke like elegant skjult når det ikke er i bruk. Foran pantryet er det en enkel sitteplass med god kontakt til skipperen.

Instrumentbordet har i tillegg til en fint plassert kartskjerm også plass til sjøsportkart. Instrumenter og motorkontroll sitter godt plassert. Hele førerplassen oppleves som moderne og funksjonell. En liten, men viktig detalj er at betjeningen av baugkontrollen er plassert til venstre for rattet, slik at man kan ha høyre hånd på motorkontrollen.

Også Nord Dan har en trygg gangsone over fordekket, og det åpningsbare vinduet sitter her i midten med trinn ned ved siden av instrumentbordet.

Vindskjermen er en del høyere enn på Nordkappen, men har en buet form, og det gir kraftig krumming i hjørnene. I praktisk bruk er det ingen stor forskjell på sikten framover på de to båtene. I pent vær ser man normalt akkurat over skjermen, og ved kjøring i regnvær med kalesjen oppe blir siktfeltet en god del redusert.

Med motorbrønn og utenbordsmotor blir det en badeplattform på hver side av motoren, men det fungerer helt greit. Også her entres kabinen gjennom en skyvedør, og det er nede under dekk denne båten skiller seg ut. I babord side ligger det separate toalettrommet. Ryddig, greit og stort nok, men formspråket er mer nøkternt og ikke like avantgarde som i Nordkappen.

FUNKSJONELL: Instrumentbordet har i tillegg til en fint plassert kartskjerm også plass til sjøsportkart. Instrumenter og motorkontroll sitter godt plassert. Hele førerplassen oppleves som moderne og funksjonell.
FUNKSJONELL: Instrumentbordet har i tillegg til en fint plassert kartskjerm også plass til sjøsportkart. Instrumenter og motorkontroll sitter godt plassert. Hele førerplassen oppleves som moderne og funksjonell. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Forut i kabinen ligger en litt høyt plassert dobbeltkøye. Takhøyden er ok, og ventilasjonen sikres også her gjennom åpningsbare lysventiler i skutesiden og takluke i dekket. Målene på køya kniper litt i lengden. Inn under førerplassen er en enkel, men god langsgående stikkøye.

Tekniske data Nor-Dan 820 W

  • Lengde: 820 cm
  • Bredde: 265 cm
  • Vekt ca.: 2500 kg
  • Drivstoff: 280 l
  • Ferskvann: 53 l
  • Ant. Køyer: 4
  • Motor: Mercury Verado 350
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: kr 1 038 000 m/ 300 hk
  • Pris testbåt: kr 1 200 000
  • www.nordanboats.no

Den fjerde køya ligger foran denne og stikker framover inn under hovedkøya. Med denne smarte planløsningen får båten fire faste køyeplasser, og dette arrangementet har vi ikke sett tidligere. Vi vil anta at denne løsningen vil passe fint for en familie med to barn, og det beste er at man kan ha køyene ferdig oppredd døgnet rundt.

Det man mister med denne løsningen, er muligheten for sittegruppe i kabinen slik som i Nordkapp. Når alt kommer til alt, er dette en båt man i første rekke velger for flotte dagsturer og komfortabel uteplass. Men med pantry og toalettrom på plass, vil det være fullt mulig å ta en weekendtur.

På hekken sitter Mercurys Verado-motor, og denne testbåten har den råsterke 350-hesteren. Tidligere på sommeren hadde vi en langtur med en annen 820 med en 300 hk Verado. Den toppet tett på 40 knop, men manglet litt av spruten vi hadde ventet. Med 50 hester mer under motordekselet blir opplevelsen mye kvikkere, med toppfart på respektable 45,7 knop.

Denne motoren bidrar til å gjøre båten mye kvikkere i akselerasjonen, og den største overraskelsen ligger i at 50 hester kan gi en såpass markert forskjell. Det kan selvsagt ha mye med motormontering og propellvalg å gjøre.

Kjøreopplevelsen

Selve kjøreopplevelsen for de to båtene ganske forskjellig. Med en turbodiesel på 300 hk kontra en utenbordsmotor på 350 hester på en litt mindre og lettere båt, er det helt opplagt at Nor Dan 820 W går fortere.

I rene tall en toppfart på 45,7 knop kontra 37 knop. Toppfart er bare en side av saken. På toppfart slurper Veradoen i seg over 3 liter 95 oktan bensin pr. nautisk mil, så det er ingen billig fartsfest. Drar man av til en marsjfart på rundt 30 knop går forbruket ned til det halve, og legger man seg på 26 knop, blir forbruket på akseptable 1,4 l/nm.

Volvo Pentas D4 på 300 hk klarer seg med 1,57 liter diesel på toppfart (37 knop) og nøyer seg med 1,19 liter pr. nautisk mil ved 28 knop. Avgiftsfri diesel for båt er billigere, men regnestykket er langt mer komplisert enn som så. Innkjøpspris på en turbodiesel kontra en utenbordsmotor må også med i det totale regnestykket.

Den største overraskelsen i denne sammenligningen er imidlertid akselerasjonstallene. Fra 0 til 20 knop klokker Nor Dan inn på 7,2 sekunder, og Nordkapp på 7,7 sekunder. Fra 0 til 30 knop blir tallene henholdsvis 11,5 kontra 12,3 sekunder, og i 20 til 30 knop kan forskjellen gjerne kalles neglisjerbare (0,3 sek. i favør Nor Dan).

Forklaringen er at D4-motoren til Volvo Penta har et heftig dreiemoment som et godt stykke på vei utligner at Nordkapp er større og tyngre. Tyngden gjør også Nordkapp litt roligere ved havnemanøvre, forutsatt at man er fortrolig med den elektroniske motorkontrollen.

Begge testbåtene hadde baugpropell, og da er manøvreringen ganske enkel - så lenge man har kalesjene nede. Ved kjøring ute i litt større bølger oppleves Nordkappen som hvassere og mer komfortabel i skroget.

Der gir mer vekt og litt lengre skrog en fordel, men direkte sporty kjøring ødelegges en del av at motorkontrollen til Volvo Penta er for lett og vanskelig å dosere.

Bevares, Nor Dan 820 W har også fine kjøreegenskaper, men føles ikke like kompakt. Den har en bedre motorkontroll selv om selve spaken er ganske grov i dimensjonene.

Denne saken ble første gang publisert 11/11 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også