Prøvekjørt Elling E4

Landets best bevarte hemmelighet

Det nederlandske båtkonseptet Elling E4 er en krysning mellom en livbåt, atlanterhavskrysser og leilighet.

Pluss ikon
HARDT: Det dypblåe skroget skal også være skuddsikkert.
HARDT: Det dypblåe skroget skal også være skuddsikkert. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Elling E4

Lende (LOA): 14,95 m

Bredde: 4,25 m

Høyde: 3.45 m

Dypgang: 1,20 m

Drivstoffkapasitet: 1500 l

Vann: 800 ltr

Motor: Cummins Diesel CDI 425

Dette er båten båtfrelste russere har trykket til sitt hjerte. Men først må vi dra en liten anekdote fra denne farkostens forstadium. Det er den norske forhandleren for Elling i Norge, Stanislaw Kopostynski, som forteller historien om gutta på det nederlandske verftet Neptune Marine, som rundt maidagene 1997 befant seg i det vi kan anta var en markedsmessig hengemyr. Med sitt daværende båtreperteoar.

Inn fra sidelinjen kommer redningen i form av en ikke navngitt nederlandsk karismatisk Mercedes-importør med over snittet båtinteresse. Han ser hva som er i ferd med å skje og gir uten å nøle følgende råd: Slutt å kopiere! Dere får bare med dere feilene til alle de andre båtprodusentene, mente han.

De beste

Han følger opp med å anbefale å sette sammen en team bestående av de beste konstruktørene og designerne som er der ute - for virkelig å skape noe originalt.

Slik ble konseptet unnfanget. Tidens fritidsfartøy under 15 meter som er i stand til å krysse Altanterhavet. Man hva skulle den hete? Det maskuline navnevalget har et feminint opphav, satt sammen av navnene Ellen og Ingrid. To viktige personer for navnevalget.

KONTROLL: Skuta kan også styres med trådlås fjærnkontroll fra baugen.
KONTROLL: Skuta kan også styres med trådlås fjærnkontroll fra baugen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Krysser

Vel, nå står vi her på dekket til farkosten seks år etterpå. Den er på femten meter og 13 tonn. Den har faktisk fått en atlanterhavskrysning i beltet. Skuta fremstår virkelig nytenkende og teknisk sett også på øverste hylle, nesten akkurat som i brosjyren hvor vi også kan lese om lillesøster Duke og flaggskipet Valentina. Nå er Valentina ute og Duke er blitt til E3.

Men hva skal vi måle dette opp mot? En livbåt? En havseiler? En stridsvogn? En leilighet? Vel, det blir som med de fleste båter: Litt av alt og kompromisser. Vannbåren varme i dørken og vinkjeller i samme båt for å være mer nøyaktig. Den er samtidig selvopprettende etter en kantring og kan cruise åtte knop med nøyaktig literen på mila i forbruk. Eller åtte liter i timen i mer maritime vendinger.

Ekstremt

Det dypblåe skroget skal være skuddsikkert takket være kevlar eller dets like. Hele båten kan løftes i to stropper uten å innta formen til en banan. Jo da, listen videre ligner mye på spesifikasjonene "Q" kunnet kommet med i en James Bond-film. Ikke en tilfeldig sammenligning for øvrig, da verftet stod bak 37-millonerdollarsyachten "The World Is Not Enough" - etter en kjent Bond-film.

Hverdagsbåt

AKTER: Praktisk akterdekk hører med.
AKTER: Praktisk akterdekk hører med. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Om vi tar turen til virkeligheten igjen og setter oss godt til rette på den dempede kapteinskrakken i styrbord er det lett å la seg imponere. Ikke bare fordi den er en gjennomtenkt føreplass, men også fordi profesjonelle sjøfolk trolig vil nikke anerkjennende og finne seg til rette. Her er sikten upåklagelig og manøveringsmulighetene gode med thrustere for- og akterut for å nevne noe.

En sosial og høyt plassert sitte-gruppe til babord gjøre det trivelig på langturen og soltaket letter stemningen under veis.

Til å leve med

Tar vi turen under fordekket dreier livet seg her rundt en dempet og praktisk innredet salong i senter. Passasjen akterover på babordsiden leder til den store akter- eller eier-kabin og tilhørende fullrigget toalett. En mindre kabin til babord passer til gjestebruk. Før dette passerer du byssa som ikke står tilbake for det du har hjemme. Det vil si: Vaskemaskin, oppvaskmaskin og kaffetrakter.

Forut er nok et toalett med dusj og varme i dørken. Forpiggen rommer en liten dobbeltkøye. Felles for nesten hele nedre dekk er ståhøyde for høye personer og mange små stuverom, samt smarte plassbesparende løsninger. Selve rosinen i pølsa er ifølge forhandleren "vinkjelleren" under dørkplata i byssa. Jo da, kjekt å ha. Vi kan legge til at det permanent 220 volt om bord.

Fin miks

Elling E4 oppleves som en miks mellom halvplaneren og deplasements- eller fortrengerskroget ("snekkeskrog"). Den optimale deplasementsfarten eller skrogfarten ligger rundt 8 knop. Her er forbruket hyggelig rundt literen på mila og det noteres relativt lite rulling i de få bølgene som lar seg oppdrive i Oslofjorden på denne tiden av året. Dette gir også en teoretisk rekkevidde på rundt 1500 nautiske mil. Øker eller dobler vi farten til halvplaneregenskapene setter inn, så merkes dette ved at baugen løftes noe.

SENTER: Fra dette senteret i båten har du tilgang til alle lugarene.
SENTER: Fra dette senteret i båten har du tilgang til alle lugarene.

Men det er fortsatt forbausende vibrasjonsfritt og stille om bord, selv om vi sitter rett over hovedmotoren. Dette er farten ment for å komme seg hjem før uværet, selv om både er klassifisert for de store hav. Her vil autonomien begrenses til rundt 400 mil. Dermed har vi et skrog som kan sies å by på det beste fra to skrogtyper. Det kan kjøres svært økonomisk, samtidig som du har reserver for å håndtere for eksempel krevende unnasjø, hvor vannstrømmen over roret gjerne må økes noen hakk for å beholde styringen.

SOLID: Sitteplassen på fordekket felles inn etter bruk.
SOLID: Sitteplassen på fordekket felles inn etter bruk. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Profesjonelt

Vår Elling drives frem av en singel-inntallasjon med Cummins CDI 425, men den kan også rigges med tilsvarende Volvo Penta. I tråd med resten av båten kan det her legges til at vår testutgave har fått profesjonell driftstid på rundt 20 000 timer. I tillegg er det en liten reservemotor på rundt 30 hester som trår inn og får båten hjem med en fart på rundt 5 knop om hovedmaskinen tar kvelden.

Går vi de tekniske spesifikasjonen nærmere etter sømmene viser de at det er montert Aquadrive som standard. Dette er en anordning som isolerer trykket fra akslingen overfor motoren. Noe som igjen eliminerer behovet for å avrette aksling og motor, samt at vibrasjonsnivået synker kraftig om bord.

SENTER: Praktisk under dekk.
SENTER: Praktisk under dekk.

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også