Jeanneau 645 Merry Fisher

God fransk erfaring

645 Merry Fisher er en spennende representant for den nye generasjonen fra den franske storprodusenten.

Sist oppdatert

Jeanneau har bygd enkle båter med styrehytte i lang tid og produsenten kan i tillegg by på en hel serie modeller i ulike størrelser. 645 Merry Fisher er en spennende representant for den nye generasjonen fra den franske storprodusenten. Båten fremstår som harmonisk og pen i linjene. De rette og firkantede styrehyttene er over i historien. 645 har fått et skrog med bedre kjøreegenskaper takket være skarpere V-bunn i forskipet.

Samtidig er god stabilitet, rask planing og fine fartsegenskaper på plass. Skroget har markant overheng eller "f lare" i forskipet og med skarpe chiner slås bølgene effektivt ut til sidene. Resultatet blir en tørr båt hvor lite sprut tar veien inn over båten og sikten fra førerplassen er førsteklasses så lenge det ikke regner. For også på denne båten er en simpel vinduspusser standard. Vindusspyler og defroster har man ikke ofret en tanke, men pluss i boka skal Jeanneau ha for å bruke klart glass i frontvinduet.

GOD: Mange av løsningene i Jeanneau vitner om god erfaring med båttypen.
GOD: Mange av løsningene i Jeanneau vitner om god erfaring med båttypen. Foto: Produsent

Pulpiten er høy nok og er trukket langt akterover. På hyttetaket er det støttehåndtak, men her er design satt foran funksjon. Totalt beveger man seg ganske sikkert. Styrehytta er plassert litt over mot babord og dermed blir den beste gangsonen på styrbord side. Ved første øyekast ser interiøret enkelt ut, men her blir man litt lurt. For Jeanneau har plukket med seg alle fikse detaljer opp gjennom årene og sydd det elegant inn i helheten. Akterbenken en av de smarte detaljene. Benken kan vippes helt bort for maksimal arbeidsplass. I første trinn blir den en grei benk i full bredde og sittekomforten er helt ok.

Testdata Jeanneau 645 Merry Fisher

Turtall, o/m

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk, l/t

2500

7,1

65

1,1

7,9

3000

8,9

72

1,3

11,5

3500

12,4

72

1,2

14,9

4000

17,3

74

1,0

17,5

4500

20,8

76

1,1

22,0

5000

25,2

78

1,2

29,0

5900

28,3

78

1,2

34,5

5500

30,4

79

1,3

40,4

Et lite bord kan også settes opp. Med et enkelt grep kan benken trekkes fremover og vips har man en solseng med en bredde på ca. 1,5 meter. Akkurat slik det bør være på en allroundbåt for hele familien. Hyttetaket er trukket et godt stykke akterover. I taket har man på moderne vis lagt inn glassfelter og det ser fancy ut. Hytta entres via en stor skyvedør og den glir lett. Et lite, men viktig tips her er å sikre skyvedøra i åpen stilling slik at den ikke uforvarende kommer susende og tar knekken på noen fingre.

Førsteinntrykket er at hytta er lys og trivelig med moderne og varme farger i et lilla stoff på putene. Bak skipperstolen er et lite, kompakt pantry. I babord side er sittegruppen med to benker og et greit spisebord. Den forreste benken har praktisk vipperygg og dermed kan alle sitte i fartsretningen med bra sikt ut. Bordet kan felles ned og da blir dinetten en litt smal dobbeltkøye - best for en voksen eller to barn. I benkene og der det ellers er mulig er plassen utnyttet til praktiske stuverom.

Bra på førerplass

Førerstolen er av støpte typen og med enkle ileggsputer sitter man helt ok og med fin sidestøtte. Skipperen kan hvile føttene på en liten, vippbar plate. Instrumentbordet er ryddig utformet med et lite kompass og to multiinstrumenter øverst. Rett i siktlinjen over rattet er det plass til å felle inn skjermen. Alt er støpt i hvitt, men man sitter såpass nær frontvinduet at refleksene i vinduet blir moderate. Med mellomleggsputene får man en fin dobbeltkøye i forkabinen og totalt har man da køyeplass til tre voksne eller to voksne og to barn.

FUNKER: Interiøret er enkelt, slik vi er vant til på franske båter av denne typen. Men det fungerer.
FUNKER: Interiøret er enkelt, slik vi er vant til på franske båter av denne typen. Men det fungerer. Foto: Produsent

Overnattingsmulighetene er kjekke å ha, men de fleste vil nok overnatte bare en gang i mellom. Testbåtens 115-hesters Yamaha er nesten ikke hørbar på tomgang og dorgefart. Den gir båten en toppfart tett på 30 knop og er største motoralternativ. En motor på 80 - 100 hester vil redusere prisen. Skyvevinduer i sidene, takluke og dekksluke gir tilstrekkelig ventilasjonen på hete dager. Kombinasjonen med et greit skrog, gode fartsegenskaper og gjennomførte detaljer gjør 645 Merry Fisher til en fin allroundbåt.

Kvaliteten er gjennomført og helt ok. At Jeanneau skårer best av disse tre testbåtene er ingen stor overraskelse. Eller for å si det på en annen måte: Det er helt klart en fordel å ha tonnevis med knowhow når en ny hyttebåt skal utvikles. Båten har akkurat hva mange ønsker seg. Om pussere og defroster oppfattes som uinteressante for Middelhavsbruk, bør man her hjemme kunne tilby kundene en standard "nordicpakke" til en hyggelig pris.

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også