Aquador 21 WAs

Hekkaggregat gjør susen

Aquador 21 WAs er betydelig oppgradert og kan leveres med utenbordsmotor eller sterndrive.

Pluss ikon
RIKTIG MOTOR: Båten er mer velkjørende og komfortabel med V8-motoren.
RIKTIG MOTOR: Båten er mer velkjørende og komfortabel med V8-motoren. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tidligere har det bare vært mulig å få 21 WA med utenbordsmotor.Utgaven WAs er forkortelsen for "Walk Around Stern-drive" og er en ny variant. I motorrommet på testbåten sitter en Mercruiser 5-liters V8 bensinmotor på 260 hk, men det ligger opplagt i kortene at produsenten også har tenkt på en moderne turbodiesel som et alternativ.

Vanligste motoralternativ for denne båten er en utenbordsmotor i effektområdet 150 til 250 hk. Ettersom den finske produsenten er en del av Brunswick-gruppen, snakker vi fortrinnsvis om svarte Mercury-motorer på hekken.

Uansett motoralternativ fremstår Aquador 21 WA i ny drakt. Dekksformen er bygget om, og båten er blitt litt høyere enn forgjengeren. Resultatet er noe bedre volum i kabinen. Designmessig ser båten flere hakk spenstigere ut.

Modernisert

Tekniske data

Lengde: 6.40 m

Bredde: 2,49 m

Vekt: 1690 kg pluss motor

Motoreffekt: 130-260 hk

Motor testbåt: Mercruiser V8

260 hk m/ Bravo 3

Maks.antall personer: 6

Antall køyer: 2

Drivstofftank: 200 liter

Pris med Mercruiser

V8 - 260 hk: Fra kr 564 900

Pris med Verado

250 hk: Fra kr 589 500

Produsent: Bella Veneet Oy,

Instrumentbordet er modernisert med plass til innfelt plotter og med svarte felter inn under vindskjermen. Ute på de nedsenkede walk-around-dekkene er det nåskikkelige dreneringer. Nå slipper man at overvann på dekk og overbygg renner ned trinnene og havner på cockpitdørken.

På den eldre modellen var dette et problem, og det kunne bli høy luftfuktighet under kalesjen i kraftig regnvær. Man sitter fint beskyttet inne i selve konsollen. Stort mer enn nødvendig plass er det ikke, men komforten er god med to kontur- formede stoler. Disse kan dreies akterover for å danne sittegruppe mot akterbenken. En solid targabøyle i stålrør er på plass, og båten blir ganske lettvint om man bare bruker den forreste kalesjen når båten forlates ved brygga.

Sporty og lettdrevet

KJØRER GODT: Båten føles lettkjørt og kjører med høy grad av komfort selv i meterhøy, krapp sjø.
KJØRER GODT: Båten føles lettkjørt og kjører med høy grad av komfort selv i meterhøy, krapp sjø. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med den forreste kalesjen oppe sitter skipper og co-pilot fint beskyttet inne i konsollen. Båten har to kraftige vinduspussere med parallellarm, og sterndriveversjonen har defroster koblet til motorvarmen. I tillegg er hele cockpiten beskyttet som på en daycruiser, og det er bra høyde under kalesjen. Under dekk er det en V-køye, små skap med høyglanspolerte trefronter og det er plass til bærbart toalett.

MODERNE: Førerplassen er ny og godt tilpasset moderne kartplottermodeller.
MODERNE: Førerplassen er ny og godt tilpasset moderne kartplottermodeller. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fasilitetene er bra nok til at to kan overnatte, men i forhold til en daycruiser stjeler de nedsenkede sidedekkene noe av volumet. 21 WAs har et sporty og lettdrevet skrog. Båten ligger fint i hele fartsområdet, men i sidevind er det nødvendig å rette opp med trimplanene.

Den nye utgaven har vi også kjørt med en Mercury Veradomotor på 250 hester. Da blir det skikkelig fart i skuta. Den motoren veier 288 kg. Med en V8 jernklump i motorrommet øker vekten betydelig. 260-hesteren veier 433 kg pluss vekten av Bravo 3-drevet. Altså en samlet vekt på over 500 kg. Båten blir mer stabil både ved stilleliggende og i fart.

God fart

Med hekkaggregat kommer tyngdepunktet betydelig lavere ned kontra en utenbordsmotor. Ekstra vekt å dra på er i utgangspunktet ikke noen fordel, men V8-motoren har et høyt dreiemoment og gir båten et bastant skyv. Det topper på nesten 41 knop.

Båten føles lettkjørt og kjører med høy grad av komfort selv i meterhøy, krapp sjø. Vi vil faktisk påstå at båten er mer velkjørende og komfortabel med V8-motoren enn noen av de andre utgavene vi har prøvet.

COCKPIT: To tradisjonelle bøtteseter og aktersofa er hovedtema i cockpiten.
COCKPIT: To tradisjonelle bøtteseter og aktersofa er hovedtema i cockpiten. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Prislappen med 260 hk V8 og Bravo 3 starter på 564 900 kroner kontra 589 500 kroner for utgaven med 250 hk Mercury Verado. En V8-motor er altså rimeligere, men det er ikke akkurat en moderne motor. Den vil neppe være den mest etterspurte på bruktmarkedet selv om den gir båten fine egenskaper. Alternativt kan man gå ned i størrelse på en utenbordsmotor og dermed spare en del kroner både i innkjøp, forsikring og driftskostnader.

Testdata:

Turtall

Fart/kn

PLASS NOK: WA-konseptet stjeler noe plass under dekk, men det er plass nok til overnatting.
PLASS NOK: WA-konseptet stjeler noe plass under dekk, men det er plass nok til overnatting. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Støy dBA

Forbr.l/nm

Forbr.l/t

1500

6,9

68

1,57

10,8

2000

8

74

2,4

19,2

2500

15,6

76

1,44

22,5

3000

21,1

76

1,42

30,0

3500

27,4

76

1,44

39,5

4000

31,8

78

1,45

46,1

4500

36,2

81

1,74

63,0

5000

40,8

86

1,93

78,7

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også