Test: Quicksilver 555 Pilot House

Et kinderegg av en båt

At den er en billig inngangsbillett for folk som vil inn på styrhyttebåtmarkedet er bare en av flere gode egenskaper ved Quicksilvers nye 555 Pilot House.

Sist oppdatert

Den ser kanskje stutt og rar ut, men jeg skal ikke dømme etter utseende. For det er et spennende konsept vi får presentert av Brunswicks utsendte på brygga ved Støtvig Hotell ved Larkollen i Moss. - En skikkelig helårsbåt i hendig størrelse til en uslåelig pris, får vi vite. En suksessoppskrift i mine ører.

Enkel, men gjennomtenkt

Ombord i 555 PH merkes det godt at kostnadene er holdt nede ved å velge enkle løsninger. Stofftrekk i stedet for skapdører og vinduslåser av den svært billige sorten er to av mange eksempler. Men det kan vi leve med i en båt til denne prisen. Med 60-hesters motor koster 555 PH fra 227 600 kroner.

Vi flytter fokus bort fra de enkle løsningene og over til plassutnyttelse, for vi lar oss med ett imponere over all plassen Quicksilver har tryllet fram. Hytta er trukket langt fram og plassert ut mot babord side. Det gir god dekksplass på akterdekket og et dollbord med god passasje fram mot baugen. Gode rekker og høye skrogsider gir dessuten god sikkerhet ombord.

Hytta er overraskende stor for båtstørrelsen. Både bredden, lengden og takhøyden imponerer, samtidig som smarte løsninger gjør det enklere å utnytte volumet til fulle. Ved å skyve inn to plater mellom de to setene dannes et tredje sete med ryggstøtte, og ved hjelp av et par plater med tilhørende puter blir nær sagt hele arealet i hytta gjort om til seng. En seng med god plass til to.

TO SIDER: Det brede, butte skroget gir god stabilitet, men stamper en del i motsjø. Over flatt vann har vi ingenting vondt å si om skroget.
TO SIDER: Det brede, butte skroget gir god stabilitet, men stamper en del i motsjø. Over flatt vann har vi ingenting vondt å si om skroget. Foto: FOTO: Terje Haugen

En bedre løsning

Tekniske data:

  • Lengde: 5,31 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Høyde: 2,58 m
  • Vekt, uten motor: 1170
  • Tankvolum: 90 l
  • CE-kategori: C
  • Personer: 5
  • Motor: Mercury 75 Optimax
  • Motoralternativer.: 60-115 hk
  • Pris, fra: 227 600 kroner
  • Pris, testbåt: ca. 290 000 kr

Utformingen av førerplassen imponerer oss ikke i særlig stor grad. Du sitter for så vidt greit i den enkle stolen, men ergonomien er ikke god. Motorkontrollen er fornuftig plassert, men rattet er montert for lavt og havner fort mellom knærne til lange folk. Selve instrumenttavla er stor nok, så rattet kunne fint vært plassert høyere uten å skygge for instrumentene. Tenningslåsen er dessuten plassert slik at man stadig dunker kneet i nøkkelen.

Heldigvis finnes det en løsning på problemet. 555 PH kommer nemlig med utvendig styring (ekstrautstyr 7300 kroner). Under blå himmel er derfor ikke valget vanskelig - resten av testen kjøres fra akterdekket.

Ved å trekke hytta langt fram er også akterdekket overraskende stort. Her finnes flere fiskestangholdere, integrert fiskekasse og gode stuerom i dørken. Og bak et lokk i siden finnes det vannslange til å spyle dørken etter endt fisketur.

Men akterdekket har én stor mangel. En mangel som påvirker komforten i stor grad. For motoren, en totakters Mercury Optimax, støyer en hel del, og uten noen form for støyskjerming på akterspeilet, blir lydnivået høyt både på akterdekket og i hytta. Jeanneau m.fl. har løst dette med et deksel som er hengslet i underkant med hjul som ruller på motorlokket når motoren tiltes opp. En billig og velfungerende løsning. Vi konfronterer Brunswicks utsendte med dette, men får i svar at det ikke tilbys.

Og støy er et viktig tema i 555 PH, for det er ikke bare motorstøyen som er sjenerende. Det butte skroget stamper en hel del i motsjø og produserer en hel del skroglyd. Det gjelder rett og slett å beherske seg, for det skrangler fælt i overbygget om du ikke tilpasser kjøringen etter forholdene.

Heldigvis viser skroget seg fra en langt bedre side i lav fart og over flatt vann. Den marsjer fint i fartsområdet 16-18 knop, og lystrer førerens kommandoer helt fint.

Fine pakkeløsninger

MYE STØY: Optimaxmotoren støyer mye, og uten en form for et lokk over motoren, sendes all støyen inn på akterdekket og inn i hytta. Vi anbefaler derfor en firetakter som støyer mindre.
MYE STØY: Optimaxmotoren støyer mye, og uten en form for et lokk over motoren, sendes all støyen inn på akterdekket og inn i hytta. Vi anbefaler derfor en firetakter som støyer mindre. Foto: FOTO: Petter Handeland

Selv om 555 PH er mest behagelig i lave hastigheter og har mer enn god nok toppfart, ville vi kostet på oss en litt kraftigere motor enn testbåtens 75-hester. Og da gjerne en firetakter. Optimax-motoren støyer mye og det kreves en viss innsats for å få båten opp i plan, men den går til gjengjeld nokså rimelig.

Prisen med denne motoren begynner på 242 500 kroner, men legger du til 5000 kroner får du en 80-hesters firetakter i stedet. Litt synd er det at Brunswick ikke har motorer med trollingfunksjon tilgjengelig, for det vil nok mange fiskeinteresserte savne i denne båten.

Pakkeløsninger bidrar til å holde utstyrsprisen så lav som mulig, og Brunswick har tatt pakketankegangen ett steg videre. De tilbyr nå en såkalt Smart-pakke som inkluderer de tre forhåndsbestemte utstyrspakkene Cabin-, Comfort- og Fiskepakke. Og velger du Smart-pakken, koster den 15 prosent mindre enn om du hadde huket av for de tre utstyrspakkene i ekstrautstyrslista.

Smart-pakken hever komforten med blant annet puter og gardiner, og gir sportsfiskeren det han trenger på akterdekket. Pakken føles definitivt verdt de 23 800 kronene den koster.

Legger man til kartplotter, utvendig styring og kalesje, vil en godt utstyrt 555 Pilot House med 80-hesters firetakter koste rundt 300 000 kroner. Det er en god pris for et båtkonsept det er lett å like.

VI MENN BÅT MENER

555 PH gir definitivt mye båtglede for pengene og er en grei inngangsbillett for folk som vil inn på styrhyttebåtmarkedet. Men forvent deg ikke kvaliteter på linje med de større og mer kostbare båtene av denne typen. 555 PH er en billig og enkel båt, og det klarer den ikke skjule.

Testdata:

Turtall, o/min:

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk, l/t

2000

2500

3000

3500

4000

4500

5000

5700

5,8

6,6

7,3

9,3

15,5

19,4

23,1

27,1

67

70

72

75

84

82

83

84

0,67

0,94

1,16

1,25

0,97

1,03

1,09

1,18

3,9

6,2

8,5

11,6

15,1

19,9

25,2

31,9

Les også:

Kjøpe åpen båt? Se vår testguide.

Finn den perfekte hyttebåten

Skroget får oss til å glise

Denne saken ble første gang publisert 17/07 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også