TEST: Sealine F46 med 2 x CMD QSB 480 hk

Et flytende penthouse

Med stilsikre F46 viser Sealine at de tør seile sin egen sjø.

Pluss ikon
SPESIELL: F46 har ent funksjonelt og moderne formspråk.
SPESIELL: F46 har ent funksjonelt og moderne formspråk. Foto: FOTO: Frederik Finnes
Sist oppdatert

Et blikk på engelske Sealines siste flybridgebåt, og du forstår at du har med noe helt spesielt å gjøre. Den likner egentlig ikke på noe jeg har sett tidligere. For det første er dette en skute som med sine 14,70 meter strengt tatt er nærmere 50 fot enn betegnelsen F46 skulle tilsi. Sealine har dessuten et volumfokus utenom det normale, med klare designmessige likhetstrekk til de tidsriktige trawlerne. Flybridgen er i så måte et sentralt element i designen og den største vi har sett i klassen:

Takterrassen kan uten videre huse et helt cocktailparty om så er ønsket. Båtens ytre linjer gir den et snusfornuftig preg som skiller den markant fra den utsvevende italienske designen, men uten at den blir for sedat av den grunn. Like fullt tror jeg at dette er en båt du enten elsker, eller vender ryggen til ganske raskt.

Original

Det er først og fremst under tak at F46 skiller seg fra mengden. Testbåten er innredet i en kombinasjon av laminert og hel valnøttre, teak i dørken, herlig skinn i sofabenker og lyse tekstiler i skottene, noe som gir et moderne og nærmest ikkemaritimt uttrykk. Det spesielle er likevel planløsningen: F46 har et relativt høyt hoveddekk som inneholder både salong med førerposisjon og akterdekk.

Ved førerposisjon går en bratt leider ned i en original spiseavdeling med dinette for fire mot styrbord og en rommelig bysse mot babord. Å stå her nede "under vannflaten" og titte opp igjennom vindskjermen på himmelhvelvingen gir nærmest en katedralaktig følelse. Båten kjennes i så måte både større og mer voluminøs enn den faktisk er, og gir med sitt kantede interiør et eksklusivt penthousepreg man bare er nødt til å like.

VOLDSOM FLYBRIDGE: Sealine F46 har den største flybridgen vi har sett i denne klassen.
VOLDSOM FLYBRIDGE: Sealine F46 har den største flybridgen vi har sett i denne klassen. Foto: FOTO: Frederik Finnes

Fest for fire

Tekniske data

Merke og modell: Sealine F46

Pris: Fra kr 5 580 000, kr 6 300 000 (testmodell)

Motormerke og type: 2 x CMD QSB 5,9l 480 hk

Motoreffekt: 960 hk

Produksjonsland: England

Lengde (LOA): 14,70 m

Bredde: 4,48 m

Dypgang: 1,23 m

Byggemateriale: GAP

Vekt: 15 t

Køyer: 2 + 2

Kabiner: 2

Toppfart: 30,1 kn

CE-kategori: B

Drivstofftank: 1500 l

Vanntank: 500 l

Sealine følger opp en original løsning med en ny: Separat dusj og baderom er kanskje ikke noe helt nytt, men heller ikke så vanlig i denne størrelsen. En deling her gir uansett sine klare fordeler. Dusj og toalett har begge separate innganger fra frontkabinen, som heller ikke gjør skam på denne båten. Skal jeg pirke på noe, så må det være behovet for lettere tilgang til stuverom under køya både i hoved- og gjestelugar, samt en noe slurvete finish på fugene i badene.

Kun to lugarer bekrefter at denne båten kun er ment for fire overnattende. Riktignok tilbyr båten danseplass for de fire heldige, men etter min mening er dette båtens store ankepunkt. Konkurrenter som blant andre Princess og Azimut kan skilte med trelugarsversjon av sine 15-metere, noe de fleste med mer enn kjernefamiliebehov vil spørre etter.

Midtkabinen er selvsagt lekker nok, men blir noe lav i taket over køya, og sjeselongen mot styrbord er rimelig meningsløs. Det er ikke her inne man tilbringer tiden om bord i denne skuta. Sealine burde i stedet ha bygget en stikkøyeløsning for én til to personer, eller også plassert dobbeltkøya på tvers av fartsretningen.

Dagsturbåten

TO LUGARER: Denne båten leveres kun emd to lugarer. Det gjør at den blir utelukket for andre enn barnløse og kjernefamilier.
TO LUGARER: Denne båten leveres kun emd to lugarer. Det gjør at den blir utelukket for andre enn barnløse og kjernefamilier. Foto: FOTO: Frederik Finnes

For dagsutflukten er båten imidlertid uovertruffen. Setene i salongen byr på utmerket komfort for opp til ti personer, akterdekket har en flott sofaløsning, og flybridgen er som nevnt en historie for seg. Så lenge sola skinner er det bare å bli sittende der oppe. Må du likevel gjemme deg under tak kan du trøste deg med den fine sikten igjennom de usedvanlig store vindusflatene. Her kan ikke konkurrentene måle seg. Én ulempe er likevel at store vinduer slipper inn mye sollys, noe som betyr en varm salong å oppholde seg i på lyse sommerdager. AC og større generator kan være verdt investeringen.

I Zeus og dus

Sealine er blant dem som sverger til fremdrift med pod'er, og her kan du faktisk velge om du vil ha Volvo Pentas IPS eller Cummins Mercuiser Diesels Zeus i motorrommet. Testbåten var utstyrt med sistnevnte, i kombinasjon med to 5,9 liters kraftmaskiner på til sammen 960 hk. Det presser testbåten opp i en toppfart på 30,1 knop. Ikke nok til å gi noe sug i magen, men kreftene holder lenge, noe som kjennes i pådraget: F46 har ingen planingsterskel, men dyttes gradvis ut til man kjenner skroget slipper vannet. En klar fordel ved sakte gange i større sjø, selv om F46 ikke trives så alt for godt mellom 12 og 18 knop.

PLASS TIL TI: Salongen på hoveddekket lar deg ha mange gjester om bord.
PLASS TIL TI: Salongen på hoveddekket lar deg ha mange gjester om bord. Foto: FOTO: Frederik Finnes

Bak rattet i salongen trives jeg stadig bedre. Støyen passerer aldri 79 dBA - nok en fordel med pod i forhold til strake akslinger. Oversikten er flott, komforten utmerket for to på benken og CMD's joystick for havnemanøvrering er logisk plassert. Litt mer plass til papirkartet ville kanskje ødelagt designen på dashbordet, men hadde vært kjærkomment.

Testdata

Turtall

Støy dBA

Drivstoff l/nm

Fart i knop

600

52,4

1,5

3,2

1000

58,5

1,7

6,6

1500

65,2

3,1

8,7

2000

71,0

5,6

10,7

2500

72,6

5,2

18,6

3000

75,7

5,1

24,9

3400

78,7

6,1

30,1

Den rutinerte skrogdesigneren Ocke Mannerfelt virker å ha gjort jobben nok en gang. I en marsjfart på 25 knop er Sealines nye F46 en milsluker som tåler vesentlig mer sjø enn på testdagen. Den massive båten kjennes nesten lekende lett med hånden på rattet, og legger seg raskt i svingene slik vi kjenner det amerikanske podsystemet. Fremdriften kjennes bastant og effektiv på samme gang. Det er prikken over i-en i en gjennomført nykommer.

FIN FØRERPLASS: Vi trivdes bak rattet, og oversikten er god. Det eneste vi savnet var litt mer plass til papirkart.
FIN FØRERPLASS: Vi trivdes bak rattet, og oversikten er god. Det eneste vi savnet var litt mer plass til papirkart. Foto: FOTO: Frederik Finnes

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også