Test: AMT 185 BR m/Honda BF90

Enkel og velfungerende bowrider

AMT, eller Advanced Marine Tech, har laget en fin bowrider som er alt annet enn “Advanced”.

Pluss ikon
TRYGG: AMT 185 BR er trygg i sjøen, men har ikke de beste sjøegenskapene i klassen.
TRYGG: AMT 185 BR er trygg i sjøen, men har ikke de beste sjøegenskapene i klassen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

AMT 185 er en veldig enkel bowrider, der det praktiske går foran det elegante og luksuriøse. Man ser det på alle hengsler, låser og skruer, de holder alle hakket høyere kvalitet enn nødvendig, og man ser at de tåler langtidsbruk. Typisk finsk kan man nesten si.

Enkel, praktisk og rommelig

AMT 185 BR er som navnet antyder 18,5 fot. Eller 5,5 meter. Med sine 2,24 meter i bredden og godt utnyttet plass om bord, får man solid følelse av volum. Noe de høye skrogsidene også bidrar til.

Layouten i 185 BR er tradisjonell. Akterspeilet har en liten trapp på hver side av motoren og øverst ligger kalesjen gjemt godt i en låsbar kalesjegarasje. Bak i båten sitter tre personer greit i sofaen som har store stuverom under.

At sofaen er trukket framover på begge sider for å gi ytterligere to små stuverom ser vi derfor ikke helt fordelen med. Stuveplass er det nok av i denne båten, og kassen på hver side føles mer til hinder for beina til passasjerene enn av praktisk betydning.

GJENNOMTENKT: Førerplassen virker gjennomtenkt. Både ratt og gasspak er plassert slik de skal.
GJENNOMTENKT: Førerplassen virker gjennomtenkt. Både ratt og gasspak er plassert slik de skal. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ryddig førerplass

Tekniske data

Lengde: 5,50 m

Bredde: 2,24 m

Vekt: 680 kg

Personer: 7

Motor testbåt: Honda BF90

Motoralt.: Honda BF75-115

Pris: kr 310 990

Mer info: www.kellox.no

Førerplassen på styrbord side fremstår som gjennomtenkt. Avstanden til ratt og gasspak er slik vi liker og førerstolen gir god støtte.

Kontrollpanelet er vinklet mot føreren og har mørk bakgrunn, som igjen gjør lesbarheten på instrumentene bedre. Vindskjermen som strekker seg over til babord side er høy nok til at normale personer sitter i le for vinden i fart.

Vindskjermen kan selvfølgelig deles på midten med et hengslet vindu, og en hengslet dør i pleksiglass mellom de to konsollene gir enkel adgang til baugen. Stedet hvor ungene garantert vil oppholde seg.

Her er det tre sitteplasser med hvert sitt stuverom under, samt et ekstra rom for tauverk helt framme i baugen.

Litt flat

VINKLET: Kontrollpanelet er mørkt og viklet. Det gir bedre lesbarhet.
VINKLET: Kontrollpanelet er mørkt og viklet. Det gir bedre lesbarhet. Foto: FOTO: Petter Handeland

AMT er kjent for trygge, men ikke veldig sportslige sjøegenskaper. Skroget til 185 BR, som ikke har fått noen store oppgraderinger de siste årene, oppleves nettopp slik; trygt og forutsigbart.

Testdata

Turtall

Fart i knop

Forbruk, l/nm

Støy dBA

2000

6,2

0,77

68

2500

7,2

1,03

72

3000

12,1

0,71

77

3500

17,5

0,57

78

4000

21,5

0,56

79

4500

26,1

0,77

81

5000

29,8

0,94

82

5500

32,1

0,98

83

6000

35,1

1,01

85

Båten reagerer fint på trimmen og er rask nok med 90-hesteren fra Honda som sitter på akterspeilet. Motoren går veldig pent med lite vibrasjoner og resonans. Det gjør sitt til at den ikke bare oppleves som stillegående, men også er det når vi ser på støymålingene.

Mellom 78-82 dBA i marsjfartområdet er ikke dagligdags i denne klassen. I rufsete sjø savner vi dog litt mer komfort da slagene fra møtende bølger merkes godt.

I høy fart kjennes ikke båten like stabil som de beste i klassen. I økonomisk fart rundt 20 knop går den fint i vannet og har ingen markert planingsterskel ved akselerasjon fra stillestående. Alt i alt et helt ok skrog som klarer seg fint under norske forhold.

Når det kommer til motor må Honda BF90 sies å være et godt alternativ på denne båten. Vi savner aldri mer effekt og vi vil tippe at 185 BR klarer seg fint med 75-hesteren fra samme merke.

Ved 6000 o/min er toppfarten 35 knop. Skulle ikke det være nok, skal det nevnes for den fartsglade at båten også leveres med 115-hestekrefter, mot et pristillegg på 13 000 kroner.

Og når vi snakker om pris; testbåten med 90 hk koster fra 311 000 kroner, noe som må sies å være en trivelig inngangsbillett for en båt av denne typen.

Konklusjon: 4

AMT 185 BR er en god bowrider med tilstrekkelig plass for en kjernefamilie på dagstur. Båten er enkel og tradisjonell og den duger til det meste. Mange gode stuverom setter vi pris på i en båt som denne, og vi liker den solide følelsen vi får av materialene som er brukt om bord. AMT har litt å gå på når det gjelder sjøegenskaper om vi sammenligner med de beste i klassen, men til gjengjeld er prisen å leve med.

PLASS TIL TRE: I baugen får man ekstra plass med en bowriderløsning.
PLASS TIL TRE: I baugen får man ekstra plass med en bowriderløsning. Foto: FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 24/07 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også