Prøvekjørt: Askeladden C62 Xover

Denne har alt

Askeladden 62 Xover gir både i pose og sekk.

Pluss ikon
FINT: Båten går litt på nesa, men fungerer ellers fint med 115 hk.
FINT: Båten går litt på nesa, men fungerer ellers fint med 115 hk. Foto: Bengt-Erik Iversen
Sist oppdatert

For dem som skal ha en båt som hovedsakelig benyttes til trivelige dagsturer og familiebruk, har den en smart planløsning. Konseptet er mye av det samme man finner på HT-modeller med benker/køyer under hardtoppen forut, to stoler midtskips og sitteplasser akter.

Men på 62 Xover er taket fjernet, og det gir en åpen båt med høy trivselsfaktor på solrike dager.

Kalesjen er todelt, og med den forreste delen oppe, har man tilnærmet den samme beskyttelsen som en HT-modell. Med hele kalesjen oppe har man full beskyttelse mot regn og vind.

Foruten diverse HT-modeller er Skibsplasts 555 VS den modellen som har omtrent det samme konseptet, men den er flere hakk mindre.

Tusenkunstner

Gevinsten i Askeladdens nye 62-modell er verdt å merke seg. Her har man fått plass til en overraskende stor U-formet sittegruppe akter. I kombinasjon med de vendbare stolene og et fint bord, får man komfortabel spiseplass for en hel familie.

Bordet kan felles ned, og med mellomleggsputer blir det kjapt en gedigen solseng eller for den saks skyld en dobbeltkøye under kalesjen. I tillegg har man køyemulighetene forut - enten to enkeltkøyer eller med midtpute (ekstra) en ganske stor V-køye som stikker inn under fordekket.

De moderne detaljene er på plass: Instrumentbord med plass til innfelt plotter, garasje til kalesjen bak akterbenken, stuverom i trinnene til badeplattformene akter og trinn opp til det åpningsbare midtvinduet for enkel entring av fordekket.

Kjøleskuff eller septik Mellom køyene forut er en uttrekkbar kjøleskuff (ekstra), og her kan mot pristillegg settes inn et toalett med 40 liters septiktank.

Ryddig

Så langt har de aller fleste kundene valgt kjøleskuffen. Innredningen er ellers ren og ryddig med fin dørkplass og flere store stuverom. Blant annet finnes et stort og langt stuverom under dørken.

To gode stoler med vippepute gir flott komfort, og førerplassen er ergonomisk utformet med ett lite unntak. Brannslukkeren sitter innfelt under instrumentbordet rett foran skipperen, og på plussiden er det en god plassering. Men løsningen gjør også at en effektiv fotstøtte glimrer med sitt fravær.

Vindskjermen er trukket langt framover, og fordekket blir derfor kort. Det største minuset blir at skipperen blir sittende ganske langt fra frontvinduene. Med kalesjen nede er det ikke noe problem. Da ser man fint over skjermen. Men med kalesjen oppe blir sikten redusert, og det kan neppe anbefales å se gjennom skjermen i regnvær eller i nedsatt sikt.

Vinduspusser er på plass på styrbord frontvindu, men det gir seg selv at siktflaten blir begrenset. Nykommeren har samme skrog som DC-modellen C62 Cruiser - kjent for moderne og gode kjøreegenskaper med en 18-graders V-bunn.

Planer raskt

BEGRENSET: Vinduspusser er på plass på styrbord frontvindu, men det gir seg selv at siktflaten blir begrenset.
BEGRENSET: Vinduspusser er på plass på styrbord frontvindu, men det gir seg selv at siktflaten blir begrenset. Foto: Bengt-Erik Iversen

Med 115 hk på hekken planer 62 Xover raskt og uten markant planingsterskel. Den kjører på moderne maner både mykt og sikkert. Store overraskelser får man ikke i negativ retning, men testbåten reagerer lite på uttrimming av motoren og den virker anelsen tung i baugen.

115 hk passer fint Det viktigste man som bruker må være bevisst på, er at man ikke laster for tungt forut i båten. Akkurat det kan være fort gjort i og med at båten både har sitteplasser og mye stuveplass forut.

Båten oppnår god fart med en 115 hk og ligger svært rolig og avslappet i marsjfartsområdet rundt 25 knop. Med 115 hk oppnås 33-34 knop, og med største motoralternativ på 150 hk oppgis 42 knop som toppfart.

På dørken og badeplattformen er det en slitesterk kunstteak, og båten leveres standard med kalesje, hydraulisk styring, lanterner og manuell pluss elektrisk lensepumpe. Med en lastekapasitet på sju personer har båten plass til hele familien, og når man lettvint kan rigge til en flott solseng akter, er vi på nippet til å betegne 62 Xover som en ideell familiebåt for skjærgårdsturer på deilige sommerdager.

Også som transportbåt til hytta vil den fungere godt med full kalesje eller bare den fremre delen oppe som en beskyttende soft-top.

Tekniske data

  • Lengde: 6,10 m
  • Bredde: 2,33 m
  • Vekt: ca. 1200 kg
  • Motoralternativ: 115 - 150 hk
  • Drivstofftank: 140 liter
  • Motor testbåt: Suzuki DF 115 hk
  • Toppfart: 33 - 34 knop
  • Maks. antall personer: 7
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: kr 390 000
FLEKSI: Innredningen er ytterst fleksibel. Her er bordet ved aktersofaen senket og du har fått en stor solseng.
FLEKSI: Innredningen er ytterst fleksibel. Her er bordet ved aktersofaen senket og du har fått en stor solseng. Foto: Askeladden

Denne saken ble første gang publisert 03/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også