Test: Bella 600 Twin med Mercury Optimax 125, 2010

Denne båten har feil motor

Til gjengjeld er prisen veldig bra.

Pluss ikon
Bella 600 Twin
Bella 600 Twin Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data

Merke og modell: Bella 600 Twin

Pris, kr: 272 000 (testbåt), 297 000 (m.150 hk firetakt)

Motormerke og type: Mercury 125 Optimax

Motoreffekt, hk/kW: 115-150 hk

Produksjonsland: Finland

Lengde (LOA), m: 6,02 m

Bredde, m: 2,34 m

Byggemateriale: GAP

Vekt u. motor, kg: 900 kg

CE kategori: C

Toppfart: 33 kn

Ant.pers: 7

Drivstofftank, l: 130l

informasjon: www.bellaboats.fi

Bella har vist at de kan, men denne gangen svikter de med 600 Twin.

Da Bella 600 Twin og søsterbåten "Ocean" kom på markedet i starten av 2006, omtalte vi båtene som et friskt pust . Fire år senere er bildet endret noe. I første omgang dreier dette seg om skroget, men også detaljene om bord trenger noe modernisering.

Men for å ta det første først: Etter at Finlands største småbåtprodusent Bella Veneet OY fikk Brunswick som deleier, skulle de nye båtene tilpasses Mercury Verado-motorene og firetakterne til Mercury.

Bella 600 Twin og 600 Ocean ble dermed designet til å tåle den ekstra vekten og påkjenningen av de tyngre motorene. Vel og bra det, men når tidene ikke er de beste og båtkjøperne foretrekker den rimeligere totaktsserien Optimax på akterspeilet, blir plutselig vekten akter en litt annen.

Og dette er en del av problemet med 600 Twin, som til vår test ble levert med en nyere Optimax 125 hk, en motor som veier hele 50 kg mindre enn den tiltenkte Verado 150 hk. Sett så på en underdimensjonert 15" aluminiumspropell, og fadesen er komplett: Bella 600 Twin får alt for mye bæring i akterskroget og blir gående på nesa så fort båten er oppe i plan. Her nytter det ikke å trimme ut, for motoren kaviterer raskt uten at du er i nærheten av å svinge på rattet.

Bare tanken på å plassere passasjerer foran konsollene er utelukket, for da graver forskipet seg enda mer ned i bølgene, og båten lever sitt eget liv. En titt i testarkivet forteller også at disse egenskapene har fulgt båten i større og mindre grad siden lanseringen. Da må Bella enten fikse problemet, eller også fase ut modellen.

Litt av inntrykket må Mercury Optimax ta skylden for. Totakteren støyer mer, ryker mer og er lite spennende sammenliknet med totaktsteknologien i Evinrudes E-TEC. Dermed er det flere grunner til å velge en tyngre firetakter på hekken til Bella.

Småtrivelig

Som storprodusent har Bella lenge bevist at de faktisk kan bygge båter. Det ser vi også til stor grad i innredningen. Sittekomforten for fem personer er bra bak konsollene, og V-benken ved baugen tar lett tre voksne personer.

Synd er det at Bella ikke har en innleggspute for solseng her foran, som de fleste andre i klassen har. I motsetning til konkurrentene, som har støpte konsoller i innerlineren, har Bella skrudd og limt fast konsollene i båten. Grunnen til dette er at Bella deler skroget med 600 Ocean, som med unntak av konsollen leveres med identisk innredning.

Her spares det litt penger og tid, men sammenliknet med de støpte konsollene ser Bellas løsning litt billigere ut, og en ulempe er at passasjerene i benken foran mister fin ryggplass mot konsollveggen.

Førerplassen får godkjent karakter, her er komforten bra selv om beinplassen kunne vært bedre. 12V uttak og hylle for småting er greit å ha, og co-piloten har et stort hanskerom og koppholder. Stuveplassen er bra både i V-benken og i konsollene, og lukene er låsbare. Synd er det at Bella ikke har en solid dør mellom konsollene, men bare et kunstskinntrekk som kneppes på.

Akterbenken er bygget slik at setene mot sidene kan fjernes, noe som gir bedre dørkplass i cockpit. Da kan man også trå ned i båten uten å tråkke på kunstkinnputene. Ulempen er at tilgangen til batteri og stoppekraner blir noe kronglete, og vi tviler på om CE-reglene følges når stoppkranen til selvdreneringsslangene ligger under en luke i stuverommet.

Bella tilbyr et ryddig og greit produkt. Vi tror likevel at en oppgradering av seksmeteren er nødvendig, for både i linjer, farger og praktiske løsninger bør forbedres for å matche de beste i klassen. Den oppgraderingen tror vi ikke Bella har tid til å utsette.

Les om den nye norske konkurrenten Sting 650 BR.

Les vår store bowridertest her.

Denne saken ble første gang publisert 23/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også