Test: Finnmaster 62 BR med Yamaha 150

Bowrider med voldsomme fartsressurser

Finnmaster 62 BR klarer 47 knop med en 150-hester på hekken.

Pluss ikon
HØY TOPPFART: Med en 150-hester på hekken logger vi en toppfart på imponerende 47 knop.
HØY TOPPFART: Med en 150-hester på hekken logger vi en toppfart på imponerende 47 knop. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Finnmaster 62 BR er lekker i linjene og har en gjennomført finish. Praktiske og smarte løsninger er på plass - eksempelvis innfelte sidelanterner langt fremme i dekket og kraftig bøyle for tyverisikring plassert oppe på dekk.

Foran vindskjermen er det begrenset med plass, men det er fine trinn ned fra det vesle fordekket selv om pulpiten med hell kunne vært en del høyere. I babord side er en sittebenk med stuverom under. Her er neppe plass til mer enn en voksen eller to barn. I styrbord side er det egen plass for fire fendere. Og det var det! Noen gedigne sitteplasser forut finner man altså ikke på denne båten.

Bak vindskjermen er alt så mye bedre og det vil utvilsomt være her man oppholder seg det meste av tiden. To gode stoler som kan justeres og dreies akterover, en U-formet sittegruppe gir fin spiseplass og her kan lages solseng. På hver side av motoren er det greie badeplattformer og i trinnene finner man praktiske stuverom for dregg og tauverk.

Helt forut er også ankerrom og alle luker er sikret med skikkelige låseklemmer. Med mørke grå puter i solid Sunbrellastoff gir båten et gjennomført kvalitetsinntrykk og de praktiske detaljene med mange stuverom og egen garasje for kalesjen, bidrar til en tiltalende båt. Instrumentbordet er moderne utformet med kartplotteren rett i siktlinjen og toppmodul i mørk grått.

ROLIG OG HARMONISK: I mellom 25 og 30 knop oppfører skroget seg eksemplarisk. En 115-hester bør egentlig holde på denne båten.
ROLIG OG HARMONISK: I mellom 25 og 30 knop oppfører skroget seg eksemplarisk. En 115-hester bør egentlig holde på denne båten. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Mye motor

Foran passasjerstolen er et ganske stort hanskerom med lokk i pleksi og her er også avsatt plass til radio/CD-spiller. Båten er rimelig godt standardutstyrt, men ekte teak ligger naturlig nok på listen over ekstrautstyr. Det gjør merkelig nok også vinduspusser og akkurat der kan man ikke ha tenkt så langt. For et av de tunge argumentene for å velge en BR-båt med full kalesje over sitteplassene, er jo nettopp at den er velegnet som transportbåt også i regnvær. Uten vinduspusser som standard blir jo noe av vitsen borte.

Med 150-hesteren på hekken blir dette som en "ulv i fåreklær". Her er krefter i bøtter og spann. Loggen stopper først på 47 knop! Kjører man da hardt, høres ulyder fra konsollene. Innerlineren virker rett og slett ikke stiv nok for så ekstreme påkjenninger. Hel konkret - man ser at sprekken mellom sidekonsollen og plexidøra i midtgangen er i bevegelse og noen ganger opplevde vi at midtvinduet ble stående i litt spenn. Ikke så merkelig, for raser man av gårde i hastigheter på over 40 knop, blir det voldsomme belastninger selv i snaut meter høy krappsjø.

Skroget virker velkjørende opp til rundt 40 knop. Båten planer raskt og reagerer kjapt på motortilten i lengderetningen. Selv i 47 knop ligger skroget balansert og man skal presse ganske hardt i sving for å få skroget til å slippe med dertil hørende kavitering. I marsjfart fra 25 til 30 knop oppleves båten som rolig og harmonisk. Ut fra dette vil vi betegne 150-hester som overmotorisering og en 115 hk bør være et riktigere valg. I tillegg til å spare rundt 40 000 kroner og gunstigere forsikring, bør man med en 115 hk få gode ytelser med en anslått toppfart på 36 - 37 knop. Nok for de aller fleste. Førerplassen gir vi godkjent, med alt der man venter å finne det. Vindskjermen kunne nok vært litt høyere - spesielt med tanke på sikt med kalesjen oppe. Vipper man opp puta i stolen, vil de fleste bli sittende akkurat høyt nok til å se over vindskjermen mens fartsvinden suser elegant over.

U-SOFA: Aktersofaen kan gjøres om til både spiseplass og solseng.
U-SOFA: Aktersofaen kan gjøres om til både spiseplass og solseng. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon

Den nye Finnmaster 62 BR overbeviser med sportslige og morsomme egenskaper, men er ikke den av båtene med mest innvendig plass. Mange smarte løsninger trekker opp.

Les også:

Denne norske båten får terningkast seks

Slik mister du lappen til sjøs

De ukjente uthavn-perlene

MODERNE: Førerplassen er moderne utformet, og kartplotteren er plassert i siktlinjen.
MODERNE: Førerplassen er moderne utformet, og kartplotteren er plassert i siktlinjen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 29/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også