Prøvekjørt: Jeanneau Leader 8

Bovennlig daycruiser

Det ser ut som en litt robust daycruiser, men Jeanneau Leader 8 viser seg både bovennlig og kjøreglad.

Pluss ikon
Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data: Jeanneau Leader 8

Pris: 739.000 kroner med 2 X Volvo 320 bensin, 899.000 kroner med 2 x Volvo Penta D4

Motoreffekt: 1x260 hk, Volvo Penta D4-260

Produksjonsland: Frankrike

Lengde (LOA): 8,95 m

Bredde: 2,99 m

Dyptgående: 0,55 m

Byggemateriale: Glassfiber

Vekt: 3030 kg

CE kategori: B7

Antall personer: 7

Soveplasser: 2-4

Drivstofftank: 300 l

Mer informasjon: www.heitmannmarin.no

Den minste modellen i Jeanneaus nye Leader-serie skiller seg betydelig fra sine to storebrødre. Mens Leader 9 og 10 er typiske hardtopbåter, er Leader 8 en bovennlig daycruiser. Her er det ikke noe cockpittak som beskytter mot sol og regn, til det må du benytte deg av kalesjeløsningen med targabøyle.

Like fullt er Leader 8 en båt man gjerne kan ferdes på overnattingstur med. I forskipet skjuler det seg nemlig en ganske rommelig og velutstyrt kabin. Den U-formede sofagruppen i baugen kan gjøres om til soveplass, om du ikke heller vil bruke stikkabinen for to akter. Den kan betegnes som rommelig med bakgrunn i båttype og -størrelse.

Det er plass til et lite toalettrom med hånddusj og ordentlig toalettløsning, så båtturen behøver ikke avbrytes av naturens behov. Også i den lille bysseseksjonen under dekk finner du plass og utstyr for å tilberede varme måltider. Kanskje ikke en full tre-retter, men bra nok.

Foto: Terje Bjørnsen

Stor sittegruppe ute

Foto: Terje Bjørnsen

Ute kan Leader 8 tilby en cockpit med gode sittemuligheter. Gjestene vil nok helst ta plass i den store U-sofaen som går fra porten til badeplattformen på venstre side og hele veien rundt til ryggen av førersetet. Svær, rett og slett. I tillegg har man lurt inn en liten bakovervendt sjeselong på venstre side, der man kan nyte utsikten i relativ ensomhet.

Førerplassen er enkel og funksjonell. Du har en sittebenk med plass for to, og der føreren kan vippe opp fremkanten av sitteputen for å se bedre fremover. Som på Jeanneau-båter flest er det bra fotstøtte og relativt behagelig sittestilling. Det er plass for kartplotter rett over rattet og på toppen igjen sitter en rekke med motorinstrumenter.

Vår testbåt var utstyrt med en Volvo Penta D4-260. Det setter bra fart på båten med en toppfart på 32 knop, og en marsjfart på 24-25 knop. Da ligger forbruket på akseptable 1,3 l pr. nautisk mil. Den var også utstyrt med noe vi sjelden ser hos Volvo, nemlig en girspak med trimkontroll - ikke en egen kontroll på dashbordet.

Det er en fordel, siden Leader 8 er langt mer livlig og sportslig i oppførselen enn det utseendet kan tyde på. Den er trimvillig, og løfter markant på forskipet når du trimmer ut for maksimal fart. Og må baugen ned i motsjø, er den like påvirkelig i den retningen.

Tåler en trøkk

Foto: Terje Bjørnsen

Det var havsjø på 1,5-2 m da vi kjørte Leader 8, og det er forhold den takler med større tyngde og komfort enn man skulle tro ut fra båtstørrelsen. Du kan få litt sjøsprøyt i cockpit om du får bølgene skrått forfra, men trimmer du baugen noe opp unngår du det meste.

Leader 8 følger opp et bra kvalitetsinntrykk fra øvrige Jeanneau-modeller vi har prøvekjørt. Den er ujålete, med enkle, ryddige linjer og materialvalg. Selv når du braker inn i en kraftig bølge er det ingen skrangling eller smell fra skroget, og rent umiddelbart gir det et godt kvalitetsinntrykk. Så blir det opp til historien å bedømme om det også holder stand år etter år.

Her kan du se vår båtkatalog

Les også disse båtsakene:

Flott coupe fra svenske Westline

Foto: Terje Bjørnsen

Båtene som forlenger sommeren

Sagas lekre flaggskip

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også