Prøvekjørt: Bavaria Sport 330 SoftTop

Flott feriebåt for familien

Det lukter glad familie lang vei når du går om bord i Bavaria Sport 330 SoftTop

GÅR FINT: Bavaria Sport 330 SoftTop har en Norgesvennlig løsning med hardtop og stofftak som kan skyves unna.

GÅR FINT: Bavaria Sport 330 SoftTop har en Norgesvennlig løsning med hardtop og stofftak som kan skyves unna. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Priser

Bavaria Sport 330 SoftTop

  • 1x Volvo Penta D6-330 EVC 317 hk: 1 504 600,-
  • 1x Volvo Penta D6-370 EVC 355 hk: 1 558 000,-
  • 2x Volvo Penta D3-220 EVC 418 hk: 1 646 200,-
  • 2x Mercruiser 5.0 MPI DTS Bravo III 520 hk: 1 347 100,-
  • 1x Volvo Penta V8-350 350 hk: 1 425 600,-

Tidligere var det gjerne en liten nedtur å komme under dekk på prisgunstige turbåter. De siste fire-fem årene har det endret seg dramatisk, noe Bavaria Sport 330 SoftTop kan være et godt eksempel på.

Her er det lyse, pene farger og trivelig materialbruk. Sammen med lysluker, vinduer og god belysning er det hyggelig å oppholde seg her.

Du merker også fordelen ved å bygge et høyt og bredt skrog: Takhøyden er på 190–195 cm på det høyeste og det er bare helt forrest i båten at du merker det smalner inn mot baugen.

Ellers finner du en liten sittegruppe på babord, et greit pantry og inngang til et kombinert dusj/toalettrom på styrbord. Via inngang gjennom dør i akterkant på babord side, kommer du til midtkabinen. En liten sofa er praktisk å ha, før du klatrer inn i den tverrplasserte dobbeltkøyen.

Bavaria har sine ord i behold når de beskriver Sport 330 SoftTop som en fin turbåt for en barnefamilie. Til det holder fasilitetene om bord mål og vel så det.

Som vanlig har Bavaria en grei grunnpakke med utstyr, og tilbyr en Norgespakke (69 550 kroner) og en Premiumpakke (97 750 kroner) med ca. 30 % rabatt i forhold til om du skulle kjøpe utstyret enkeltvis fra ekstrautstyrslisten.

GODT STOFF: Duken i taket på Bavaria Sport 330 SoftTop virker solid og det er enkelt å lukke eller åpne den.

GODT STOFF: Duken i taket på Bavaria Sport 330 SoftTop virker solid og det er enkelt å lukke eller åpne den. Foto: Terje Bjørnsen

Smart takløsning

Store og små har stor tumleplass ute under taket som dekker det meste av cockpiten. Men stofftrekket i hardtoptaket er lett å ta bort, og gir lys og luft på de fine sommerdagene.

Her er det en stor U-formet sofa med god sittekomfort og en liten wetbar på styrbord side. Sofaen kan også omgjøres til en stor solseng. 

Forut har du en copilotbenk med plass til to voksne på babord og et komfortabelt enkeltsete på førerplassen. Grunnet et ønske om god ståhøyde i kabinen under cockpit, er høyden fra copilotsetet til dørken moderat.

På førerplassen er et behagelig førersete med den obligatoriske vippeputen. De store vindusflatene gir svært god oversikt over farvannet rundt deg.

På testbåten er bryterne for trimflaps montert foran gass/girspak. Når du er i fart med hendlene forover, er det kronglete å betjene flapsene og i bølger er det en viss fare for at du utilsiktet slår borti gasspaken.

ÅPEN LØSNING: To personer ligger komfortabelt forut. Et  forheng skiller dobbeltkøyen fra resten av kabinen. Det gir mer plass i resten av salongen under dekk.

ÅPEN LØSNING: To personer ligger komfortabelt forut. Et forheng skiller dobbeltkøyen fra resten av kabinen. Det gir mer plass i resten av salongen under dekk. Foto: Terje Bjørnsen

Turbåt for barnefamilien

Vi kjører Bavaria Sport 330 SoftTop under lanseringen i Neustadt in Holstein, rett nord for Lübeck. Vår testbåt er utstyrt med standardmotorisering, to Mercruiser 5,0 MPI V8-bensinmotorer på til sammen 520 hk. Det blir ikke hovedvalget for norske kunder.

Tekniske data

Bavaria Sport 330 SoftTop

  • Lengde: 10,09 m
  • Lengde med plattform: 10,94 m
  • Skroglengde: 9,61 m
  • Bredde: 3,31 m
  • Dypgang med drev: ca. 1,26 m
  • Tomvekt: Ca. 5 900 kg
  • Drivstoff: 520 l
  • Vanntank: 150 l
  • Personer: 8 (CE kategori B)
  • Køyeplasser: 4

Lars-Erik Solvang, daglig leder hos Bavaria Motorbåt i Norge, forteller at alternativene med Volvo Penta D6-330 eller D6-370 vi stå i så å si alle båtene her til lands. Med de to D6-motorene, koster Bavaria Sport 330 SoftTop fra 1 504 600,- eller 1 558 000,-.

Med de to D6-alternativene regner importøren med at fartspotensialet ligger rett under og rett over 30 knop. Det betyr at du kan slakke av noe på gassen og likevel gjøre unna lange distanser på relativt kort tid.

Vi tøffer ut av det imponerende havneanlegget i Neustadt og konstaterer at båten er lettkjørt og lettmanøvrert i sakte fart og ved tillegging. Fordelen med denne båtstørrelsen – lengde på snaut 11 meter og vekt på rundt 6 tonn – er at du klarer å håndtere den på egen hånd når du skal fortøye.

Ved hjelp av flaps og motortrim får båten til å gå uten planingsterskel også i 10–15 knop, selv om skroget planer ut på naturlig måte i overkant av 20 knop. Båten går fint i hastigheter over 30 knop.

En godt utstyrt Bavaria Sport 330 SoftTop med riktig «norsk» motorisering vil koste rundt 1,7 millioner. Og ser du på hva en hytte i strandsonen koster om dagen, virker ikke det som noen ublu pris.

PLASS TIL ALLE: En stor sofa akter kan gjøres om til solseng. Som ekstrautstyr får du cockpitkalesje som stenger regn og vind ute.

PLASS TIL ALLE: En stor sofa akter kan gjøres om til solseng. Som ekstrautstyr får du cockpitkalesje som stenger regn og vind ute. Foto: Terje Bjørnsen

Bavaria betalte for oppholdet under introduksjonen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning