Askeladden P66 Pilothouse, 2010

Trendy med styrehytte

Styrehyttebåter er på moten. Det lover godt for Askeladdens gjennomtenkte nykommer P66.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data

Tekniske data

Merke og modell: Askeladden P66 Pilothouse

Pris, kr: 441 300 (testbåt)

Motormerke og type: Suzuki DF100 TL

Motoreffekt, hk/kW: 100-140 hk

Produksjonsland: Polen

Lengde (LOA), m: 6,60 m

Bredde, m: 2,50 m

Vekt u. motor, kg: 1100 kg

Køyer: 1

CE kategori: C

Toppfart: 26,9 kn

Personer: 5

Drivstofftank, l: 140 l

Vanntank, l: 40l

www.askeladden.no

Askeladden har vært gode med timingen denne gangen: Nå er det med ett ikke bare vest- og nordlendinger som ønsker seg tak over hode og forlenget båtsesong - også østlendinger og sørlendingene har blitt bitt av basillen. En aldri så liten trend er i ferd med å treffe landet, og dermed ser Askeladdens P66 Pilothouse ut til å være en velkommen nyhet. Hele 100 båter av modellen er planlagt for støpeformen i 2010, noe som er positive tall for en småbåtprodusent i økonomisk moderate tider.

Askeladdens polskproduserte nykommer virker å være en gjennomtenkt båt. Riktignok er det enkelte varslede forbedringer som skal gjennomføres på prototypen vi fikk teste, men i sin helhet fremstår P66 som en spennende, ryddig og delikat 22 foter i klassen. Askeladden har kommunisert med kundegruppen og fått med seg en rekke detaljer som ansees som viktige, og som ikke alle produsenter i klassen kan levere. Blant de viktigste faktorene er god ståhøyde i styrehytta på hele 1,95 m; overnattingsplass under fordekket, spyletoalett med elektrisk saltvannspumpe, et enkelt pantry med propankoker og vask med spring, samt kjøleboks som standard.

God uteplass

P66 sin styrke er uansett akterdekket på hele 4,5 kvadratmeter. Det gir plass til flere hobbyfiskere med stang eller garn, som fritt kan boltre seg i en relativt stabil båt. Helt akter finnes to permanente seter ved motorbrønnen, men totalt kan man få hele åtte sitteplasser på akterdekk ved hjelp av to nedfellbare benker i sidene, samt en monterbar fiskekasse med sitteputer. Begge alternativene er imidlertid ekstrautstyr. Ekstrautstyr er også en såkalt Tallon fiskepakke, som inneholder monterbart sløyebord og fiskestangholdere. Som standard følger en saltvannsdusj for spyling av dekk, noe enhver fisker vet å verdsette.

Les om den finske konkurrenten Buster XXL AWC.

Styrehytta er nesten symmetrisk plassert med gangplass på begge sider, men styrbord side har et noe bredere dollbord for lettere tilgang til det lille fordekket. Her framme finner vi to dype stuverom for fendere, tauverk og lignende.

Dem med sans for fiske vil nok også foretrekke en utvendig styreposisjon, som er praktisk også ved tillegging. Litt synd er det imidlertid at selv de høyeste blant oss ikke ser over taket på styrehytta, noe som begrenser bruken noe. 25 000 kroner er også en betydelig sum å betale på toppen av grunnprisen.

Inn i varmen

Under tak er jeg mest fornøyd med førerplassen. Den gir utmerket førerergonomi, flott oversikten over ryddig instrumentering, samt utmerket utsyn igjennom vindskjermen i herdet glass. Synd er det likevel at man ikke kan stå og kjøre, da forsvinner sikten fremover på grunn av det noe hellende hyttetaket - en detalj som designmessig tydelig er inspirert av Commuterserien. Co-pilotstolen og den langsgående akterbenken for to er henholdsvis både for trange og lave, noe som skal justeres i kommende båter. Under det lille fordekket finner vi toalettet plassert under en vippbar pute i køya. Køyeplassen blir i minste laget for en person over 1,85 meter, og to personer for natten er utelukket, noe som begrenser turpotensialet noe.

Dieselvarmer er et must i en båt som dette når det nærmer seg høsten. En 2 kW varmer står på ekstrautsyrslista, men er selvsagt et must.

Skrog for fiske

At Askeladden P66 ikke er noe rendyrket kjørebåt, kommer ikke som noen stor overraskelse. Dette er en båt som skal ut til fiskefeltet og tilbake, uten at du blir oppfordret til å ta noen krumspring på veien. Som styrehyttebåter flest har P66 tyngdepunkt langt framme i båten, noe som gjør at den legger seg noe i svingene, og båten blir også noe følsom for vind. Sistnevnte justeres greit med QL-trimflapsene fra Volvo, ekstrautstyr du må ha i båter som dette.

I så måte klarer P66 seg utmerket med en Suzuki DF100 firetakter. Jeg presser den opp til 26,9 knop på topp, en fart den håndterer fint. Med en førerposisjon langt fremme, i kombinasjon med støttende chines i skroget, må man nok regne med noen slag når sjøen er større enn på testdagen. Kavitering i svingene er det også vanskelig å unngå, men dette blir trolig noe bedre med en lettere styrehytte, som de påfølgende modellene utstyres med. P66 trives uansett fint i en marsjfart rundt 22 knop, og med et behagelig støynivå på rundt 80 dB er dette en litt annen verden enn vi kjenner fra styrehyttebåtene med innenbords dieselmotorisering. Askeladden bidrar med andre ord på flere måter til en positiv utvikling av dette konseptet.

Det finnes mange konkurrenter i denne klassen. Les mer om helårsbåtene her.

Buster XXL AWC er et spennende alternativ, det er også TG 6500 og AMT 200 C. Men den største konkurrenten må være Hansviks nye 630 Comfort Speed.

Denne saken ble første gang publisert 26/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også