Test: Askeladden C65 Cruiser

En av årets viktigste båtnyheter

Vi har testet Askeladden C65.

Publisert Oppdatert

De siste årene har Askeladden satset stort på sin C-serie med moderne modeller på 6,1 og 7,5 meter. En av de store nyhetene på båtfronten i år er den nye Askeladden C65 Cruiser. Som navnet antyder er den nye modellen 6,5 meter lang og havner dermed midt mellom de to eksisterende seriene.

Konseptmessig er Askeladden C65 Cruiser en ganske tradisjonell daycruiser, uten at det kommer til å skremme potensielle båtkjøpere. I denne størrelsen er daycruiser-utgaver svært populære, ikke minst fordi du får en fin kombinasjon av pris og egenskaper.

C65-modellen koster fra 539 800 kroner med Suzuki 150 hk. Om bord finner du en stor U-sofa med integrert co-pilot sete i fremre del. Førerplass og sete følger mønsteret fra de øvrige modellene i C-serien, noe som fungerer bra. Med 6,5 meter lengde, blir det også plass til en brukbar kabin. I alle fall stor nok til en overnatting for to.

C65-modellen koster fra 440 000 kroner med Suzuki 150 hk. Testbåten var utstyrt med Topline-utstyrspakke til 49 000 kroner i tillegg.

C65-modellen koster fra 440 000 kroner med Suzuki 150 hk. Testbåten var utstyrt med Topline-utstyrspakke til 49 000 kroner i tillegg. Foto: Terje Bjørnsen

Lettkjørt og passe sportslig

Tar du en Topline utstyrspakke til 49 000 kroner, får du med mye viktig utstyr til en rabattert pris, blant annet et ordentlig marinetoalett på høyre side i kabinen. Dessuten ting som dekksluke, gardiner, vann og vask, kokebluss, kjøleskuff, bord i cockpit med solpute, akterkalesje og havnepresenning.

Da vi kjørte båten, var det ikke mye sjø å snakke om, men C65 Cruiser minner mye om de andre DC-modellene i C-serien. Lettkjørt og med en passe sportslig følelse.

Vår båt hadde den største motoren på 250 hk og toppfart på 47 knop. Men også 200 og 150 hk bør gi kraft nok for de aller fleste.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning