Kort sagt:

+ Robuste og trygge sjøegenskaper

+ Forseggjort

+ Fresh design

+ God plass

+ Praktiske oppbevaringsrom

+ Den åpne akterdelen


- Høy pris

- Høyt forbruk

- Ytelser i forhold til effekt

- Motoren føles umoderne

- Skroglyd i rufsete sjø

- Mangel på plass til kartplotter

Den 220-hestekrefter sterke V6-eren bjeffer bak meg i det jeg skyver gasspaken fra meg.

Jeg nærmest hører den slurpe i seg bensintankens edle dråper.

Motorstøyen fyller båten på vei opp gjennom turtallsregisteret, og overdøver etter hvert Mark Knopfler med " Brothers in arms" som runger ut gjennom stereoanlegget. Følelsen er amerikansk.

Fartsressursene er greie, men det hele føles veldig gammeldags. Umoderne rett og slett. Grunnen er den voluminøse støpejernsblokka som jobber under solsengen i akterenden. Et 4,3-liter stort hekkaggregat av den "gode gamle sorten", skal vi tro amerikanerne rett.

Hvorfor?

Hekkaggregatet har uten tvil sine fordeler.

Viktigst av alt er at det går femten av disse motorene på dusinet.

Motoren er en veldig enkel og velprøvd konstruksjon som er rimelig å produsere.

Sea Ray 210 Overnighter NBT Son 2012=

HØY TRIVSEL: Vi trives godt bak spakene i 210. Stolen er god å sitte i og det er fine rom til å legge fra seg ting i. FOTO: Petter Handeland

Testdata Sea Ray 210 Overnighter

Tur-tall, o/min

Fart i knop

For-bruk, l/nm

Støy, dBA

1500

5,8

1,38

74

2000

7,2

1,94

76

2500

13,6

1,62

80

3000

22,9

1,11

83

3500

27,3

1,14

85

4000

32,9

1,21

87

4500

38,7

1,37

90

4900

41,8

1,51

91

Den åpne akterenden er en annen fordel. Den store badeplattformen gjør båten mye bedre tilpasset vannsport og bading enn Yamarin 63 DC. Men husk å være varsom på gassen ved igangkjøring, slik at de som ligger på solsengen ikke faller ut i vannet. Skulle det skje, er det godt å vite at badeplattformen er trukket såpass langt ut at man ikke havner i fare for å "gå i propellen".

Ulempene med hekkaggregat i en daycruiser på denne størrelsen er etter vår mening flere enn fordelene. Og derfor spør vi oss; hva skjedde egentlig med samarbeidet mellom Brunswick og Volkswagen vi hørte så mye om for noen år siden? Hvorfor mariniseres ikke noen av de fine smådieselene til Volkswagen?

En momentsterk tolitersdiesel i hekken på denne båten ville antagelig gitt tilsvarende ytelser og lavere forbruk, samtidig som fordelene med hekkaggregat ville blitt ivaretatt.

Den store 4,3-literen koster dessuten en god slant å ta inn til Norge. Hvorfor?

Sea Ray 210 Overnighter NBT Son 2012=

GOD PLASS: Kabinene er bred og rommelig. Porta-potti inngår i standardutstyret. FOTO: Petter Handeland

Sea Ray 210 Overnighter NBT Son 2012=

JÅLETE: Polstret instrumentpanel med barske målere er så amerikansk som du får det. FOTO: Petter Handeland

Velkjørende

Selv om 210 Overnighter er bygget for bruk i beskyttede områder gir den et veldig robust inntrykk. Båten virker å være godt bygget og være solid. Den går ikke like mykt og sportslig som Yamarinen, men er bred, trygg, tung og stabil i grov sjø. Den gode bredden og de høye skrogsidene gir dessuten en veldig trygghetsfølelse om bord.

Med såpass mye tyngde i hekken har båten en viss planingsterskel, og vi noterer oss en til dels mye skroglyd oppe i fart over rufsete sjø.

Ved full strekk på gassvaieren klarer den 41,8 knop, mens økonomisk fart ligger rundt 23 knop i cirka 3000 o/min.

Tekniske data Sea Ray 210 Overnighter

  • Lengde: 6,55 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Vekt: 1690 kg
  • Bensintank: 174 l
  • CE-kategori: C
  • Maks. antall personer: 8
  • Motor testbåt: Mercury 4,3 GXi 220 hk
  • Pris fra: 459.000 kr
  • Mer info: www.usboats.no

Snev av luksus

Stilen er uten tvil en helt annen i Sea Ray 210 enn i Yamarin 63 DC. Begge gir et påkostet inntrykk, men amerikanerne har en helt annen måte å vise det på. Her er det gode stoler med tykk polstring, vegg-til-vegg-teppe og polstrede, vinylkledde skrogsider innvendig. Litt småharry, sett med norske øyne, men det gir samtidig et veldig helhetlig inntrykk.

Ellers framstår båten veldig forseggjort i alle ledd, mens god plass, mange fine rom til å legge fra seg ting i og at den har soveplass til to og toalett under dekk, gjør den praktisk.

Vi vet vi har sagt det før, men vi er bare nødt til å si det igjen: Når skal Sea Ray lage plass til kartplotter i instrumentpanelet? Vi er tross alt i 2012.

Sea Ray 210 Overnighter NBT Son 2012=

KOSTBAR: Den store 4,3-literen koster dessuten en god slant å ta inn til Norge. Det forstår vi ikke helt. FOTO: Petter Handeland

Men det koster

Med en pris på 459.000 kroner finnes det både rimeligere og dyrere båter enn 210 Overnighter. Et flertall av dem er rimeligere, inkludert Yamarin 63 DC som med 150-hestekrefter sterk utenbordsmotor har vesentlig bedre ytelser og koster rundt 60.000 kroner mindre.

Son 17042012 Sea Ray 210 OV=

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken
Britisk eleganse i alle ledd
  • Her er den perfekte daycrusieren
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Sea Ray
    Pris 459000

    Konklusjon

    Sea Ray 210 Overnighter er en forseggjort og praktisk båt, og et veldig godt valg om man praktiserer "amerikansk bruk". Dessverre ødelegger motorløsningen mye av moroa, da den støyer fælt, bruker mye drivstoff, føles umoderne og øker prisen og driftskostnadene i forhold til en utenbordsmotor.

    LES OGSÅ:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!