Marex 320 Aft Cabin Cruiser m/Yanmar 8LV-320

Båtglede på 32 fot for hele familien

Stor interesse rundt 370 ACC satt Marex på tanken å produsere en litt mindre båt bygget på samme premisser. Mye tyder på at det var et klokt valg.

Sist oppdatert

I likhet med storebror 370 Aft Cabin Cruiser vant nemlig nye 320 den gjeve tittelen Powerboat of the year under den store båtutstillingen i Düsseldorf i midten av januar.

Og om ikke det var nok, rasket den også med seg European motorboat of the year under London Boatshow uka før. Vi var så heldige å kjøre båten rett etter lanseringen på Båter i sjøen i fjor høst.

Vinnende konsept

Etter en populær periode på 70- og 80-tallet har interessen for akterkabinbåter igjen blusset opp. At folk ser ut til å like det noe spesielle konseptet, er 370-modellen fra Marex et godt eksempel på. Interessen rundt denne båten var over all forventning, og Grimstadbaserte Marex fant tidlig ut at de ville lage en mindre modell med en litt mer folkelig pris.

Og det vil vi tro de gjør lurt i, for det er en tydelig trend at folk går litt ned på størrelsen i et tregt og vanskelig båtmarked.

I slike tider er det mange som tenker på stor båt som et alternativ til hytte ved sjøen.

TV-STUA: Forpiggen er enorm og egner seg like godt som soverom for to voksne som tv-stue for barna. Store vinduer gjør det lyst og luftig.
TV-STUA: Forpiggen er enorm og egner seg like godt som soverom for to voksne som tv-stue for barna. Store vinduer gjør det lyst og luftig.

To romslige kabiner og en planløsning som gjør det er enkelt å bevege seg rundt, gjør at en gjeng på fire klarer seg fint om bord Marex 320 ACC i lengre perioder. Godt volum Forpiggen er vesentlig større enn forventet i en 32-foter. God bredde, rette skrogsider og god takhøyde gir følelse av veldig godt volum.

Tekniske data Marex 320 Aft Cabin Cruiser

  • Lengde: 9,99 m
  • Bredde: 3,30 m
  • Vekt: Ca 5200 kg
  • Drivstofftank: 490 l
  • Vanntank: 320 + 40 liter
  • Personer: 8
  • Faste køyer: 6
  • Motoralternativ: S ingel Volvo Penta eller Yanmar
  • Motor testbåt: Yanmar 8LV-320
  • Toppfart testbåt: Ca. 27 knop
  • CE-kategori: B
  • Pris fra: Ca. 1,8 mill
  • Pris testbåt: Ca. 2,3 mill
  • Produsent: Marex, Grimstad

Samtidig gir store vindusflater det lyst og gir den luftige følelsen man vil ha nede under dekk.

Og senga, den er enorm - to meter i lengden og over to meter i bredden.

Et stort stuverom under sengen, samt et stort garderobeskap i akterdelen, gjør at kabinen ikke står tilbake for et vanlig hyttesoverom. Samtidig gjør et stort toalettrom med separat, sylinderformet dusj med full ståhøyde, det mulig å være to på badet samtidig.

I akterkabinen er oppskriften den samme. Tre soveplasser (enkel og dobbel seng) og et bord venter deg om du tar trappen ned fra salongen. Akterkabinen er uten tvil barnas hule, men også stor nok til to voksne. Og også her; god takhøyde, god romfølelse og store fine stuverom.

Undertegnede på 192 centimeter kan stå oppreist uten å stange hodet i taket, og i likhet med forpiggen slipper store vinduer inn godt med lys og gjør akterkabinen alt annet enn klaustrofobisk. Alt i alt er vi særdeles imponert over plassforholdene i 320 ACC. Båten virker rett og slett mye større enn 32 fot.

Gjennomtenkte løsninger

Det er ikke bare de to kabinene som har godt utnyttet plass og gjennomtenkte løsninger. Brede, dype dollbord og solide syrefaste rekker gjør det enkelt å bevege seg rundt i båten. Det gjør det enklere og tryggere å legge til eller kaste loss. I salongen er det plass til seks rundt et stort klaffebord på babord side. Den fremre seteryggen kan også vippes akterover og lage sitteplass for to i kjøreretningen.

Testdata Marex 320 Aft Cabin Cruiser

Turtall, o/min

Fart i knop

Støy i dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

1000

5,1

63

0,48

2,4

1500

7,1

70

1,28

9,1

2000

8,7

72

2,26

19,7

2500

12,7

74

2,41

30,6

3000

18,1

76

2,29

41,4

3500

24,1

78

2,32

55,9

3700

27,1

81

2,34

63,4

Førerplassen har på sin side en meget god stol, fin oversikt og ryddig betjening. En enkel bysseløsning med vask, stekeovn og dobbelt gassbluss fortsetter langs styrbord side, med innredning med brede, dype skuffer og eget søppelskap. Skyvetak over hele salongen bidrar igjen til en mer luftig og rommelig opplevelse. I akterdelen danner en stor solseng tak over akterkabinen.

Solsengen er under åpen himmel og et ypperlig sted å late seg på fine sommerdager, og den er sikret med syrefast rekke rundt kanten.

Skulle du overraskes av dårlig vær, gjør en praktisk kalesjeløsning at du raskt og enkelt kan stenge vær og vind ute.

Mange alternativer

Motortilbudet inkluderer i alt tolv dieselalternativer fra Volvo Penta og Yanmar (150-370 hk). Alle med diesel og akseldrift. Testbåtens Yanmar 8LV-320 er tung, og det merkes til en viss grad i båten. Til gjengjeld er den råsterk, og gir lav planingsterskel, bredt fartsområde og fremstår veldig lettkjørt. Over flat sjø noterer vi 27 knop på topp. Marex 320 er langt fra noen sportslig båt - den er en cruiser.

FULL KLAFF: Rundt klaffebordet er det sitteplass til seks personer. I fart kan vipperyggen til høyre vippes tilbake og lage sitteplass til to i kjøreretningen. I samme prosess heves sitteputen ca. 20 centimeter, slik at oversikten blir bedre.
FULL KLAFF: Rundt klaffebordet er det sitteplass til seks personer. I fart kan vipperyggen til høyre vippes tilbake og lage sitteplass til to i kjøreretningen. I samme prosess heves sitteputen ca. 20 centimeter, slik at oversikten blir bedre.

I fart merkes det godt at skroget er bredt og nokså flatbunnet, for i rufsete sjø som på testdagen (vind på 15 m/s), krenger den ganske mye. Marex lover at båten krenger mindre etter at de la dieseltanken i bunnen av båten. I prototypen lå det en mindre tank på hver side, med et rør imellom der dieselen rant fritt.

Hytte til halv pris

Hytte ved sjøen er ikke billig. Det er heller ikke en båt som kan erstatte dette hyttebehovet. Men tenk slik; velger du båt fremfor hytte, kan du slippe unna med halvparten - Marex 320 ACC koster fra drøye 1,8 millioner. Marex 320 er en godt gjennomarbeidet og praktisk båt, med tilstrekkelig plass til en familie på langtur.

Det er det ikke flust av i denne prisklassen. D2-150 er nok snaut i den 5,2 tonn tunge båten. D4-260 eller D4-300 passer nok bedre. Med D4-300 er prisen nøyaktig to millioner, mens 260-versjonen er femti tusen billigere. 320 ACC er greit utstyrt standardversjon; baugpropell, 4kw varmeapparat, hydraulisk styring, vindusvisker, kjøleskap, kokeapparat, stereo, trimflaps, teakdørk i cockpit m.m. er inkludert. Påberegn likevel litt ekstrautstyr. Det hever komforten og gjør båten mer attraktiv som brukt.

PANORAMA: Store vinduer slipper inn mye lys i akterkabinen ¿ barnas hule. Takhøyden er 195 centimeter.
PANORAMA: Store vinduer slipper inn mye lys i akterkabinen ¿ barnas hule. Takhøyden er 195 centimeter.

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også