- TerhiTec Oy Finland, distributør av Faster aluminium båter og Erling Sande A/S, den Norske importøren av Suzuki utenbordsmotorer, er blitt enige om at Erling Sande A/S skal starte distribusjon og markedsføring av Faster båter i Norge, melder den nye importøren i en pressemelding.

Og Faster 525 CC er siste nytt fra finnene på dette området.

Faster-båtene består av en serie modeller fra 4,6 til 5,6 meter og bygges av firmaet Juha Snell OY.

Nå har de blitt en del av TerhiTec-gruppen, som fra før har Sea Star- og Silver og Terhi i stallen (representert ved Kellox her til lands).

- Men vi kan ikke kommentere på om det blir Kellox som skal stå for importen av båtene til Norge, sa Christopher Sjöblom fra TerhiTec Oy til Vi Menn Båt tidligere i år.

Røffe

Verftet tilpasser båtene for profesjonell bruk. Man bygger også større, profesjonelle båter opp til 10 meters lengde helt etter den enkelte kundes behov.

Fritidsbåtmodellene leveres i versjoner med senterkonsoll eller to sidekonsoller.

Båtene bygges i saltvannsbestandig aluminium med 4 mm plater i bunn og akterspeil, 3 mm i skrogsidene og 2 mm i dekket.

Med andre ord robuste båter, og båtene ser ganske fine ut i designet. Faster 525 CC er den nyeste modellen, med senterkonsoll.

På en dag med tåke, regn og ti grader på termometeret, var den høye vindskjermen, to komfortable GT-stoler og et velformet instrumentbord, alt vi hadde av beskyttelse. Annen beskyttelse var, som i skjærgårdsjeeper flest, noe man kunne drømme om.

Faster 525=

PRAKTISK: vindskjermen tok brukbart av for vind og regn. FOTO: Kari Wilén

I all slags vær

Det var akkurat som om båten forsto at den ikke stilte med så sterke kort i den aktuelle situasjonen. Den gikk kjapt i plan og la seg rolig til rette.

Småkrappe bølger tok den uten å kny og da vi kom ut i mer åpent farvann og større bølger, ble båtens kjøreegenskaper imponerende. Ikke direkte sporty som eksempelvis Yamarin Cross, men den kunne kjøres tøft, var trygg og balansert.

En del lufteturer ble det, og vi ble overrasket over hvor komfortabelt vi landet.

Marsjfarten lå jevnt på 25-27 knop og vindskjermen tok brukbart av for vind og regn. Det var uansett en frossen båtjournalist som kom til kai etter endt testtur, men opplevelsen av Faster 525 CC varmet. Været var jo ikke båtens skyld!

Båten overrasket positivt. Den reagerte normalt på trimmen, styringen var presis og den lå like fint i plan i rundt 20 knop. Svinger tok den også kontrollert og ute i bølgene klarte den seg bra. Den imponerte med å være stiv og velbygd, og selv på en røff tur var det ingen ulyder å høre.

Faster 525=

RYDDIG: Faster bygger solide aluminiumsbåter. FOTO: Kari Wilén

Gjennomgående solid

På Faster 525 CC er konsollen trukket et stykke forover. Den er støpt i plastmateriale, har innfelt plotter, motorkontrollen i senter, stuverom og koppholder. Foran konsollen er en sitteplass med stuverom under. Ellers er den ganske ren, med solid pulpit og sitteplasser bak i båten.

Akterbenken har plass for to og i sidene er det fikse koppholdere. Rundt den aktre delen går en fin rekke som også virker som støttehåndtak for passasjerene. På hver side av motorbrønnen er det stuverom i plast med aluminiumsluker over.

På dørken er det benyttet 3 mm aluminiumsplater med kraftig anti-skli-mønster. Det er mye aluminium i innredningen, men alt er pent utført og båten gir et gjennomgående solid inntrykk. Også rundt vindskjermen er det en stålrekke og totalt sett ser båten fin ut med en passe moderne dekor akter over fenderlisten. Selve skroget er i ren aluminium.

Vi forstår ikke hvorfor Faster gjør innredningen litt trist med mørkegrå stoler og puter. Med litt friskere farger, ville båten sett mer moderne og tiltalende ut. En kald og sur testtur, men tross været sto vi igjen med et positivt inntrykk.

Faster 525=

FINSK: Faster-båtene består av en serie modeller fra 4,6 til 5,6 meter og bygges av firmaet Juha Snell OY. Nå har de blitt en del av TerhiTec-gruppen. FOTO: Kari Wilén

Tekniske data 525 CC/525SC

  • Lengde: 5,58 m/5,58 m
  • Bredde: 2,1 m/2,1 m
  • Dypgang: 0,8 m/0,8 m
  • Vekt: 530 kg/530 kg
  • Skrogvinkel: 18 gr/18 gr
  • Maks. motor: 100 hk/100 hk
  • Anbefalt motor: 50-80 hk/ 50-80 hk
  • CE-kategori: C/C
  • Personer: 7/7
  • Bensintank: 100 l/100 l
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!