Kort sagt:

+ Stort volum

+ Mange stuverom

+ Trygge kjøreegenskaper


- Lang stang til kombilanterne

- Tung styring

49-modellen er ny av året og inngår i den nye designlinjen til den tidligere svenske produsenten.

I dag er Uttern-båtene et rent Brunswick-produkt og produksjonen foregår i Polen.

Først ut med det nye designet var 62-serien og den leveres nå i tre versjoner.

S49 følger samme designspråk hvilket betyr et forholdsvis høyt fribord med tilsvarende god plass inne i båten.

Et spesielt kjennetegn er den mørk grå skrogsiden - på Utternspråket kalles den "greyline".

I pakkene forhandlerne tilbyr, inngår ganske mye utstyr.

Båten oppgis å ta motorer fra 40 til 75 hk. Testbåten har altså største motoralternativ og det betyr en toppfart på drøye 32 knop. Båten planer kjapt ut og kjører rolig i et bredt fartsregister.

Svært avslappet og fint ligger den mellom 20-25 knop. Det er mer enn nok sprut i skuta med 75 hk og vi vil tro at en 60 hk kan være et godt valg sett i forhold til pris og totalytelser.

Son 18042012 Uttern 549=

STORT: Det er ikke noe å utsette på plassen bak styrekonsollen i Uttern S49. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tekniske data Uttern S49 med Mercury Optimax 75 hk:

  • Lengde: 5,01 m
  • Bredde: 2,08 m
  • Vekt, ca: 630 kg
  • Motoralternativ: 40-75 hk
  • Motor, testbåt: Mercury 75 optimax
  • Tankvolum: 70 l
  • Maks antall personer: 6
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris testbåt: kr 189 890
  • Forhandler: Brunswick Norge

Designmessig har båten et rent formspråk med forholdsvis rette linjer. Det går igjen i hele båten og nettopp fordi det hele veien er rene, enkle linjer virker båten overraskende stor.

Styrekonsollen følger i samme stilen og er plassert over mot styrbord side.

Praktisk og enkel plassering av plotter, multiinstrumenter, oppbevaringsrom med lokk, koppholdere, plass til radio/stereo og motorkontrollen greit plassert til høyre for rattet og omtrent midt i konsollen.

Det er fortsatt plass i konsollen til annet ekstrautstyr- eksempelvis ekkolodd. Alt er rent og oversiktlig med en ganske høy vindskjerm.

Testdata Uttern S49 med Mercury Optimax 75 hk

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

2000

5,5

69

2500

6,0

71

3000

7,9

79

3500

15,8

75

4000

20

77

4500

24

80

5000

27,6

81

5500

31,0

82

5750

32,3

85

Skipperen er henvist til å sitte på akterbenken og med god plass til en passasjer på hver side. Sit- ter alle på akterbenken, merkes den ekstra vekta når båten skal opp i plan.

En praktisk kalesje kan leveres over konsollen og akterbenken. Foran konsollen er det fine sitteplasser i en U-form over mot styrbord.

Her er bra sitteplass for fire og totalt er båten CE-godkjent for 6 personer.

Forut kan man sette opp et bord eller lage solseng. Det rene og enkle formspråket kombinert med høyt fribord gir et imponerende bra volum.

Vi snakker tross alt om en båt på bare fem meters lengde. Det er stuverom i alle benkene, i trinnene akter og praktiske trinn med pulpit for grei entring forfra.

Todelt badeplattform med leider er på plass og når vi kaller båten "den trygge" er det nettopp på grunn av det høye fribordet og den dype cockpiten.

Helt topp om man har barn med i båten.

Son 18042012 Uttern 549=

PLASS: Er du ute etter en båt med mye plass, er Uttern S49 noe å kikke nærmere på. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Som allerede nevnt er det bra fart i båten med den spreke Optimax-motoren. Båten føles trygg og sikker i alle normale manøvre.

Den reagerer effektivt på trimmen og det er først ved brutale svingmanøvre at båten vaker litt gjennom 180-graderstesten. Selv i unnamanøver er båten forutsigbar uten store overraskelser.

Les hele saken
Vi tester Pioner 17
  • Fem gode og rimelige alternativer
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Uttern
    Pris

    Konklusjon

    Er du ute etter en båt med mye plass, er Uttern S49 noe å kikke nærmere på. På testbåten var styringen i tyngste laget og vi antar at det var en feil.

    Et viktig ankepunkt har vi: Sidelanternene sitter greit plassert, men akter og topplanternen er på en høy stang som skal settes opp. Det er generelt en dårlig løsning og her blir stanga ekstra høy og den er i tillegg med et tynt rør. Det skal lite til før den knekkes og da er man uten den svært viktige akterlanternen.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!