Smartboat 23

Landets mest spesielle båt

Syv meter med skikkelig smart sjøbåt.

Sist oppdatert

Jo da, dette flytende kakestykket ser unektelig spesielt ut, den mangler akterspeil og baugen er rett.

Men om vi får gå rett på sak så fungerer dette helt utmerket, også i nokså grov sjø.

Plass

Franske Smartboat 23 kan med sine knappe syv meter by på et allsidig bruksområde.

Om bord har det nemlig blitt rikelig med dørkplass grunnet den helt spesielle fasongen, og den åpne hekkløsningen - en layout som vi forbinder med langt større båter.

Her er alt fordelt på syv meter, uten innerliner.

Høyt og lavt

Tekniske data Smartboat 23

  • Lengde: 7,0 m
  • Bredde 2,6 m
  • Vekt, uten motor: 820 kg
  • Motor, testbåt: Yamaha F150
  • Drivstoffkapasitet: 113,5 l
  • CE-kategori: C
  • Konstruktør: Van Peteghem & Lauriot Prévos
  • Pris: kr 353 000, uten motor (kommer også i elektrisk og hybridvariant)
  • www.smartboat.no

Her finner vi relativ høye fribord på plass, samt en grindløsning akter. Selve førerplassen ligger midtskips, med gode muligheter for både sittende og stående kjøring.

Konsollen byr ellers på overnattingsmuligheter for et par voksne, eller som ren stuveplass.

Helt akter finner vi også en benk med sitteplasser til et par personer.

Ballast

Mye unikt og smart om bord med andre ord. Men det er kanskje i sjøen den virkelig skiller seg ut. Vårt testeksemplar har en 150-hester fra Yamaha på hekken.

Denne maskinen kjenner vi godt fra utallige skjærgårdsjeeper og andre farkoster.

Her får den jobbe lett og økonomisk opp til 25 knop - hvor motoren klarer seg med 30 liter suppe i timen.

Nå er litt av poenget med denne båten at den skal klare seg med relativt beskjeden motorisering, tross en vekt over snittet.

For optimale egenskaper må den nemlig ha ballast. Dette ordnes enkelt ved å pumpe inn 300 liter vann.

Tung og stabil

Dermed er vi godt over tonnet før vi gir full åpning og flater ut på rundt 35 knop. Da fordobles forbruket fra 25 knop.

Testdata Smarboat 23

Turtall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

Forbruk (l/nm)

Forbruk (l/t)

2 000

6,7

68

0,93

6,2

2 500

8,8

70

1,06

9,3

3 000

12,4

74

1,12

13,9

3 500

15,7

79

1,15

18,1

4 000

20,8

79

1,13

23,5

4 500

24,8

80

1,17

29,0

5 000

28,1

81

1,29

36,2

5 500

30,9

82

1,57

48,5

6 000

35,0

85

1,72

60,2

Her må vi skyte inn at planingsterskelen ikke er merkbar, skroget har mer til felles med seilbåten enn vanlige V-bunns-konstruksjoner.

Dermed blir dette nokså spesielt å håndtere. I høy fart viser båten en sterk vilje til å fortsette rett fram, selv om vi svinger.

Dette er først og fremst en opplevelse à la gyroeffekten - som å dreie et sykkelhjul i fart.

Slipper vi ut ballasten endrer båten karakter totalt, og den blir mer lik konvensjonelle skrog.

Behagelig

Når du først har kommet deg opp i god fart, er det imidlertid andre ting som blir tydelig. Smartboat skjærer nærmest gjennom bølgene, og det vi forventer av slag og støt uteblir.

Kjøringen blir enkelt og greit silkemyk, tross frisk bris skrått inn fra siden. Behagelig for både passasjerer og fører.

SOL: Baugpartiet kan gjøres om til solseng med noen få grep, i tillegg til å være fin boltreplass for barn.
SOL: Baugpartiet kan gjøres om til solseng med noen få grep, i tillegg til å være fin boltreplass for barn. Foto: Smartboat

Et fordel med den åpne hekkløsningen er mulighet for rask lensing.

Alt vann som slår over under fart forsvinner ut i rekordfart. Men dette gjelder også eventuelle passasjerer, om ikke grinda er stengt.

VEKT: Smarboat har droppet innerliner for å spare både plass og vekt. Det gjør at det blir god plass til å oppbevare de firkantede fenderne, som bare er å vippe over bord.
VEKT: Smarboat har droppet innerliner for å spare både plass og vekt. Det gjør at det blir god plass til å oppbevare de firkantede fenderne, som bare er å vippe over bord. Foto: Smartboat

Denne saken ble første gang publisert 13/02 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også