Båt på henger

Med en henger kan man ha glede av båten både ved hytta og i hjemlige farvann resten av sesongen. Muligheter for turer til ukjente kyster og innsjøer får man med på kjøpet. Med forholdsvis lav vekt, kan småbåtene transporteres på enkle båthengere uten brems. Det har sine fordeler, men også en alvorlig minusside. Hengere uten brems kan ikke kjøres fortere enn 60 km/t om de har en aktuell vekt på 300 kg eller mer.

Kvalitetshengere uten brems har som regel vanntette nav og kan derfor tåle en dukkert. Men spyl grundig med ferskvann dersom hjulene har vært nede i saltvann.

Har man henger med brems, har man lov å kjøre i maksimalt 80 km/t. Dette gjelder også på motorvei med 100-grense. Med et klasse B sertifikat kan du i utgangspunktet trekke hengere opp til 750 kg. Sjekk på www.vegvesen.no for ytterligere detaljer.

Husk dette:

  • Bil, båt og henger må passe sammen (se vognkort)
  • Har du henger med bremser, må du passe på at bremsene ikke kommer ned i vannet.
  • Bremser og hjullagre må holdes i orden og vedlikeholds jevnlig.
  • Båten må alltid sikres forsvarlig med solide lastestropper.
  • Legg på foringer slik at remmene ikke lager gnagsår/merker på båten.
  • Sjekk at alle lys virker før hver eneste tur.
  • Sjekk utsettingsrampen før du rygger ned. Er det fast nok grunn?
  • Skal du til utlandet: Sjekk reglene og båtforsikringen. Bevis på at båten er "norsk".

Utvalget av små, åpne båter er stort. Både når det gjelder typer og materialer. Enkle joller og landstedsbåter selges i stort antall og utgjør fortsatt brorparten av den norske fritidsbåtflåten.

Vi samlet 15 småbåter på Hankø Marina og flåten vi trommet sammen ble valgt som representative modeller for det enorme utvalget som finnes.

Test av de 15 småbåtene finner du her.

Billige i bruk

I vår samling har vi konsentrert oss om standard båter. Enkle å vedlikeholde og minimalt krav til bryggeplass og vinteropplag. De fleste av båtene kan trekkes opp på stranda og vippes med bunnen i været og være klar for vinteren. Med enkle, rene båter blir startprisen i utgangspunktet ganske hyggelig. Velger man større motor, styrekonsoll og annet ekstrautstyr drar det fort på med tusenlapper.

Skal båten brukes i nærområdet, er neppe høy fart så viktig. Står transportetapper på programmet, blir det straks viktig å holde en hyggelig marsjfart. På mange av våre innsjøer er det totalforbud mot motordrevet fartøy. Generelt gjelder dette for innsjøer som er mindre enn to kvadratkilometer.

Hvor mange personer?

Hva båten hovedsakelig skal brukes til, er avgjørende for valg av båttype. Først og fremst er det et viktig punkt hvor mange personer båten skal klare. Denne opplysningen finner du på CE-skiltet som skal finnes på alle båter mellom 2,5 og 24 meter. Det er ikke lov å markedsføre eller selge båter som ikke er CE-godkjent.

På skiltet i båten finner du opplysninger om båtens maksimale vekt definert i antall personer og makslast i kilo. Her står også opplysninger om hvilken CE-kategori båten tilhører.

Ikke beregnet for åpen sjø

En kategori D-båt er beregnet for beskyttet farvann og er ikke beregnet for å bruk i åpent farvann eller større bølger.

For uhell med små båter er ensbetydende med at ting skjer fort. Eksempelvis en kantring. Er det da kaldt i vannet, kan det få katastrofale følger. Tenk derfor sikkerhet hele veien. Det er en rimelig livsforsikring å kjøpe vest, men den må også brukes og holdes i orden. Husk også at vesten skal passe den enkelte både i størrelse og med riktig vekt.

Båttypen må som basis velges ut fra følgende egenskaper: Laste-kapasitet, fartsområde og motorstørrelse. Når det gjelder valg av båttype, fart og motorvalg, er det aller best å lytte på rådene fra erfarne forhandlere. Når man har definert bruksområdet, blir neste skritt å vurdere ulike byggematerialer.

Dette må du tenke på før du kjøper:

Det første man må vurdere er bruksområdet for båten. Rendyrket familiebåt ved hytta, transportbåt eller kanskje en båt som hovedsaklig skal benyttes til sportsfiske? Skal den benyttes i skjærgården eller på en innsjø? Hvor stor lastekapasitet må du ha og hva er fartskravene?

Er du født etter 1. januar 1980?

To viktige elementer kommer umiddelbart inn i bildet: Har båten mer enn 25 hk motor og er du født etter 1. januar 1980, betyr det at du må ha Båtførerprøven. Ut fra dette satte vi motorstyrken til maksimalt 25 hk på våre testbåter. Altså båter som ikke krever noen form for sertifikat bare du har fylt 16 år.

Det andre man skal passe på er nettopp 16-års-regelen. Skal familiemedlemmer under 16 år bruke båten, betyr det at man ikke kan ha motor med mer enn 9.9 hk. Men pass på: Båten skal heller ikke oppnå høyere toppfart enn 10 knop.

Test av de 15 småbåtene finner du her.

Se også våre 285 båttester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!