For å produsere båter i ABS, kreves tunge investeringer i former og produksjonsutstyr. Når man først har dette, tar selve produksjonen kort tid. Skrog og innredning settes så sammen og skummes i mellomrommet for å oppnå en tilstrekkelig stiv sandwichkonstruksjon. Det bidrar også til at båtene blir svært sikre og usynkbare. Noe produsenten blant annet demonstrerer ved å sage en båt i to og hver deler klarer seg uproblematisk videre.

ABS-båtene har pene overflater, krever lite vedlikehold og er sterke. Også her skal man unngå mekanisk slitasje mot hardere gjenstander som spisse steiner eller metallgjenstander. Eventuell hull og mindre skader i overflaten bør fortløpende tettes og mindre skader er forholdsvis enkle å utbedre med komplette reparasjonssett fra produsenten.

Det er altså et begrenset utvalg av modeller i og med at det bare er en produsent på markedet. Den største svakheten er at innredningen har svært glatte overflater. Det kan sees med positive øyne ved at det er lett å holde rent, men det negative er at de glatte flatene gjør det lett å skli - spesielt når flatene er våte i eksempelvis regnvær. Dette avhjelpes noe ved at det er limt på ant-skli- felter på dørken.

Sterke og sikre er båtene, men de er ikke de letteste. Noen av modellene er blant de mest solgte i sin klasse. Båtene er resirkulerbare og det er ingen skadelige utslipp fra produksjonen.

PLUSS: Høy sikkerhet, sterkt materiale, enkelt vedlikehold, resirkulerbare

MINUS: Bare en produsent på markedet (Terhi), glatte innvendige flater, forholdsvis tunge

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!