Aluminium

Forkortes ofte til ”alu-båter”. Aluminium er et lett, sterkt og 100 % resirkulerbart materiale. Et viktig punkt er at båtene er bygget med riktig legering eller det som beskrives som ”sjøvannsbestandig aluminium”.

Utvalget av produsenter og modeller er begrenset – i alle fall på det som produseres i Norge, Sverige og Finland. Importbåter fra USA og Canada finnes på markedet. I og med at aluminium er et lett og sterkt materiale, er platene som benyttes bare noen millimeter tykke.

Naturlig nok er ikke aluminium så formingsvillig og det gir seg begrensninger i formgivingen på båtene. Det benyttes ulike byggemetoder. Noen båter sveises, andre klinkes og noen formes gjennom kaldpressing av store deler – eksempelvis hele båtsider. Selve produksjonsprosessen er mer arbeidskrevende enn GRP-produksjon, men det kreves mindre av produksjonslokalene når det gjelder oppvarming og ventilasjonsanlegg.

Er vekt en viktig faktor, finner man de letteste båtene i aluminium. Dette betyr igjen at båtene er lettdrevne og det gir igjen gevinst i drivstofforbruket. De mindre modellene er så lette at de kan transporteres på biltaket på vanlige familiebiler. Spesielle takgrinder for båt er å få kjøpt. Bare husk å feste båten forsvarlig.

Aluminium tåler mye, er hardt og stivt. I nærkontakt med en trebrygge eller en plastbåt, vinner alltid aluminiumsbåten. Skal man trekke båten opp på stranda er aluminiumen lite følsom for riper og småskader. Får man en bulk, kan den bankes ut igjen. Større skader kan som regel utbedres ved å bytte ut skadde plater, men det krever fagkunnskap.

Minuset med aluminiumen er at materialet er kaldt og det er det mange som ikke liker. Nye alu-båter er skinnende blanke, men etter en tids bruk legger det seg et oksiderende lag på overflaten. Da blir båtene matte og i mange øynes stygge. Det oksiderende belegget kan vaskes bort, men det er ingen fordel, for laget virker beskyttende på aluminiumen.

Svært viktig er det å passe på at aluminiumen ikke kommer i kontakt med andre metaller som kan forårsake galvanisk tæring. Eksempelvis må man passe på at gjenstander i kobber – eksempelvis mynter eller annet – ikke blir liggende i båten. Ut fra det samme er det svært viktig å benytte et egnet bunnstoff. Kobberholdig bunnstoff er katastrofalt og må aldri benyttes. Om man monterer ekstrautstyr med metall, er det viktig at dette er beregnet for aluminiumsbåter.

PLUSS: Gunstig vekt, tåler mye, miljøvennlig og resirkulerbart materiale

MINUS: Kan utsettes for galvanisk tæring (korrosjon), kaldt materiale, begrenset formingsevne, blir matte i overflaten

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Båttester

Jeanneau 695 Marlin Cannes Sea Trial mars 2014=

Jo, denne duger faktisk til alt

Vi har testet Jeanneau 695 Marlin.

NBT Son 10092013 Nor Tech 420 Monte Carlo=

Kanskje det tøffeste vi har kjørt på fjorden

Å kjøre 55 knop i sving med en 42-foter er noe av det heftigste vi har opplevd.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Terningkast 6 til den billigste karbonadedeigen

Høy kvalitet, men en er best.

artikkel bilde

Nei, bildet er ikke photoshoppet

Denne og åtte andre rimelig drøye flyplasser.

artikkel bilde

Er du smartere enn en skoleelev?

Husker du noe av pensum fra da du gikk på skolen?

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Båttester

Vi har testet åtte båter

Kjøpe åpen båt? Se vår testguide.

Et råskinn av en familiebåt

Her er "Krysseren"

Her er kystbåten for kjennere

Alt-i-ett-båt som leverer.